درخشش نام قرآن در یکی از استان‌های جنوبی کشور
کد خبر: 3975183
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

درخشش نام قرآن در یکی از استان‌های جنوبی کشور

مهمترین رویداد هفته‌ای که سپری شد اعلام رسمی بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در سال 1400، اعلام برگزار نشدن مرحله شفاهی آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شرایط کرونا و پایان مهلت ثبت‌نام مهمترین مسابقات قرآن کشور بود.

به گزارش ایکنا، در هفته دوم خردادماه، خبرهایی چون اعلام رسمی بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰، تمهیدات رسانه ملی در دهه کرامت، برگزاری اختتامیه دوره ۹۲ مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)، نشست مدیران ادارات امور قرآنی استان‌ها و ... منتشر شد.

بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰

آئین اعلام رسمی انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰ اواسط هفته گذشته با حضور مدیران کشوری و استانی در سالن کوثر استانداری این استان برگزار شد. این مراسم علاوه بر سخنرانی‌های معمول مسئولان که چاشنی جداناشدنی از آیین‌ افتتاحیه و اختتامیه و تمامی مراسم‌ها است، تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری بوشهر و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا و همچنین لوح افتخار بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی سال ۱۴۰۰ اهدا شد و از برنامه عملیاتی و پوستر بوشهر پایتخت قرآنی ایران ۱۴۰۰ رونمایی شد.
همچنین بنابر گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۸۰ عنوان‌برنامه برای اجرا در قالب طرح بوشهر، پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰ طراحی شده است.

درخشش نام قرآن در یکی از استان‌های جنوبی کشور

پرهیز از کارهای دکوری در برنامه‌ریزی‌های قرآنی

در پیام حجت‌الاسلام محسن قرائتی به آئین اعلام رسمی انتخاب بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی ۱۴۰۰ آمده است، نکاتی آمده بود که توجه به آنها لازم است؛

  • اگر قرار است به اسم قرآن، شهر و پایتخت قرآنی کاری انجام شود،‌ نظارتی از سوی یک اسلام‌شناس صورت گیرد.
  • باید مراقب بود تا در برنامه‌ریزی‌های قرآنی از کارهای دکوری پرهیز شود.
  • مهجوریت قرآن از مظلومیت اهل‌بیت(ع) پررنگ‌تر است.
  • قانع به کارهای انجام شده نباشید.
  • بیان تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها فراموش نشود.
  • یک جاهایی قرآن را فراموش کردیم.
  • دکورسازی نکنید که آنچه به سر ما آمد به خاطر همین بود که واقعیت را ندیدیم و به سراغ دکورها رفتیم.

مرحله شفاهی آزمون سراسری قرآن و عترت برگزار نمی‌شود

معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام کرد، به دلیل ادامه شرایط کرونایی کشور و اهمیت حفظ سلامت قرآن‌آموزان، مرحله شفاهی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت برگزار نمی‌شود و به نمرات آزمون کتبی برای تعیین برگزیدگان، اکتفا خواهد شد.
مرحله شفاهی آزمون سراسری قرآن و عترت، ویژه رشته حفظ کل قرآن است و جوایز برگزیدگان براساس نمره کسب شده در آزمون کتبی، بین تمامی افرادی که حد نصاب را کسب کرده‌اند، تقسیم خواهد شد.

عبور تعداد ثبت‌نامی‌های مسابقات سراسری قرآن از ۲۰ هزار نفر

ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(سازمان اوقاف و امور خیریه) از ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و ۱۳ خردادماه به پایان رسید. بر همین اساس تا پایان وقت هشتم خردادماه میزان ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از مرز ۲۰ هزار نفر فراتر رفت و پیش‌بینی می‌شود این رقم در روزهای باقیمانده بیشتر شود. این تعداد در حالی رقم خورده است که در این دوره هر شرکت‌کننده، تنها اجازه ثبت‌نام در یکی از رشته‌ها را دارد، سال قبل اما شرکت‌کنندگان می‌توانستند همزمان در بیش از یک رشته انفرادی حضور داشته باشند.

برگزاری دوره تربیت داور مسابقات قرآن در سطح نهاجا

نخستین دوره کارگاهی تربیت داور مسابقات قرآن کریم ویژه بانوان و آقایان قاری و حافظ در سطح نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی افراد مستعد و توانمند در امر داوری مسابقات قرآن و با استفاده از آموزش‌های غیرحضوری و حضوری به منظور آشنایی با فنون و مهارت‌های عمومی و اختصاصی داوری در رشته‌های تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا و حفظ قرآن و نیز با تدریس اساتید قرآنی نهاجا برگزار شد.

حفظ تمامی الفاظ قرآن برای زیر شش سال توصیه نمی‌شود

میرگزد تخصصی «بررسی اثربخشی فرایند حفظ قرآن در کودکان براساس روانشناسی رشد» از سلسله نشست‌های نمایشگاه مجازی قرآن، این هفته در سایت ایکنا منتشر شد. در این نشست با حضور فهیمه شاداب‌مهر، دارای دکترای روان‌شناسی و متخصص در روانشناسی رشد و حافظ کل قرآن و با محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن، به عنوان مجری‌کارشناس، حفظ طوطی‌وار الفاظ قرآن برای خردسالان زیر شش سال توصیه نشد.
لزوم مراقبت از رشد هیجانی و اجتماعی کودک در هنگام حفظ قرآن و پرهیز از مقایسه و سرزنش و پرهیز از ایجاد استرس‌، فشار و زدگی کودکی به واسطه حفظ با شماره صفحه، حفظ بالعکس و ... از مهم‌ترین نکاتی بود که طی این نشست به آنها تأکید شد.
همچنین طی این میزگرد بر تبیین مراحل دوره کودکی در روانشناسی، توصیه به اینکه اگر می‌خواهیم زبان دوم یا زبان قرآن را به کودک یاد بدهیم، همان بهتر است که در کودکی این اتفاق بیفتد، لزوم مراقبت از عزت نفس و اعتماد به نفس کودک در هنگام حفظ قرآن اشاره شد.

تحقق ۱۰ میلیون حافظ در گرو شکل‌گیری گفتمان قرآنی است

نشست «بررسی موانع تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن» از سلسله نشست‌های نمایشگاه مجازی قرآنی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر کارگروه قرآنی قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(عج) با محمدمهدی بحرالعلوم، استاد و مدرس حفظ قرآن، به بررسی موانع و چالش‌های پیش روی این امر پرداخت.
طی این جلسه بر لزوم پیاده‌سازی مکتب شهید سلیمانی در عرصه حفظ قرآن تأکید شد. در این نشست مطرح شد «اگر بخواهیم فرهنگ یا گفتمان حفظ قرآن را پیش ببریم، دو دستگاه فرهنگسازند، یکی آموزش و پرورش و دیگری صدا و سیما. اگر این دو با یک هدف و هماهنگ پیش بروند زمان فرهنگسازی کوتاه خواهد شد.»

برگزاری اختتامیه دوره ۹۲ مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)

درخشش نام قرآن در یکی از استان‌های جنوبی کشور

مراسم اختتامیه نود‌ و دومین دوره کلاس‌های مرکز آموزش این آستان برگزار شد. این دوره مربوط به کلاس‌های زمستان ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ بود که با حضور ۶۳۰ قرآن‌آموز. برگزار شد. آزمون‌های مربوط به این دوره بعد از ماه مبارک رمضان به صورت حضوری در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد و از بین ۶۰۰ قرآن‌آموز حاضر در آزمون، ۹۷ نفر حائز رتبه شدند. این افراد در رشته‌هایی همچون حفظ قرآن کریم، قرائت عمومی، قرائت تخصصی و ترتیل‌خوانی در دو گروه دختران و پسران حضور یافته بودند و گروه سنی‌شان از ۵ تا ۴۰ سال است.
همچنین ثبت‌نام دوره‌های جدید از ۱۷ تا ۲۷ خردادماه سال جاری انجام می‌شود و آغاز کلاس‌ها نیز از ابتدای تیرماه خواهد بود. این کلاس‌های حضوری، در رشته‌های حفظ با اجزای بالا، حفظ ویژه و قرائت‌های تخصصی که شامل تجوید و صوت و لحن است، برپا می‌شود، سایر رشته‌ها نیز به شرط تأمین ظرفیت، حضوری برگزار خواهد شد.

اوقات فراغت، حفظ قرآن و چند نکته برای نوجوانان

با توجه به نزدیک شدن به ایام اوقات فراغت نوجوانان و تابستان و پایان یافتن سال تحصیلی و تشویق والدین به ورود بسیاری از علاقه‌مندان به عرصه حفظ و لزوم رعایت شرایط و توجه به ضوابطی، طی هشت جلسه نکاتی را حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن ارائه می‌کند که توجه به آنها خالی از لطف نیست.

آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات

به بهانه آغاز سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز از سوی شورای عالی قرآن، فیلمی آموزشی با موضوع «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن، مؤلف کتاب میزان‌القرائه (نخستین کتاب در کشور که درباره نَبر و آکسان‌ها در قرآن کریم) طی 14 قسمت هر دو هفته یکبار بر روی خروجی ایکنا منتشر می‌شود تا مورد استفاده قراء قرار گیرد.

تمهیدات رسانه ملی در دهه کرامت

در جلسه شورای معارف رسانه ملی که به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت برگزار شد، به برگزاری شب شعر و مسابقه با حضور نوجوانان همراه با قسمت‌های دکلمه‌خوانی، مدیحه‌سرایی مداحان شاخص، اجرای گروه‌های سرود و همخوانی و بخش نمایشی درباره سیره امام رضا(ع)، تولدی برنامه‌های کوتاه و ترکیبی متنوعی در دهه کرامت با همکاری آستان حضرت معصومه(س) به صورت مشترک، برگزاری محفل شعر فاطمی در شام میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره شد.

احتمال خطا در نسخ‌شناسی بالاست

درخشش نام قرآن در یکی از استان‌های جنوبی کشور

مراسم رونمایی از کتاب «فراز و فرود نسخ‌نویسی در ایران» نوشته علیرضا هاشمی‌نژاد عصر سه‌شنبه ۱۱ خرداد با حضور علی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مهدی بابایی، مدیر اجرایی دارالکتابه و جمعی از اساتید خوشنویسی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

محمدحسن سمسار، محقق و تاریخدان در ادامه این مراسم درباره اهمیت و جایگاه خط نسخ در ایران گفت: کتاب یک سیر نگارشی از قرآن کریم با قلم نسخ است که برای ما ایرانی‌ها قلم قدسی محسوب می‌شود که با آن متون مذهبی را می‌نویسیم. این سنت از بسیار قدیم در ایران معمول بوده که خط ویژه‌ای برای متون مذهبی داشته باشیم. ما قبلاً هم خط دین دبیره را داشتیم که با آن مطالب دینی را می‌نوشتند و خط نسخ در دوره اسلامی جایگزین آن شد.

وی افزود: کتاب «فراز و فرود نسخ‌نویسی در ایران» را به دو بخش تقسیم می‌کنم، بخشی که مقدمه مفصل و پرزحمتی برای نوشته داشته‌اند. می‌دانم که که منابع بسیاری را برای تدوین این مقدمه دیده‌اند و وقت بسیاری را صرف کرده‌اند. اما یک درخواست از نویسنده دارم. وقتی کتاب‌هایی از این دست که اطلاعات کلی درباره خوشنویسی می‌دهد، مقدمه‌ای با نظرات بسیار زیادی از محققان را دارد برای کسی که با هنر خوشنویسی ایران چندان آشنا نیست، کمی گیج‌کننده است. برای اینکه امانتداری نویسنده در نقل نظریات برای تدوین مقدمه، خود نظریات است که موجب اشکال می‌شود. زیرا تفاوت دیدگاه‌هایی از نگاه نویسندگان منابع وجود دارد. این تضاد نظریات برای افرادی که می‌خواهند از پیشینه خوشنویسی آگاه شوند، ایجاد مشکل و سؤال خواهد کرد.

توسعه مخاطب قرآنی با جلسات خانگی طرح نورالثقلین

نشست حجت‌‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، به صورت مجازی با موضوع تبیین و ابلاغ شیوه‌نامه نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین برگزار شد.
گروه اول این نشست مدیران ادارات امور قرآنی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، همدان، گیلان، مرکزی، یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کرمان حضور داشتند.
ایجاد شبکه‌ قرآنی منسجم با نگاه به توسعه مخاطب، غالب بودن گفتمان قرآنی بر گفتمان‌های دیگر، شرکت حداکثری جامعه قرآنی در انتخابات، ایجاد مأمنی برای مربیان جلسات خانگی، تبیین نهضت فرهنگ قرآنی نورالثقلین در سه بخش، شبکه‌سازی با جلسات خانگی قرآن، تقویت مدیران طرح نورالثقلین، دخیل کردن خانه‌های قرآن روستایی در طرح مذکور، لزوم دقت در صدور پروانه و فیزیکی نبودن صدور آن و تسهیل صدور مجوز، ضرورت حضور کارشناسان در جلسه مدیران قرآنی، جلوگیری از قیچی شدن اعتبارات و فشل شدن برنامه‌ها، تقویت جایگاه دارالقرآن‌ها، جلوگیری از دخالت غیر متخصصان در فعالیت‌های قرآنی و اعطای جوایز و اجرای برنامه‌های رقابتی از جمله مواردی بود که طی این جلسه مطرح شد.

برگزاری جلسات «انتخاب اصلح» از سوی کانون قرآن دانشگاه صدا و سیما

سلسله جلسات انتخاب اصلح از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه صدا و سیما با همکاری معاونت سیاسی بسیج با سخنرانی محمود مطهری‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۶، 13 و 20 خردادماه برنامه‌ریزی شده است. علاقه‌مندان از طریق سامانه آموزش‌های مجازی دانشگاه صدا و سیما به نشانی http://lms.iribu.ac.ir/login/index.php می‌توانند در این جلسات شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha