قوی ‌شدن؛ کوتاه‌ترین مسیر در مواجهه با تحریم‌ها / مسئولان مصداق «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ» نباشند
کد خبر: 3941889
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کنعانی مقدم مطرح کرد:

قوی ‌شدن؛ کوتاه‌ترین مسیر در مواجهه با تحریم‌ها / مسئولان مصداق «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ» نباشند

کارشناس مسائل سیاسی درباره اولویت خنثی‌سازی تحریم‌ها بر رفع تحریم‌ها گفت: برای خنثی کردن و بی‌اثرسازی ابزار تحریم و تهدید دشمن چاره‌ای جز قوی ‌شدن و توانمندی درونی به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نداریم و الزام اصلی موفقیت این راهکار هم یکپارچگی و انسجام مسئولان و قواست.

حسین کنعانی مقدم

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خویش در دیدار خانواده شهید قاسم سلیمانی و برگزارکنندگان مراسم سالگرد مراسم سردار دلها به نحوه مواجهه کشور با تحریم‌ها اشاره کرده و فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثیٰ ‌کردن تحریم دست ما است؛ غیر از این است؟ ما که نمیتوانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمیگویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ی تحریمها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده. تأخیر شده [امّا] اگر بتوانیم با روش درست، عاقلانه، با روش اسلامی و ایرانی، با روش عزّتمندانه تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛ عمده به خنثیٰ کردن تحریم بیندیشید که دست شما است و شما میتوانید این کار را بکنید.»

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت تمرکز حداکثری بر راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها و توجه حداقلی به رفع تحریم‌ها گفت: آمریکا همواره به دنبال آن بوده که با تحریم، تهدید، ترور و فشار حداکثری ایران را تحت سلطه خود قرار دهد و مسئولان کشور را وادار به تسلیم و سازش کند. برای خنثی کردن و بی‌اثرسازی این ابزار دشمن چاره‌ای جز قوی شدن و توانمندی درونی به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نداریم.

استقامت در مسیر؛ راهکار قرآنی در مقابله با دشمن

وی افزود: خداوند هم در قرآن به عنوان راهکار اصلی مقابله با دشمن بر «فاستقم کما امرت» تأکید می‌‌کنند. اگر این مقاومت و ایستادگی را به منزله راهبرد اصلی در پیش بگیریم، می‌توانیم تمام ابزارهای دشمنی آمریکا اعم از تهدید و تحریم را خنثی کنیم.

کنعانی مقدم اظهار کرد: وقتی مردم احساس کنند و به یقین قطعی برسند که نظام با مقاومت و قوی شدن به دنبال خنثی کردن طرح‌های دشمن است مانند دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب در صحنه حاضر می‌شوند و پشتوانه محکم مسئولان برای مقابله با این تحریم‌ها و فشارهای حداکثری می‌شوند اما اگر مردم متوجه یک نوع دوگانگی بین مسئولان شوند که یکی از مقاومت سخن می‌گوید و دیگری پیشنهاد مذاکره می‌دهد دچار تزلزل در تصمیم شده و کمتر به مسئولان اعتماد می‌کنند و این کاهش اعتماد پشتوانه مردمی نظام را کاهش می‌دهد.

مأیوس کردن دشمن؛ نقطه پیروزی

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد:‌ دلیل تأکید چندین ساله رهبر معظم انقلاب بر مفاهیمی مانند اقتصاد مقاومتی، توانمندی درونی، توان دفاعی و موشکی و قوی شدن آن است که قوی شدن کشور دشمن را مأیوس می‌کند و اینجا نقطه پیروزی است. یاری کردن دین خدا هم به این است که ثبات قدم داشته باشیم؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ». اگر ثبات قدم نداشته باشیم و دین خدا را یاری نکنیم قطعاً نصرت خدا هم شامل ما نمی‌شود. لذا باید بیش از پیش ثبات قدم و صدای واحد از مسئولان در داخل و خارج شنیده شود.

کنعانی مقدم درباره پیامی که دشمنان از وجود یک دوگانه در نحوه مقابله با تحریم در میان مسئولان دریافت می‌کنند، گفت: اینکه ما به تعبیر قرآن مصداق «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ» شویم خطرناک است. این تذکر را قرآن به افرادی می‌دهد که در دو راهی بین کفر و ایمان قرار می‌گیرند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند. وقتی چنین حالتی شکل بگیرد ضعف و ناتوانی و ترس از دشمن بر مسئولان غلبه پیدا می‌کند و همین باعث رخنه و نفوذ دشمن می‌شود. نباید اجازه دهیم که در میان مسئولان و قوا این حالت دوگانگی و ماندن بر سر یک دوراهی شکل بگیرد و دشمن هم با دادن وعده‌های دروغین این حالت بی‌تصمیمی و تعلل را تداوم بخشد و مانع شکل‌گیری انسجام و قاطعیت در تصمیم و عمل در کشور شود.

الزامات خنثی‌سازی تحریم‌ها

کنعانی مقدم درباره الزامات و اقدامات لازم برای خنثی‌سازی تحریم و خلع سلاح دشمن برای استفاده از این ابزار گفت: دشمن تا به امروز از تحریم‌ها و فشار حداکثری به نتیجه مورد نظر خود نرسیده، هرچند به اقتصاد کشور ضربه زده است. اگر از داخل سیگنال‌هایی مبنی بر استیصال و مذاکره و سازش به عنوان تنها راهکار پیش رو فرستاده نشود، دشمن هم دیگر به سمت تحریم و فشار بیشتر نمی‌رود.

دبیرکل حزب سبز بیان کرد: برخلاف برخی نظرات، اتفاقاً قوی شدن و استقامت صراط مستقیم و کوتاه‌ترین مسیر برای مقابله با فشارها و تهدیدهای دشمن است و شرط آن یکپارچگی و انسجام مسئولان و قواست که رهبر معظم انقلاب در همین دیدار بر آن تأکید کردند و امروز قوای کشور باید با هم کار و این مسیر را با وحدت و هم‌افزایی در کنار هم طی کنند و افرادی که مدعی مذاکره با دنیا هستند باید برای حل اختلاف در داخل به طریق اولی راهکار مذاکره با سایر مسئولان و قوا را برگزینند.

چشم طمع دشمن به کاهش مشارکت در انتخابات 1400

کنعانی مقدم درباره تأثیر تنش‌های بین قوا بر مشارکت مردم در انتخابات 1400 و چشم طمع دشمن به کاهش مشارکت در انتخابات گفت: قطعاً بزرگترین و مهمترین چالش کشور در سال بعد مشارکت حداکثری مردم است. مردم زمانی در انتخابات حضور می‌‌یابند که به مسئولان و نظام اعتماد داشته باشند و احساس کنند که حاکمیت برای رفع مشکل کشور یکپارچه و منسجم است.

وی یادآور شد: اگر مردم جنگ قدرت را بین مسئولان احساس یا تصور کنند که هنوز رقابت‌ سیاسی بین قوا وجود دارد و صاحب‌منصبان بیشتر به دنبال بهره‌برداری جناحی و گروهی از قدرت هستند، از حضور در انتخابات استقبال نمی‌کنند و وارد عرصه مشارکت سیاسی نمی‌شوند. شاید یکی از اهداف نهایی دشمن هم تضعیف مردم‌سالاری دینی و جمهوریت در کشور است تا پس از آن مشروعیت نظام را براساس همین مشارکت ضعیف مردم در انتخابات زیر سؤال ببرد و در ادامه حملات بعدی را به شکل جدی‌تری علیه نظام طراحی و اجرا کند. ‌ ‌

انتهای پیام
captcha