اغراق و تفکر انتزاعی را در بیان قصه‌های مذهبی دخیل نکنیم
کد خبر: 3949132
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند:

اغراق و تفکر انتزاعی را در بیان قصه‌های مذهبی دخیل نکنیم

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند با بیان اینکه در بیان مفاهیمی مانند گناه، ثواب، بهشت و جهنم برای کودکان در قالب قصه باید حساسیت زیادی به خرج داد، اظهار کرد: کودکان تفکر انتزاعی ندارند و وقتی مفاهیمی را به کار می‌بریم که کودکان نمی‌توانند درک کنند یا دچار شعار و کلیشه شده و یا گیج می‌شوند.

ارسالی جمعه/// سلیقه، اغراق و تفکر انتزاعی را در بیان قصه‌های مذهبی کودکانه دخیل نکنیمفاطمه حسینی‌فر، مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: وقتی اسم از قصه به میان می‌آید بسیاری از افراد یاد خواب شبانه می‌افتند و بسیاری از اوقات اولین مطلبی که از قصه برای ما تداعی می‌شود همان ابزاری است که والدین برای به خواب رفتن کودکانشان به کار می‌برند.

وی افزود: اما باید به این نکته توجه داشت که این یکی از کارکردهای قصه است و آن نشان‌دهنده تأثیر و آرامش‌بخش بودن قصه است؛ قصه‌ها شاید از نظر جسمی در لحظه کودک را می‌خوابانند اما در واقع یک نوع بیداری می‌بخشند.

این روانشناس با بیان اينکه قصه‌ها به نگاه هر فرد عمق می‌دهند و چشم‌مان را به مطالبی که به آن نیاز داریم باز می‌کنند، تصریح کرد: قصه‌ها تأثیر روحی و روانی شدیدی داشته و روی رفتار ما تأثیر چشمگیری دارند.

حسینی‌فر با بیان اينکه همه ما در هر سن و سالی از قصه‌ها تأثیر می‌پذیریم، اظهار کرد: در این میان کودکان ذهن آرام‌تر و تخیل قوی‌تری دارند و در لحظه ارتباط بیشتری با قصه برقرار می‌کنند.

وی با بیان اينکه هر مطلب و علمی را می‌توان در قالب قصه آموزش داد، تصریح کرد: قصه‌ها آنقدر مهم هستند که معجزه دین ما قرآن در قالب احسن القصص بیان شده و بنابراین می‌توان از قصه‌ها برای آموزش مفاهیم مذهبی استفاده کرد.

مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند با اشاره به ظرافت‌هایی که در قصه‌های مذهبی باید به آن توجه کرد، افزود: اولین نکته در این خصوص این است که نباید این قصه‌ها شعارگونه و نصیحت‌وار بیان شوند.

حسینی‌فر ادامه داد: شاید در سن پایین کودکان به نصیحت‌ها توجه کنند، اما از یک سنی به بعد وقتی که بسیار بخواهیم نصیحت‌وار قصه بگوییم کودکان فاصله می‌گیرند. بنابراین، باید سعی کنیم نصیحت‌وار قصه نگوییم.

وی با بیان اينکه در قالب قصه‌ها می‌توان هر نوع آموزشی را در هر زمینه‌ای به کودکان انتقال داد، افزود: کودکان با مفاهیم انتزاعی سخت ارتباط پیدا می‌کنند و باید با مفاهیم قابل درک و شیوه‌های ملموس قصه بگوییم یعنی آنچه که با حواس پنج‌گانه می‌توان درک کرد.

حسینی‌فر با بیان اینکه در بیان مفاهیمی مانند گناه، ثواب، بهشت و جهنم برای کودکان باید حساسیت زیادی به خرج داد، اظهار کرد: کودکان تفکر انتزاعی ندارند و وقتی مفاهیمی را به کار می‌بریم که کودکان نمی‌توانند درک کنند یا دچار شعار و کلیشه شده و یا گیج می‌شوند.

وی با بیان اينکه بهترین راه این است که مفاهیم مذهبی را در قالب‌های مفهوم و ملموس به آنان منتقل کنیم، تصریح کرد: نکته دیگر این است که باید در بیان قصه‌های مذهبی از اغراق بپرهیزیم؛ این اغراق باعث طرد کودک از مفاهیم مذهبی می‌شود. بنابراین، هر چیز در حد واقعی باید بیان شود.

این روانشناس با بیان اينکه نباید با سلیقه خود آموزه‌های مذهبی را تغییر دهیم اظهار کرد: افراط و تفریط قطعا به این حوزه آسیب می‌زند چراکه کودکان را از مفاهیم مذهبی طرد می‌کند.

حسینی‌فر با بیان اينکه برای بیان زندگی قهرمانان ملی در قالب قصه به کودکان نیز گام اول شناسایی قهرمانان دفاع مقدس و تحقیق کامل در مورد زندگی و افکارشان و سپس روایت قصه است، تصریح کرد: در این حوزه باید مستندات قوی و پژوهش قوی داشته باشیم و سپس نوع قلم نویسنده با بیان تأثیرگذار و مناسب نیز در گام بعدی باید رعایت شود.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم توجه نکردن به هریک از این ابعاد در بیان مفاهیم مذهبی از طریق قصه برای کودکان نتیجه عکس خواهد داشت و ما را به مفهوم مورد نظر نخواهد رساند.

انتهای پیام
captcha