تقویت فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها بومی‌سازی شود
کد خبر: 3972017
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ:

تقویت فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها بومی‌سازی شود

رئیس دارالقرآن کریم با بیان اینکه در استان‌ها استانداران و فرمانداران باید به مؤسسات قرآنی کمک کنند، تأکید کرد: روش‌های تقویت فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها باید بومی‌سازی شود.

نشست ستاد راهبردی حفظ قرآن برگزار می‌شودحجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس دارالقرآن کریم کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: مسئولیت قرآنی کشور طی اتفاق مبارکی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه افتاد بر عهده شورای توسعه قرآنی است که نقاط قوت و ضعفی دارد و باید این نقاط ضعف برطرف شود چرا که این شورا هنوز به نقطه مطلوب که بتواند حرکت‌دهنده فعالیت قرآنی در کشور باشد نرسیده است.

اخوان‌صباغ با بیان اینکه رسیدن به وفاق کلی و ایجاد وحدت رویه در فضای قرآنی یکی از مطالبات اساسی قرآنیان است، گفت: حرکت برای رسیدن به نقطه مطلوب، تشکیل یک جامعه قرآنی است که زمینه‌های آن در کشور مهیا است و تقریباً ۹۷ درصد مردم با قرآن ارتباط دارند و قرآن را مقدس می‌دانند، اما از این باور مردم بهره نبردیم تا بتوانیم فرهنگ قرآنی را به لایه‌های زندگی وارد کنیم.

وی افزود: از برنامه‌های تربیت ۱۰ میلیون حافظ بسیار عقب‌ افتادیم و برای رسیدن به این مهم که فراتر از ستاد راهبری حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه است نیاز به عزم ملی و جدیت ویژه است، اما هنوز به سبک سنتی قدیم آموزش قرآن را پیش می‌بریم. علاوه بر آزمون حفظ تخصصی که سازمان در سال گذشته ۱۵ دوره آن را برگزار کرد و شانزدهمین دوره آن جمعه آینده برگزار می‌شود ظرفیت‌های خوبی احصا شده است، اما تا رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ بسیار فاصله وجود دارد.

نبود گفتمان‌سازی حفظ قرآن

رئیس دارالقرآن کریم افزود: امسال سعی کردیم آزمون حفظ عمومی را با همکاری ستاد راهبردی حفظ و موافقت شورای توسعه در سراسر کشور گسترش دهیم و امیدواریم در توسعه حفظ در کشور مؤثر باشد.

وی افزود: نبود گفتمان‌سازی حفظ قرآن، نقطه ضعف کار است، هنوز حفظ قرآن را در کشور به عنوان یک گفتمان عمومی مطرح نکردیم که نیازمند یک اقدام فرهنگی و رسانه‌ای است تا بتوانیم مطالبه مقام معظم رهبری را تحقق بخشیم.

رئیس دارالقرآن کریم با بیان اینکه برخی از مؤسسات در ایام کرونا تغییر روش دادند و به فعالیت خود ادامه داده و برخی هم آسیب دیدند، اظهار کرد: مدل کمک ما به مؤسسات عمده به صورت کار محتوایی ساختاری و سازمانی است و امسال با توجه به بودجه کمی که وجود داشت، اقرار می‌کنیم از سوی دستگاه‌های دولتی کمک قابل توجهی به مؤسسات و خانه‌های قرآن اختصاص نیافت، اما از سوی اتحادیه و شورای توسعه کمک‌هایی به صورت خاص به مؤسسات تعلق گرفت که به میزان فعالیت هر مؤسسه یک تا ۲ میلیون تومان سهمیه دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در استان‌ها استانداران و فرمانداران باید به مؤسسات قرآنی کمک کنند، تأکید کرد: روش‌های تقویت فعالیت قرآنی در استان‌ها باید بومی‌سازی شود امیدواریم در سال ۱۴۰۰ اقدامات مؤثری برای حمایت از مؤسسات صورت گیرد.

رئیس دارالقرآن کریم بیان کرد: اتفاقی که از سال ۱۴۰۰ در سازمان تبلیغات اسلامی کشور رخ داد این بود که این سازمان محور فعالیت‌های ماه مبارک رمضان شد و برنامه عملیات ماه مبارک رمضان فصل بندگی بر عهده این سازمان قرار گرفت. در این عملیات 3500 نقطه در کشور مراسم جزء‌خوانی در فضا‌های باز و بوستان‌ها و محله‌ها در کنار خانواده‌های شهدا، اساتید و پیشکسوتان قرآنی برگزار شد.

صباغ با بیان اینکه محتوای قرآنی شامل چهار جلد تفسیر قرآن در اختیار مبلغان و امامان محله قرار دادیم، تصریح کرد: نام‌نویسی بیش از ۳۰ هزار نفر برای شرکت در محله همدل، راه‌اندازی پویش سخن بانوان و راه‌اندازی هشتک تفاسیر که در مجموع ۴ هزار نفر را با خود همراه کرد از دیگر برنامه‌ها است.

ادامه ترویج گفتمان امید و باور به توان مردم

وی با بیان اینکه ترویج گفتمان «امید و باور به توان مردم» را در سال جاری ادامه می‌دهیم و تقویت زنجیره تفاسیر را در دستور کار داریم، افزود: تا کنون بیش از ۱۰ هزار تقدیر و تشکر از خوبان جامعه با نگاه امیدآفرینی انجام شد.

رئیس دارالقرآن کریم با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار بیلبورد و عرشه پل به سازمان تبلیغات واگذار و محتوای این تبلیغات را این سازمان مهیا کرد، گفت: در فضای مجازی و تبلیغات‌نویسی اتفاقات بزرگی رقم خورد. هیئت‌ها، فرق و مذاهب، بخش قرآنی، بخش بانوان، بخش کودک و نوجوان و امامان و محله از بخش‌های مهم عملیات رمضان بود و امسال شعارمان این بود برنامه‌ها تعطیل نیست بلکه روش‌هایمان را تغییر می‌دهیم.

صباغ بیان کرد: استان مازندران یکی از استان‌های برتر در فعالیت عملیات رمضان در حوزه حقیقی و مجازی بود و مدیرکل استان مجدانه پیگیر بازگشایی اماکن مذهبی بود و با توجه به فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف در مازندران انجام شد شایسته بود حضور یابیم و از زحمات اعضای این ستاد در استان قدردانی کنیم.

وی در پایان افزود: از معلم و استاد پیشکسوت حاج سعید قربانی که ۲۷ سال سابقه فعالیت قرآنی در این خطه از کشور را داشتند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
captcha