اسلام با تشابه حقوق زن و مرد مخالف است؛ نه با تساوی آن
کد خبر: 3952465
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

اسلام با تشابه حقوق زن و مرد مخالف است؛ نه با تساوی آن

مسئول دبیرخانه بینش مطهر گیلان، با بیان اینکه اسلام با تشابه حقوق زن و مرد مخالف است؛ نه با تساوی حقوق آنان، عنوان کرد: بی تردید اسلام حقوق یکنواختی برای زن و مرد قائل نیست، اما هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان در نظر نگرفته است.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین سجاد ساغری، مسئول دبیرخانه بینش مطهر استان گیلان امروز، 18 بهمن در نشست کارشناسی «جایگاه بانوان در اسلام در اندیشه شهید مطهری» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان و به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته بزرگداشت مقام زن و دهه مبارک فجر برگزار شد، با بیان اینکه زنان در طول تاریخ همواره از موقعیت مطلوب و شان بالای خود دور مانده اند، اظهار کرد: زنان غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند، اما با رشد روزافزون آگاهی های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، جایگاه واقعی زنان در خانواده و جامعه مورد توجه قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «چگونه می توانیم حقوق از دست رفته زنان را احیا کنیم؟»، افزود: ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام بیش از همه به احیای شخصیت والای زن همت گماشته و خداوند متعال بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر اعم از زن و مرد ارائه کرده است.

مسئول دبیرخانه بینش مطهر گیلان، با بیان اینکه معارف و الگوهای حیات بخش اسلام در مسیر احیای شخصیت و جایگاه زنان تاثیرات زیادی داشته و دارد، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از حقایق همواره در پس ابرهای جهل و خرافه پنهان مانده و جامعه زنان هنوز نتوانسته آنگونه که شایسته است از میوه های شیرین فرهنگ دینی بهره مند شود.

حجت الاسلام ساغری،  فرهنگ های منحط را عامل اصلی انواع ظلم و جور و سختی در حق زنان دانست و عنوان کرد: آداب و رسوم غلط در جوامع بشری همواره زنان را به استثمار کشانده است. در برخی از کشورها پسران را مایه برکت و دختر را مایه ننگ می دانستند و زنان را به آسانی معامله می کردند.

وی جاهلیت عرب را مصداق کامل ظلم در حق زن دانست و اضافه کرد: قبل از ظهور اسلام زنان مانند کالا مورد خرید و فروش قرار می گرفتند و آنان را در شمار حیوانات و اثاث می دیدند و از هرگونه حقوق فردی و اجتماعی حتی ارث محروم می کردند.

مسئول دبیرخانه بینش مطهر گیلان، آیه «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ» را در نکوهش ظلم در حق فرزندان دانست و گفت: اسلام درخصوص حقوق خانوادگی و زن و مرد فلسفه خاصی دارد که این فلسفه هم با 14 قرن پیش و هم با جهان معاصر مغایرت دارد. در واقع اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق، یک نوع تکالیف و یک نوع مجازات قائل است و پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازات را برای مرد و پاره ای دیگر را برای زن مناسب می داند.

وی با اشاره به مشابه نبودن برخی از حقوق و تکالیف و مجازات زن و مرد در اسلام، متذکر شد: مخالفان دین اسلام همواره از قوانین مربوط به مهریه و نفقه و طلاق و تعدد زوجات و... به عنوان تحقیر و توهین اسلام نسبت به جنس زن یاد می کنند و معتقد هستند که اسلام زن را یک انسان تمام عیار در نظر نمی گیرد و لذا حقوق مساوی برای زن و مرد قائل نیست.

حجت الاسلام ساغری، با بیان اینکه اسلام با تشابه حقوق زن و مرد مخالف است؛ نه با تساوی حقوق آنان، عنوان کرد: در کلام علامه مطهری کمیت غیر از کیفیت و برابری غیر از یکنواختی است و لذا بی تردید اسلام حقوق یکنواختی برای زن و مرد قائل نیست، اما هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان در نظر نگرفته است.

مسئول دبیرخانه بینش مطهر گیلان، با اشاره به بیانات شهید مطهری درباره نقش موثر زنان در تاریخ، اضافه کرد: هرگز نمی توانیم نقش اساسی و اثر غیر مستقیم زنان را در تاریخ انکار کنیم، زیرا زن به عنوان همسر و مادر، شوهر و فرزند را می سازد.

وی نقش مادری را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: یک مادر سالم و صالح خانواده ای سالم و صالح را تربیت می کند و زنان در نقش مادری مقام ملکوتی دارند. حوا، حضرت مریم، ساره، هاجر، مادر حضرت موسی(ع)، حضرت خدیجه(س)، فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) نمونه ای از زنان تاریخ ساز هستند که منش و بزرگواری و صبر و شعور و عقلانیت و انسانیت و تقوای آنان با مردان عالم برابری می کند.

حجت الاسلام ساغری، با بیان اینکه قرآن با «مومنین و مومنات» و «صادقین و صادقات» و «صالحین و صالحات» همواره زنان و مردان را در کنار هم دیده است، خاطرنشان کرد: در برخی از فرهنگ ها و آیین ها زنان فقط عنصر فریب و گناه هستند، زیرا حوا را عامل غلبه شیطان بر آدم می دانند، در حالی که اسلام و قرآن این مسئله را قبول ندارد.

وی با اشاره به نقش زنان در برنامه های تجددخواهانه پهلوی برای جامعه ایرانی، تصریح کرد: رضاشاه می خواست با کشف حجاب علاوه بر زیر سوال بردن ارزش های سنتی جامعه، یک شباهت ظاهری بین جامعه ایرانی با غربی ایجاد کند، اما از دیدگاه امام خمینی(ره) خانواده اولین و مهمترین جایگاه تربیتی بشر محسوب می شود.

حجت الاسلام ساغری، خانواده را محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه دانست و گفت: زن نه فقط با حضور سازنده خود در جامعه، بلکه با نقش آفرینی در ذهن و روان و روحیات خانواده، مسیر اصلی تکامل انسانی را تعیین می کند و لذا باید به نقش تعیین کننده زنان در جامعه توجه داشته باشیم.

وی حجاب را از جمله بهانه های دشمنان برای القای نابرابری میان حقوق زن و مردن در اسلام دانست و اظهار کرد: علامه مطهری آرامش روانی، حفظ ارزش ها و بالا بردن احترام زن، استحکام پیوند خانوادگی و استواری اجتماعی را چهار فلسفه اصلی حجاب معرفی می کند.

مسئول دبیرخانه بینش مطهر گیلان، با بیان اینکه نباید به مقوله حجاب فقط از جنبه عفاف و حیا نگاه کنیم، یادآور شد: ضرورت حجاب صرفا در عفت نیست، بلکه کارکردهای خانوادگی و اجتماعی حجاب بسیار مهم است.

وی جلوگیری از آشفتگی زنان و مردان جامعه و تاکید بر هویت اسلامی را از دیگر آثار حجاب دانست و عنوان کرد: ارزش و مقام زن خیلی بالاست و دین مبین اسلام برای زنان اهمیت زیادی قائل شده و از آنان تعبیر به امانت در دست مردان می کند لذا باید آموزه های دینی درباره رفتار با زنان را پیاده کنیم و از سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) الگو بگیریم.

انتهای پیام
captcha