انتخابات 1400 | مردم «کار درست» را انجام دادند
کد خبر: 3978000
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰

انتخابات 1400 | مردم «کار درست» را انجام دادند

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‎دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و اولین میان‎دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 7 صبح امروز جمعه 28 خردادماه، با دستور وزیر کشور آغاز و تا ساعت 2 بامداد شنبه اخذ رأی در برخی شعب ادامه داشت.

مردم در مسیر «کار درست» در انتخابات 1400 + جدول اطلاعات آماری

به گزارش ایکنا، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان‎دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در 4 استان و اولین میان‎دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( 4حوزه انتخابیه در 6 استان) از ساعت 7 صبح امروز، جمعه 28 خرداد، با دستور رحمانی فضلی؛ وزیر کشور به طور رسمی آغاز شد.  

در انتخابات ریاست جمهوری، رقابت بین حجت‎الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی و عبدالناصر همتی انجام شد.


حضور رهبر معظم انقلاب در انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰؛ حسینیه ارشاد


اطلاعیه شمار 20 ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 20 خود اعلام کرد که فرایند اخذ رای از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ی ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میاندوره پنجمین دوره ی مجلس خبرگان رهبری در استان های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران و همچنین اولین میاندوره یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «میانه»، «آستانه اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت» و «بهار و کبودرآهنگ» از ساعت ۷ صبح روز جمعه 28 خردادماه آغاز می‌گردد.

براساس این اطلاعیه همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رای دادن، ضروری است.

رای دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

حضور رهبر معظم انقلاب و شخصیت‎ها و مسئولان در انتخابات

حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) رأی خود را به صندوق انداختند.

با آغاز سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان‎دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۴ استان و اولین میان‎دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( ۴حوزه انتخابیه در ۶ استان) از ساعت ۷ صبح امروز، جمعه ۲۸ خرداد، مسئولان و شخصیت‌های سیاسی کشور از جریان‌ها و گروه‌های مختلف در کنار مردم به صحنه می‌آیند و آرای خود را به صندوق می‌اندازند.

در ادامه جدول اطلاعات آماری انتخابات منتشر می‎شود:

1 واجدین شرایط رأی‌دهی در کل کشور 59 میلیون و 310 هزار و 307 نفر

29.980.038 مرد

29.330.269 زن

2 سن قانونی رأی دهندگان 18 سال متولدین 28 خرداد 1382  و قبل از آن
3 تعداد رأی اولی‌ها 1.392.148

706.98 مرد

685.160 زن

4 تعداد حوزه‌های دومین میان‎دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 4 استان تهران  ـ مازندران ـ خراسان رضوی ـ قم
5 تعداد حوزه‎های اولین میان‎دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ( 4حوزه انتخابیه در 6 استان)

استان تهران

استان مرکزی

استان همدان

استان کهگیلویه و بویراحمد

استان گیلان

استان آذربایجان شرقی

تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس

تفرش، آشتیان و فراهان

بهار و کبودرآهنگ

گچساران و باشت

آستان اشرفیه

میانه

6

تعداد صندوق‎های رأی در انتخابات ریاست جمهوری

بیش از 66 هزار __
7

تعداد صندوق‎های رأی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

بیش از 76 هزار

شورای اسلامی شهر بیش از 35 هزار

شورای اسلامی روستا بیش از 41 هزار

8 تعداد کشورهای برگزارکننده انتخابات: 101 کنسولگری و دفتر نمایندگی: 133 تعداد صندوق‌ها: 234
9

تعداد فرمانداری‌های برگزارکننده انتخابات ریاست‎جمهوری

457 __
10 تعداد بخشداری‌های برگزارکننده انتخابات ریاست‌جمهوری 674 بخشداری‎های مستقل(غیر مرکزی)
11 تعداد حوزه‌های اصلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 1127 بخشداری‌های کل

همچنین در اطلاعیه شماره ۱۰ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‎دوره‎ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری آمده است: با حمد و سپاس الهی، با توجه به آغاز روند اخذ رأی در شعب سراسر کشور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میاندوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، هیئت مرکزی نظارت آمادگی کامل خود را جهت امر نظارت بر انتخابات در تمامی سطوح بویژه در شعب اخذ رأی، به اطلاع عموم مردم سرافراز ایران اسلامی می‌رساند.‎

حضور مردم در آغازین ساعات رأی‎گیری 

براساس گزارش‌های رسیده از مراکز استان‌ها، از آغازین دقایق آغاز رأی‌‎گیری در بسیاری از شعب شاهد حضور گسترده مردم ضمن رعایت پروتکل‎های بهداشتی بوده‌ایم و خیلی‎ها سعی کردند که ادای این تکلیف را به ساعات پایانی نیندازند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۲ خود از اعضاي شعب اخذ رأي خواست حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون روشن در دسترس داشته باشند تا دستورالعمل­ های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد مورد عمل قرار دهند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۳ خود اعلام کرد: اخذ رای در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی توسط شخص رای دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نمی باشد.

مدرکی جز شناسنامه برای رأی‎ قابل قبول نیست

همچنین در اطلاعیه شماره 23 آمده است: «به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رای می رساند سن انتخاب کنندگان ۱۸ سال تمام یعنی متولدین ۲۸-۰۳-۱۳۸۲ یا قبل از آن می باشد که می توانند به شعب اخذ رای مراجعه و به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

همچنین اخذ رای در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی توسط شخص رای دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نمی باشد.»

اولین گزارش سامانه «مردم ناظر»

بنابر این گزارش،  شورای نگهبان، به منظور ارتقای سلامت انتخابات و افزایش مشارکت مردمی در نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، سامانه گزارش‌های مردمی تخلفات انتخاباتی به نام «مردم‌ناظر» را راه‌اندازی کرده که براساس اولین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم‌ناظر»، از زمان آغاز رسمی فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بوده است.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۴ خود اعلام کرد: در انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده اند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رای نداده باشند ، همچنین کلیه هموطنان عزیز استان های تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران می توانند در انتخابات دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت نموده و به نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود رای دهند.

گزارش شماره 2 سامانه مردم ناظر

در گزارش شماره 2 سامانه مردم ناظر شورای نگهبان آمده است: «از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.

به استحضار مردم شریف می‌رساند، نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و مردم از ثبت شکایات نسبت به این انتخابات در سامانه مردم ناظر خودداری نمایند.

گفتنی است چنانچه گزارش‌های ارسالی مردم بر اساس مواد قانونی، فاقد عنوان متخلفانه یا وصف مجرمانه باشد و یا بصورت کلی، مبهم و غیر مستند ارسال شده باشد قابلیت پیگیری نخواهد داشت و گزارش‌های دریافتی پس از ارزیابی و صحت سنجی و احراز وقوع تخلف به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد و در فرآیند تأیید صحت انتخابات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

افراد بی سواد چگونه رأی بدهند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۵ خود اعلام کرد: به اطلاع آن دسته از راي دهندگان عزيزي كه از نعمت سواد محرومند و يا به دليل نقص عضو قادر به نوشتن رأي خود نيستند مي رساند كه براي شركت در انتخابات و دادن رأي مي توانند به همراه شخصي با سواد از افراد خانواده و يا فردي مورد اعتماد، به شعب اخذ رأي مراجعه نمایند.

تمدید دو ساعته زمان اخذ رأی

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۶ اعلام کرد: «نظر به استقبال عموم مردم برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و موافقت وزیر کشور، اخذ رای برای انتخابات های مذکور در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۱۹ تمدید گردید.»

گزارش شماره 3 سامانه «مردم ناظر»

در گزارش شماره 3 سامانه «مردم ناظر» که از سوی شورای نگهبان منتشر شد آمده است: «از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۲۵۳۶ شکایت از عوامل اجرایی گزارش شده که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، عدم ارسال صندوق سیار به برخی مراکز بیمارستانی و روستاها، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.»

نامه آیت‌الله جنتی به وزیر کشور

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، در نامه‌ای به وزیر کشور از وی خواست به منظور رعایت حقوق مردم، رأی گیری در انتخابات شورا‌ها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام شود.

متن نامه آیت‌الله جنتی به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛

با احترام، با عنایت به گزارش‌های متعدد از استان‌های مختلف، صندوق‌های اخذ الکترونیکی به کارگیری شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب کندی رأی گیری و تشکیل صف‌های طولانی و اخلال در روند اخذ رأی شده است.

لذا مستدعی است ترتیبی اتخاذ گردد تا به منظور رعایت حقوق مردم رأی گیری در انتخابات شوراها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.

احمد جنتی

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

اطلاعیه شماره 27 ستاد انتخابات کشور

ستاد انتتخابات کشور در اطلاعیه شماره 27 ، از تمدید زمان اخذ رأی تا ساعت 21 امشب خبر داد.

گزارش شماره 4 سامانه مردم ناظر

بنابر گزارش شماره 4 سامانه مردم ناظر که از سوی شورای نگهبان منتشر شده، از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسیده است.

گفتنی است از بین ۵۷۵۲ مورد گزارش ارسالی از آغاز فرآیند رای گیری تاکنون، ۲۸۹۹ مورد مربوط به عوامل اجرایی، ۷۱۹ مورد مربوط به داوطلبان، ۳۱۸ مورد مربوط به عوامل نظارتی و ۱۸۱۶ مورد در خصوص سایر تخلفات به ثبت رسیده است که که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

واکنش دبیر ستاد انتخابات کشور به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای

سید اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز تاکنون، گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هر گونه گمانه زنی رسانه ای در باره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

وی تأکید کرد: در خصوص اعلام آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات، مردم صرفاً به اطلاعیه های رسمی ستاد انتخابات کشور توجه کنند.

تمدید زمان اخذ رأی تا ساعت 22

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 28 اعلام کرد که زمان اخذ رأی تا ساعت 22 تمدید شده است.

امکان تمدید زمان اخذ رأی تا ساعت 24

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت و گوی خبری با بیان اینکه براساس قانون، ده ساعت زمان رای گیری از ۷ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر انجام شده اما با توجه به درخواست استانداران زمان رای گیری تمدید شده است.

موسوی با بیان اینکه با تمدید زمان رای گیری این فرصت در اختیار مردم عزیز کشورمان قرار گرفته که از فرصت تمدید ایجاد شده برای رای دهی به نامزد مورد نظرشان استفاده کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در صورت درخواست استانداران باز هم تمدیدهای یک ساعته خواهیم داشت و البته این تمدیدها با هماهنگی ستاد انتخابات کشور با مراجع ذیربط و بر اساس دستور وزیر کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم و برای همین تصمیمات براساس منطقه و شهرستان خواهد بود.

موسوی تصریح کرد: بر اساس هماهنگی های انجام شده تا ساعت ۱۲ شب امکان تمدید وجود دارد و بعد از این زمان اگر افراد در داخل شعبه باشند، کار رای گیری از افراد داخل شعبه تا ساعت ۲ بامداد انجام می شود.

تمدید زمان اخذ رأی تا ساعت 24

در اطلاعیه شماره 29 ستاد انتخابات کشور آمده است: نظر به حضور گسترده هموطنان عزیز در شعب اخذ رای و تشخیص وزیر کشور، اخذ رای برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در کلیه شهرهای سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۴ تمدید گردید.

پیام آیت‌الله جنتی به  ناظران انتخابات

آیت‌الله احمد جنتی خطاب به ناظران انتخابات پیامی صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فرزندان انقلابی‌ام

مجاهدت شما در سنگر نظارت بر انتخابات در این شرایط سخت و با وجود بیماری منحوس کرونا اگر با نیت الهی انجام شود یقینا اجر و پاداش بزرگی نزد خدای متعال دارد.

سفارش می‌کنم شما را به رعایت بی طرفی و اخلاق در این ساعات پایانی کارتان را با اتقان کامل انجام دهید.

از صمیم قلب از حضور مسئولانه شما در عمل به وظیفه بزرگ امانتداری از آراء مردم تشکر و قدردانی می‌نمایم.

دعاگوی شما

احمد جنتی

۲۸ خرداد 1400

تمدید زمان اخذی رأی تا 2 بامداد

 براساس اطلاعیه شماره 30 ستاد انتخابات کشور، زمان اخذ رأی تا ساعت 2 بامداد تمدید شده است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه ساعت 24 جمعه مورخ 28 خردادماه 1400، مهلت اخذ رأی به پایان رسیده است، بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا کلیه شعبد اخذ رأی شهرهایی که دارای مراجعه کننده هستند می‌توانند حداکثر تا ساعت 2 بامداد به فعالیت خود ادامه دهند. سایر شعب در صورت اتمام رأی گیری نسبت به شمارش آرا اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha