رسالت انبیای الهی بارور کردن عقول و اندیشه‌هاست
کد خبر: 4012768
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان:

رسالت انبیای الهی بارور کردن عقول و اندیشه‌هاست

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با بیان اینکه رسالت انبیای الهی بارور کردن عقول و اندیشه‌ها و نشان دادن طریق سعادت است، گفت: پیامبران جامع کمالات و برگزیدگان الهی هستند.

حجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستانحجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به فرازی از خطبه نخست نهج‌البلاغه با مضمون «وَ لَمْ يُخْلِ‌اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ كِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَةٍ.رُسُلٌ لَاتُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ وَ لَا كَثْرَةُ الْمُكَذِّبِينَ لَهُمْ مِنْ سَابِقٍ سُمِّيَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ‏ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ. عَلَى ذَلِكَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ وَ مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاءُ إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رسول‌الله لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ»، اظهار کرد: انبیای الهی انسان‌ها را به میثاق‌های درونی خود برگرداندند، داشته‌ها و موجودی انسان را به او بازگو کردند تا عذری بر انسان باقی نماند.

وی رسالت انبیای الهی را بارور کردن عقول و اندیشه‌ها دانست و با اشاره به اینکه خداوند متعال هیچ‌گاه خلق را از ولی خدا خالی نگذاشته است، افزود: هیچ‌گاه نمی‌شود جامعه خالی از حجت الهی باشد و در یک معنا می‌توان گفت حجت‌های الهی اوصیا یا شاگردان تراز اول انبیا هستند.

روزبهانی با تأکید بر اینکه خداوند متعال انبیای الهی را برای هدایت انسان تعیین کرده است و انبیای الهی وحی الهی را از پیک وحی خداوند گرفته و آن را به بشریت عرضه می‌کنند، اضافه کرد: خداوند انسان را بیهوده خلق نکرد و هیچ فعل خداوند بدون غایت نیست، انسان باید به این درک واقعی و منطقی برسد که آفرینش انسان هدف دارد و از افعال الهی است و لهو و لعب نیست.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با اشاره به اینکه خداوند متعال پس از آفرینش انسان راه غایت را به او نشان داد، اضافه کرد: خداوند پس از دادن عقل به‌عنوان بهترین نعمت به انسان از طریقی راه سعادت را به او نشان داد و در مسیر هدایت، شبهه‌ها و تردیدها را با وحی تبیین و روشنگری کرد.

روزبهانی با تأکید بر اینکه پیامبران جامع کمالات و نخبگان و برگزیدگان الهی هستند، ادامه داد: در این فراز برخی ویژگی‌های برجسته انبیای الهی از جمله پایمردی، جدیت و استواری آنان در رسیدن به هدف اشاره شده است.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان شهامت وجودی و راسخ بودن را از دیگر ویژگی‌های انبیای الهی دانست و با اشاره به اینکه انبیای الهی هرگز از کمی تعداد پیروان و فزونی دشمنان‌شان ناامید نشدند و در راه اجرای تکالیف خود جدیت وزریدند، گفت: خداوند با پیامبران عهد گرفته است؛ پیامبران به انبیای بعد از خود ایمان دارند و به او متعهد بودند کمااینکه گاهی نیز انبیا خبر آمدن رسول بعد از خود را بشارت می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه پیامبران با تمام وجود در مسیر رسالت گام برداشتند و جز خدا از کسی واهمه نداشتند، افزود: پیامبران در مقاطع مختلف زمانی کار خود را انجام دادند کمااینکه سنت آمدن پیامبران الهی تا زمان نبی مکرم اسلام ادامه داشت و دین کامل و اتمام نبوت در زمان نبی مکارم اسلام بود‌.

روزبهانی با تأکید بر اینکه تمام انبیا از آمدن نبی مکرم اسلام مطلع بودند چنانکه حضرت نوح(ع) در پهنه کشتی خود بشارت نام نبی مکرم اسلام را می‌دهد، اظهار کرد: ویژگی‌های خاتم‌النبیین در متون انبیای گذشته گفته شده است، به‌طوری‌ که در وصف آمدن آن حضرت آمده است که پیامبری که ولادت او سراسر خیر و برکت است.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با بیان اینکه در میلاد نبی مکرم اسلام آتشکده فارس خاموش، دریاچه ساوه خشک و تحولات عجیبی در سراسر زمین پیش آمد، گفت: در زمان ولادت پیامبر اسلام(ص)، مردم در جزیرةالعرب در مراکز تمدنی آن زمان به جایی رسیده بودند که خدا را به خلق خدا تشبیه می‌کردند، کفرورزی و الحاد و کج‌روی در زمان آنان وجود داشت کمااینکه در عصر جاهلیت از بیخ و بُن تعدد خدایی و انکار توحید بود.

انتهای پیام
captcha