توجه ویژه اسلام به حقوق زنان / هیچگونه تفاوت هویتی بین زن و مرد وجود ندارد
کد خبر: 3952002
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

توجه ویژه اسلام به حقوق زنان / هیچگونه تفاوت هویتی بین زن و مرد وجود ندارد

مسئول شورای علمی بینش مطهر گیلان، با اشاره به توجه ویژه اسلام به حقوق زنان، بیان کرد: بنا نیست اسلام به جایگاه زن ضربه بزند، بلکه اسلام آمده تا متناسب با حقوق طبیعی و نیازها و کارکردهای زن برای او نسخه بپیچد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین حامد حبیبی، مسئول شورای علمی بینش مطهر استان گیلان امروز، 16 بهمن در نشست کارشناسی «ضرورت نقش آفرینی بانوان در جامعه امروز از نگاه شهید مطهری» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته بزرگداشت مقام زن و دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، علامه مطهری را یک عالم برجسته و یک اندیشمند اسلامی دانست و اظهار کرد: آرا و اندیشه های علامه مطهری در نظام جمهوری اسلامی بسیار موثر و نقش آفرین بوده و در بسیاری از موارد قابل استناد است.

وی با بیان اینکه در اندیشه علامه مطهری زنان به عنوان یکی از مهمترین عناصر جامعه قرار است نقش آفرینی ویژه ای را بر عهده گیرند، افزود: جایگاه اجتماعی زنان در نظام اسلامی مبتنی نظام حقوقی اسلام است، زیرا محور این نظام حقوقی هستی شناسی و انسان شناسی است و لذا سبب می شود که زن در جامعه امروزی مورد توجه قرار گیرد.

این دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی، با بیان اینکه اسلام جایگاه و نقش زنان را در جامعه تعیین کرده است، گفت: ملاک تدوین نظام حقوقی در اسلام براساس کمال انسانی به عنوان مهمترین سنگ بنای زندگی بشر است. در واقع دین مبین اسلام از یک جامعیت فردی و اجتماعی برای انسان اعم از زن و مرد برخوردار است و زمینه اهتمام و توجه به مقام و جایگاه زن را ایجاد می کند.

حجت الاسلام حبیبی، نقش زنان را نقش خردمندانه دانست و تصریح کرد: علامه مطهری در برخی از آثار مکتوب خود به صورت ویژه و نظام مند به مسئله زنان پرداخته و در کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» گوشه ای از آرای متفکرین غربی نسبت به مقوله زن را بیان می کند.

وی با اشاره به آسیب شناسی علامه مطهری از دیدگاه غرب نسبت به زن، اضافه کرد: در دیدگاه استاد مطهری غربی ها در حرکت مدرن و امروزی خود یک بی توجهی نسبت به مقوله زن دارند و با القای شعار آزادی و استقلال اقتصادی زنان، به مطامع سرمایه داران برای کسب سود بیشتر و استفاده از کارگران ارزان و بهره کشی پاسخ می دهند.

مسئول شورای علمی بینش مطهر گیلان، شعار آزادی زن را یکی از عوارض انقلاب صنعتی دانست و گفت: علامه مطهری استفاده ابزاری از زن در راستای تبلیغات با بهره گیری از زیبایی جسمی او را نتیجه اهدای آزادی به زن می داند که در نهایت منجر به ماشینیسم و مصرف گرایی بر محور نیرنگ و فریب صاحبان سرمایه برای کسب سود بیشتر می شود.

وی ماهیت بدبختی مدرن زن را متفاوت از بدبختی های سنتی او ندانست و یادآور شد: به اذعان اندیشمندان غربی فمینیسم چیزی جز خیانت و اشتباه و جنگ علیه خانواده آورده ای نداشته است و محور بودن زن در جامعه مدرن غربی فقط برای سود اربابان سرمایه است.

این دانشجوی دکترای مدرسی معارف سلامی، با اشاره به مسئولیت و تکلیف زن در جامعه اسلامی در نگاه استاد مطهری، خاطرنشان کرد: نظام حقوقی در اسلام بسیار متفاوت تر از نظام هایی است که زن را پایین تر از حد معمول تصور می کنند، زیرا آفرینش و نگرش را مد نظر قرار می دهد. اگر به این باور برسیم که زن و مرد در آفرینش تفاوت دارند، دیگر انتظاراتی که از یک مرد در جامعه وجود دارد، از یک زن وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام حبیبی، با بیان اینکه بسیاری از آسیب های حوزه زنان به واسطه عدم نگرش به تفاوت آفرینش است، افزود: متاسفانه در امر آموزش به زن بودن و مادر بودن توجه نمی شود و اصول برای مرد و زن یکسان است، در حالی که منشا و مبنای تدوین حقوق میان زنان و مردان در اسلام نه فقط طبیعت انسانی، بلکه نگرش به زن و مرد و نیازها و علایق آنان است.

وی با اشاره به توجه ویژه اسلام به حقوق زنان، بیان کرد: بنا نیست اسلام به جایگاه زن ضربه بزند، بلکه اسلام آمده تا متناسب با حقوق طبیعی و نیازها و کارکردهای زن برای او نسخه بپیچد.

مسئول شورای علمی بینش مطهر گیلان، با بیان اینکه قرآن بین زنان و مردان در مسیر تکامل انسانی و رشد استعدادها و طلب علم و منزلت های اکتسابی و هویت بخش تفاوتی قائل نیست، خاطرنشان کرد: از اساس هیچگونه تفاوت هویتی بین زن و مرد وجود ندارد و قرآن بین مقام زن و مردم تفکیک قائل نشده است.

وی با اشاره به توجه قرآن به سرشت یکسان زن و مرد، اظهار کرد: قرآن نظریه های تحقیرآمیز نسبت به سرشت زنان ندارد، اما متاسفانه باورهای غلط که در برخی از موارد دچار آن هستیم، موجب شده از این جایگاه غفلت کنیم.

حجت الاسلام حبیبی، با بیان اینکه در کلام علامه مطهری تفاوت های زن و مرد در قرن بیستم روشن تر و مشهودتر شده است، گفت: انقلاب اسلامی معیارهای جامعه شناسانه را بر هم زد و توانست یک معیار جدید را به جامعه نشان دهد.

وی با اشاره به حضور پررنگ زنان در جریان نهضت انقلاب و دوران دفاع مقدس، یادآور شد: جامعه اسلامی برای دوام باید به زنان توجه کند و نقش محوری برای زنان قائل شود.

این دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی، آثار استاد مطهری را متناسب با اندیشه ها، نقش ها و عملکردهای زنان دانست و عنوان کرد: متاسفانه به نقش زنان در طول تاریخ توجه نکردیم و در بعضی از مواقع از مسائل زنان غافل هستیم، در حالی که زنان مقام و منزلت روحانی ویژه ای دارند.

مسئول شورای علمی بینش مطهر گیلان، وجود زنان در جامعه را مفید و موثر دانست و اضافه کرد: نقش مادری زنان در مقابل نقش آفرینی بی خردانه دشمنان قرار دارد که قصد دارند زن را به انزوا بکشانند لذا جامعه اسلامی باید یک نقش محوری و مطلوب برای زنان در نظر بگیرد.

انتهای پیام
captcha