احیای هنر سنتی کاربافی به همت بانوی کارآفرین میبدی
کد خبر: 3979918
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

احیای هنر سنتی کاربافی به همت بانوی کارآفرین میبدی

شهناز کریمی فیروزآبادی، بانوی کارآفرین میبدی که در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فعال است، توانست کاربافی جیکوگ میبد را احیا کند.

احیای هنر سنتی کاربافی به همت بانوی کارآفرین میبدیامروزه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه‌یافته نقش بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی کشورها ایفا کرده و توانسته تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیری مواجه و اقتصاد محلی را با تحول شگفتی روبرو کند و سبب افزایش اشتغال در جامعه شود؛ ضمن آنکه امروزه این نوع مشاغل به‌عنوان ماندگارترین شغل‌ها در جوامع قلمداد شده و بالاترین نرخ بقا را داراست. در این نوع از مشاغل سود خلاقیت و کارآفرینی بدون واسطه نصیب فرد تولیدکننده می‌شود و ساعات کاری انعطاف‌پذیر مشاغل خانگی موجب افزایش کیفیت زندگی با سپری کردن اوقات بیشتر در نزد خانواده می‌شود.

با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان يزد تعداد زيادی از بانوان علاقه‌مند به صنايع دستی در اين طرح ثبت‌نام کرده و در حال آموزش و توانمند شدن جهت توليد كالای با كيفيت جهت اتصال به بازار هستند.

شهناز کریمی فیروزآبادی، یکی از بانوان توانمند شهرستان ميبد که در زمينه صنایع دستی و رشته کاربافی سنتی مشغول به فعاليت است، در زمینه فعالیتش به خبرنگار ایکنا از یزد، گفت: با توجه به اینکه از قبل با هنر كاربافی آشنا بودم، پس از شركت در جلسات مشاوره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، پيگير اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی شدم. عمده فعاليت من با توجه به اینکه هنوز فضای مناسبی ایجاد نشده و صد البته مسائل زندگی در منزل انجام می‌گیرد و با توجه به مواردی كه در كلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ها ارائه شد، به اين نتيجه رسيدم كه سرلوحه کار و فعالیت اقتصادی ارائه نوآوری‌ها و ابداعات جدید و به‌روز است و بنده در انجام کاربافی با توجه به حضور رقبای زیاد، با فکر و ایده‌های جدید نوآوری و ابتکاراتی در این زمینه  به خرج داده که باعث شد در مدت کوتاهی نسبت به دیگر دوستانم پیشی گرفته و کاربافی جیکوگ میبد را تا حدی نام‌آور کنم.

وی ادامه داد: با توجه به اينكه برند و لوگو و بسته‌بندی از مهمترین عوامل تبلیغات و فروش محصولات است، قبل از اینکه اولین محصول، تولید و به بیرون معرفی شود لوگو، نام و نشان و بسته‌بندی را با نام کاربافی جیکوگ آماده کردم.

کریمی فیروزآبادی با اشاره به مشكلات در این زمینه، گفت: بالطبع در اول هر کاری مشکلاتی در زمینه تقابل‌ها وجود دارد که بنده هم با کمال احترام بی‌نصیب نبوده‌ام و شروع کار تا به اینجا بیشتر بر عهده خودم صورت گرفت و هزینه اولیه این کار هم با وامی كه از سوی بسیج سازندگی شهرستان میبد گرفتم، آغاز و تا به اینجا ادامه دادم.

وی عدم استقبال مردمی و تعداد كم بافنده‌ها در این زمینه را از دیگر مشکلات دانست و بیان کرد: اما این تعداد کم نیز با همت و وحدت مثال‌زدنی در تلاش هستند تا با رقابت سالم این هنر سنتی را بیش از پیش احیا کنند که اميدواريم با ياری خدا این توفیق حاصل می‌شود، هر چند که بعضی از همکاران سعی دارند بنده از میدان کنار روم اما تلاش آنها بنده را بیشتر مصمم به انجام کارهای جدید و نو می‌کند.

کریمی فیروزآبادی افزود: در مورد بازار نیز علی‌رغم رکودی كه وجود دارد و زمینه مناسبی برای شناسایی و استفاده عموم فراهم نیست، باز در بستر فضای مجازی اين بازار می‌تواند رشد کند. با اينكه فضای حقیقی و دیدن محصولات با چشم بیشتر به روی خرید محصولات اثربخش است ولی متأسفانه با توجه به فضای حاکم بر کشور و ورود ویروس منحوس كرونا فضای مجازی تا حدی می‌تواند برای معرفی محصولات و فروش اثرگذار باشد. 

این بانوی کارآفرین از ديگر مسائل و مشكلات در توليد را، نوسانات عجیب قیمتی مواد اولیه برشمرد كه بسیار چالش برانگیز است و با توجه به اینکه ثبات قیمت از بایسته‌های اولیه فعالیت اقتصادی نوپا است، مشكلات زيادی را به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: متأسفانه حمایت مسئولان استان و شهرستان تنها از یک شخص و گروه خاص در تمام زمینه‌های کاربافی کمی دلسردی‌هایی را در این رقابت به‌وجود آورده است که امیدواریم سایه حمایت مسئولان بر سر همه توليدكنندگان افکنده شود. امیدوارم به لطف خداوند و با انجام طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و همراهی دوستان دلسوز و مسئولان شهرستانی و استانی یک روز در دنیای مجازی و حقیقی حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

انتهای پیام
captcha