استقلال پاکستان مرهون مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های قرآنی است
کد خبر: 3961032
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان:

استقلال پاکستان مرهون مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های قرآنی است

مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان گفت: هدف اصلی علامه اقبال و محمد علی جناح و هم‌رزمانشان زنده و بیدار کردن جوامع اسلامی بر اساس آئین اسلام بود به‌طوری‌که جوهر فکری مغرب زمین را درک کرده بودند. لذا می‌توان گفت استقلال کشور پاکستان مبتنی بر اندیشه چنین متفکرانی مرهون مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های قرآن کریم است.

معصومه جعفری، مدیر جامعةالزهرا(س) پاکستان به مناسبت سالروز استقلال کشور جمهوری اسلامی پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: ۲۳ مارس مصادف با ۳ فروردین سالروز تصویب قطعنامه تشکیل کشور پاکستان است و به عنوان «یوم پاکستان» نام‌گذاری شده و روز ملی پاکستان است.
مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان افزود: سال ۱۹۴۰ قطعنامه پاکستان به منظور استقلال این کشور از رژیم سلطه‌گر انگلستان و به وجود آمدن یک ملت و کشور جدید مسلمان به نام پاکستان مصوب شد و پس از ۷ سال از تصویب قطعنامه، ۱۴ آگوست ۱۹۴۷ کشوری مستقل به نام پاکستان به وجود آمد.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: پس از آن مسلمانان تحت فشار سلطه انگلستان با امیدواری و توکل به خدا تلاش‌های زیادی در جهت ارتقای علمی، فرهنگی و اسلامی در ابعاد مختلف داشتند و با تمسک به قرآن کریم و رهبران اسلامی شاهد توسعه و شکوفایی منافع ملی و مذهبی بودند.
جعفری بیان کرد: پس از آن پاکستان به اولین جمهوری اسلامی جهان مبدل و در آن روز جلسه‌ای به سرپرستی «محمد علی جناح» برگزار شد. مراد از پاکستان یعنی جایی که مردم بتوانند نفس راحتی بکشند، که در اوایل در هندوستان به آن «خواب یک دیوانه» گفته می‌شد و به این معنا که به وجود آمدن این فرصت و چنین رهایی از قید و بند سلطه انگلستان امکان‌پذیر نبود.
استقلال پاکستان مرهون مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های قرآنی است
وی خاطرنشان کرد: مسلمانان هند با رهبری محمد علی جناح و لبیک به ندای قرآن همان طور که خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد فرمودند: «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقیقت‏ خدا حال قومی را تغییر نمی‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند»، لذا در چنین روزی خداوند متعال قدرتش را به فرعونیان زمان خود نشان داد و امروز مسلمانان، شأن، جایگاه و وجهه اصلی خود را در دنیا به دست آوردند. پاکستان در واقع یعنی لا اله الا الله و مصداق واقعی این کلمه نورانی است؛ لذا خواب چنین کشوری که توسط علامه اقبال لاهوری به عنوان یک شاعر، متفکر، حقوقدان و فیلسوف دیده شده بود با رشادت و تلاش‌های محمد علی جناج و سایر هم‌رزمانشان به ثمر و به واقعیت پیوست.
مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان بیان کرد: علامه اقبال تنها با تمسک به خداوند و عشق به اهل بیت(ع)، خواب و آرزوی خود را در اشعار و رباعیات زیبای خود به دو زبان فارسی و اردو سرود و با تمسک به قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع)، به مردمان زیر سلطه و یوغ روباه پیر [انگلستان] فهماند که حقیقت دین اسلام و روح آن را باید درک کرد و از فقر نباید ترسید، لذا موضوع «فقر محمدی» را بیان کرد که پیامبر فرمودند «الفقر فخری و الفقر منی به أفتخر علی سائر الانبیاء والمرسلین: فقر باعث فخر من است، فقر غرور من است و فقر از من است و خداوند از طریق همین فقر من را بر سایر انبیا و مرسلین افتخار داد».
استقلال پاکستان مرهون مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های قرآنی است
وی ادامه داد: اقبال لاهوری، شأن و شوکت اسلام را به دو زبان فارسی و اردو به جهانیان فهماند که مردم نباید زیر سلطه کفار سکوت اختیار کنند و خیلی زیبا به زبان اردو آورد است؛ در زمان پیامبر(ص) و بعد از ایشان، مسلمانان هیچ امکاناتی نداشتند و فقط مؤسس اسلام بودند و حامی پیامبر و البته مسلمان واقعی بودند و خداوند به واسطه ایمانی که داشتند به آنان قدرت و عزت بخشید و امروز اگر مسلمانی، فقط نام اسلام را یدک بکشد و از قرآن و عترت فاصله بگیرد به ذلت و خاری می‌افتد لذا هدف اصلی علامه اقبال و محمد علی جناح و هم‌رزمانشان زنده و بیدار کردن جوامع اسلامی بر اساس آئین اسلام بود به‌طوری‌که جوهر فکری مغرب زمین را درک کرده بودند. اقبال لاهوری نظریه و افکار الهی خود را به دو زبان فارسی و اردو سرود. در آن زمان زبان فارسی در شبه قاره هند، آسیای میانه و کشورهای مختلف رواج داشت و زبان فارسی در واقع زبان درباری و اشراف هند بوده است، لذا اقبال این گونه سرود:
یورپ [اروپا]از شمشیر خود بِسمل فِتاد
زیر گردون رسم لادینی نهاد
گرگی اندر پوستین بره‌ای
هر زمان اندر کمین بره‌ای
مشکلات حضرت انسان از اوست
آدمیت را غم پنهان از اوست...
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به معنا و مضمون ابیات شعر اقبال لاهوری گفت: اگر تهران، ژنو خاورمیانه بود شاید تقدیر زمین به گونه دیگری رقم می‌خورد، لذا به نظر من او از افکار علما، مجتهدان و فقهای ایران الهام گرفته بود و در چنین روزی با تَمسک به قرآن و حدیث و افکار علما و فقهای ایران که خواب او بود و در این شعر عنوان کرد، قطعنامه پاکستان و اولین قانون اساسی پاکستان به تصویب رسید و الحمدلله مسلمانان وجهه اصلی خود را در قاره صغیر هند پیدا کردند و من این روز را به همه مردم پاکستان تبریک عرض می‌کنم.
گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان
انتهای پیام
captcha