حکم فراموش کردن و از بین رفتن نذر چیست
کد خبر: 3935795
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
زلال احکام؛

حکم فراموش کردن و از بین رفتن نذر چیست

یکی از مسائلی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، فراموشی برخی مسائل مرتبط با نذر یا از بین رفتن منبع آن است؛ برای مثال شاید بسیاری افراد به صیغه شرعی نذر کنند تا در ایام ماه محرم کاری انجام دهند، ولی فراموش کنند و مدت زمان نذر بگذرد. نظر سه تن از مراجع را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایکنا، از نظر شرعی نذر وقتی واجب العمل است که یا به صورت صیغه عربی خوانده شود و یا به صیغه فارسی که دربردارنده این مضمون باشد: برای خدا بر عهده و ذمه من باشد اگر فلان حاجت و خواسته من برآورده شد، فلان کار را انجام می‌دهم، ولی اگر تنها از ذهن و قلب گذشته و خطور کرده باشد و صیغه نذر به صورت شرعی که گفته شد خوانده نشود، این نذر وجوب عمل ندارد البته عمل به آن بی‌اشکال است.

بنابراین، نذر در حقیقت پیمانی است با خداوند تا در نتیجه انجام عمل نیکی که آدمی بر خویش واجب می‌کند، حق تعالی حاجت او را برآورد. نظر در واقع مشمول آیه «اوفوا بالعقود» که متضمن حکم وجوب وفاء به هر پیمانی است، می گردد. فراموشی نذر یکی از سؤالاتی است که شاید برای افراد متدین پیش بیاید. در ادامه سه سؤال و پاسخ مراجع از نظر می‌گذرد؛

سوال:

1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟

2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟

3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای:

1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد.

2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را به‌جا آورد.

3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفه‌ای ندارد.

پاسخ آیت‌الله مکارم:

1و2- اگر فراموش کند به نذر خود عمل کند، چنانچه وقت معينی نداشته، بايد هر زمان بياد آورد انجام دهد و اگر وقت معيني داشته است احتياطا هر وقت بياد آورد قضا کند.

3- هرگاه در نگهداری از آن مال کوتاهی نکرده‌اید، بدهکار نیستید و فعلا تکلیفی برای عمل به آن نذر ندارید.

پاسخ آیت‌‎الله شبیری:

1. اگر نذرش مقید به سال خاصی نبوده، باید در عاشورای سال بعد آن را بجا آورد؛ در غیر این صورت بنابر احتیاط مستحب آن را قضا نماید.

2. باید قضای آن را بجا آورد.

3. اگر در این زمینه کوتاهی نکرده، تکلیفی ندارد.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha