واگذاری نماز استیجاری به دیگری
کد خبر: 3964466
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
زلال احکام؛

واگذاری نماز استیجاری به دیگری

نماز استیجاری نمازی است که در برابر دریافت مبلغی به نیابت از مسلمان دیگر خوانده می‌شود. یک سؤال فقهی این است که آیا واگذار کردن نماز استیجاری به قیمت پایین‌تر به کسی دیگر جایز است؟

به گزارش ایکنا، نماز استیجاری نمازی است که در برابر دریافت مبلغی به نیابت از مسلمان دیگر خوانده می‌شود. حال می‌تواند واجب باشد مانند نماز‌های قضای روزانه درگذشتگان و می‌تواند نماز مستحبی مانند نماز زیارت باشد. بیشتر فقیهان شیعه، نماز استیجاری را فقط به نیابت از اموات جایز می‌دانند. در ادامه به یک سؤال در این رابطه پاسخ داده می‌شود؛
 
سؤال: واگذار کردن نماز استیجاری به قیمت پایین‌تر به کسی دیگر جایز است؟
 
پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای
 
اگر مباشرت در عمل، شرط نشده و قرینه و نشانه‌ای هم دال بر مباشرت، در میان نباشد، می‌توانید نماز استیجاری را با رعایت شرایط شرعی به دیگری واگذار کنید؛ ولی نباید به کمتر از آنچه اجاره شده واگذار نمایید، مگر این که مقداری از عمل را خودتان انجام دهید.
 
پاسخ آیت‌الله مکارم
 
در استیجار، اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند، مگر اینکه اجازه بگیرد؛ (ظاهر استیجار مباشرت است) اما اگر به عنوان وکیل (یعنی از طرف کسی که انجام عبادت استیجاری به شما واگذار شده است) انجام آن را به دیگری واگذار کنید، باید به همان مقداری که با انجام دهنده عبادت توافق کرده اید از صاحب وجه بگیرید و در پایان می توانید حق الوکاله خود را از صاحب وجه دریافت کنید؛ ولی اگر چنین عقد و قراردادی در میان نباشد، یعنی ملاک انجام آن کار به هر نحو و طریق مشروعی باشد، می توانید آن کار را به هر قیمتی که با دیگری توافق کرده اید واگذار نمایید، حتی اگر کمتر از این مقدار از صاحب وجه قرارداد بسته باشید.
 
پاسخ آیت‌الله سیستانی
 
اگر از ظاهر حال برداشت نشود که باید خودتان بخوانید می توانید به دیگری بدهید ولی نمی توانید به قیمت کمتر بدهید و پول مذکور به نسبت بین تمام روز ها تقسیم می شود .

پاسخ آیت‌الله شبیری
 
در فرض سوال به مبلغ کمتر جایز نیست. البته اگر قسمتی از عمل را انجام دهد می‌تواند بقیه عمل را به مبلغ کمتر واگذار کنید.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha