جزئیات برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش تشریح شد
کد خبر: 3939630
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱

جزئیات برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش تشریح شد

نشست خبری تشریح جزئیات برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری تشریح جزئیات برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته پژوهش، امروز 17 آذرماه به صورت مجازی برگزار شد که در آن حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، علیرضا ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و قدیر نصری، دانشیار دانشگاه خوارزمی و رئیس پژوهشکده‌ مطالعات استراتژیک خاورمیانه به ایراد سخن پرداختند.

قبادی بیان کرد: پژوهشگاه در چند سال اخیر کوشش کرده در چارچوب برنامه توسعه راهبردی خود حرکت کند. منشور اصلی برنامه توسعه پژوهشگاه، دانایی‌محوری و حرکت به سمت پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه خدمات در حوزه پژوهش‌های کاربردی به جامعه است و این فرایندِ رویکرد کاربردی‌سازی علوم انسانی را به مرحله بالینی رسانده‌ایم و با تأسیس مرکز نوآوری علوم انسانی، مراحل عملیاتی در حال سپری شدن است و امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از دستاوردهای شاخه‌های علوم انسانی، در خدمت نیاز جامعه به صورت ملموس‌تر حرکت کنیم.

وی افزود: در پژوهشگاه از اقدامات راهبردی هم غافل نیستیم؛ از جمله توجه به هویت تمدن و میراث‌های ایرانی و اسلامی است. اکنون که در آستانه قرن جدیدی قرار گرفته‌ایم که می‌گویند تحولات تمدنی درون یک قرن صورت می‌گیرد، لازم است پژوهشگاه علوم انسانی ورود کند که با استقبال خوب مرکز مطالعات خاورمیانه و ... رو‌به‌رو شده است و امیدوارم بتوانیم به زودی همایش بزرگ ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید را داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری، علیرضا ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: شعار هفته پژوهش را «پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی، چشم‌انداز ایران در قرن آینده» قرار داده‌ایم. ما براساس سنت پژوهشی پژوهشگاه، یک شعار مناسب علاوه بر شعار وزارت علوم داریم که امسال این شعار پیشنهاد شده است. برای تحقق این شعار محورهایی را برای پژوهش و هم‌افزایی و اظهارنظر مطرح کرده‌ایم و قرار است ذیل سه محور اقداماتی صورت گیرد.

محورهای اصلی برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی

وی تصریح کرد: نخستین محور عبارت از علوم انسانی در قرن 15 خورشیدی، نقد راه رفته و ترسیم افق آینده است. در زمانی که در آستانه تغییر یک قرن قرار می‌گیریم، بسیاری از اصحاب فکر و نظر به بررسی قرن قبل و چشم‌انداز قرن حاضر می‌پردزاند. ما نیز برای اینکه میدان تحقیق را باز کرده باشیم، این محور را تعیین کرده‌ایم. در قرن گذشته، علوم انسانی جدید را تأسیس کرده‌ایم و از سال 1297 که دارالمعلمین مرکزی در ایران شکل گرفت، تا امروز بیش از 100 سال می‌گذرد و امروز که در پایان این قرن هستیم، انبوهی از دانشگاه‌ها و ... در ایران فعالیت می‌کنند و بسیاری از محققان تربیت شده و خدمت‌رسانی می‌کنند. امیدوارم در قرن آینده این فعالیت‌های کمّی به ثمرات کیفی درخشانی برسد که بتواند سرنوشت علم و مرزهای دانش را جابه‌جا کند.

ملایی‌توانی بیان کرد: محور دوم، بحران کرونا و مسئولیت اجتماعی علوم انسانی است و در این‌باره نیز استقبال خوبی از طرف پژوهشگران و اصحاب علوم انسانی صورت گرفته است. محور سوم ما با عنوان لحظه‌هایی با ارباب معرفت است که مقدمه‌ای است برای کنفرانس بزرگی است که در سال آینده برگزار می‌شود. به مناسبت هفته پژوهش، ویژه‌نامه‌ای هم منتشر کرده‌ایم که در هفته آینده در سایت پژوهشگاه بارگذاری می‌شود که حاوی فعالیت‌های پژوهشگاه در سال آینده است و در کنار این، سالنامه پژوهشگاه طی سه سال اخیر را آماده کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین یک نمایشگاه مجازی داریم که به معرفی کتاب‌های جدید‌التألیف پژوهشگاه در سال جاری می‌پردازد و همچنین نشریات پژوهشگاه نیز معرفی خواهد شد و عکس‌هایی در مورد بیماری‌های پاندمیک قرن اخیر به نمایش درمی‌آید. فعالیت دیگر، حلقه‌های پژوهشی است، یعنی هسته‌هایی شکل می‌گیرد که برخی از پژوهشگران که دارند در یک زمینه مشخص فعالیت می‌کنند، گِرد هم آیند و با هم‌افزایی یکدیگر، آن موضوع را بکاوند و افق‌های تازه‌ای برای پژوهش در آن قلمروها باز کنند.

25 پنل تخصصی در هفته پژوهش

ملایی‌توانی گفت: در هفته آینده 25 نشست تخصصی داریم که بخش مهم آنها در مورد محور اول و بخشی در مورد محور دوم است. هریک از این پنل‌ها حداقل سه سخنران و حداکثر 5 سخنران دارند و این سخنرانان از داخل و بیرون پژوهشگاه هستند و چیزی حدود 100 پژوهشگر در این پنل‌ها حضور دارند که به دعوت پژوهشگاه پاسخ مثبت داده‌اند. در مورد کرونا نیز افزون بر پنل‌هایی که شکل می‌گیرد و یک سمینار ملی که برگزار شد، مقاله‌های چاپ شده را نیز آماده کرده‌ایم که به صورت مجموع مقالات منتشر می‌شود. در این هفته، انتخاب پژوهشگران برگزیده سال 99 را داریم که سه پژوهشگر برگزیده از اعضای هیئت علمی و سه پژوهشگر شایسته تقدیر داریم.

قدیر نصری، دانشیار دانشگاه خوارزمی و رئیس پژوهشکده‌ مطالعات استراتژیک خاورمیانه آخرین سخنران این نشست بود. وی بیان کرد: همایش پیش‌رو در اولین فصل سال 1400 برگزار می‌شود. عنوان این همایش «ایران‌زمین و خاورمیانه در قرن جدید، درس‌های قرن 14 برای قرن 15» است. معمولاً برخی از مقاطع سال یا زمان‌ها برای کشورها و ملت‌ها و افراد بسیار مایه عبرت و شایسته تأمل است و همانطور که در انتهای سال یک خانه‌تکانی و بازنگری می‌کنیم و همانطور که انسان‌ها در 40 سالگی به گذشته نگرشی دارند تا آینده را متفاوت رقم بزنند، به نظر ما رسید که جای یک پژوهش اساسی یا یک کنفرانس متمایز خالی است. نمی‌خواهیم این کنفرانس مشابه دیگر کنفرانس‌ها باشد، لذا به سخنرانی یا احیاناً مقاله‌ها اکتفا نمی‌کنیم. مثلاً در یک بخش از حدود 22 نفر از استادانی که 50 سال در آکادمی بودند، می‌پرسیم به گمان شما ایران قرن آینده چه اشتباهی را نباید مرتکب شود و کدام صفحه از دفتر قرن گذشته بسیار زرین بوده است.

وی افزود: در سال 1300 در ایران قحطی بود و در شمال ایران یک امپراطوری شکل گرفته بود و بعد از صد سال، اتفاقات مهمی رخ داده است و کشورهای جدیدی ظهور کرده‌اند و بسیاری از کشورها مانند عراق و افغانستان درمانده شدند و برخی از آنها نیز پیشرفت کرده‌اند و این تحولات برای ایران‌زمین درس‌هایی دارد، اما آیا ایران در یکصد سال پیش‌رو، به دوران اقتدار باز می‌گردد و قوی‌تر از اکنون می‌شود یا آسیب‌پذیر خواهد ماند و ... که اینها مورد بحث خواهد بود.

نصری بیان کرد: محورها در خصوص زبان فارسی، اقوام ایرانی، قدرت نظامی، دانشگاه و دانش در ایران و مسائلی از این دست هستند. اما پنل ما اینطور نیست که چند نفر صرفاً چند دقیقه صحبت کنند و بروند. در این پنل‌ها از پیشکسوتان کمک می‌گیریم که در مورد مسائل ایران اندیشیده‌اند. این سوال را می‌پرسیم که اگر بخواهیم از فراز قرن 14 به ایران قرن 15 توصیه‌ای داشته باشیم، چه چیزهایی هستند؛ بنابراین به صورت برگزیده و ویژه کنفرانس را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha