توجه ویژه به سبک زندگی قرآنی در درون و بیرون حوزه
کد خبر: 4021232
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کرد:

توجه ویژه به سبک زندگی قرآنی در درون و بیرون حوزه

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تاکید بر اینکه باید در تربیت طلبه‌ها، محتوای قرآن را ببینیم، گفت: در درون و بیرون حوزه باید سبک زندگی قرآنی به آن به طور جدی دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در بیست و دومین نشست هم‌اندیشی و مهارت افزایی معاونان تهذیب وتربیت کشور که ۲۴ آذرماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن اشاره و بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند، هوشمند و کاربردی فعالیت‌های قرآنی در تمامی دستگاه‌ها مخصوصا حوزه علمیه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ گفت: فعالیت‌های قرآنی در کشور باتوجه به آمار‌های قبل از انقلاب طی چهل سال گذشته واقعا مشهود است، اما به نسبت جمهوری اسلامی این فعالیت‌ها باید بیشتر و عمیق‌تر باشد.

وی افزود: در این مسیر دسترسی به قله‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن برای ما مشخص کرده‌اند، خیلی دشوار است؛ این درحالی است که حکومت ما دینی است و آمار‌های بعد از انقلاب هرچند نسبت به قبل از آن واقعا مشهود است، اما جای کار بیشتری دارد.

بالای ۹۷ درصد مردم قرآن را دوست دارند

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه امروز قرآن را در کنار سایر فعالیت‌ها دیده‌ایم، گفت: طی آخرین آماری که مرداد ماه امسال توسط مرکز آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیما از ۱۱ هزار نفر تهیه کرده‌اند، ۹۵ درصد مردم معتقد هستند هیچ تحریفی در قرآن وجود ندارد و علاقه به قرآن و خواندن آن در کشور بالای ۹۷ درصد است و این یعنی مردم قرآن را دوست دارند. هچنین بالای ۶۰ درصد مردم همراه داشتن قرآن را مفید می‌دانند و ۸۵ درصد مردم هم اعلام کرده‌اند که آمادگی اینکه قرآن را یاد بگیرند، دارند.

وی، با بیان اینکه این آمار‌ها نشان می‌دهد که قرآن کتابی است که دستور زندگی ما است، تصریح کرد: طبق این آمار‌ها پنج درصد مردم می‌توانند یک صفحه از قرآن را بدون غلط بخوانند و ۱۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند روزی یک صفحه قرآن می‌خوانند؛ لذا ظرفیتی که برای قرائت قرآن یعنی فاصله بین اعتقاد به قرآن و قرائت آن بسیار زیاد است. وقتی از افرادی که قرآن نمی‌خواندند، سوال شد که آیا شما وقت ندارید قرآن بخوانید اعلام کرده‌اند بین ۶ تا ۸ ساعت بیکار هستیم، اما سواد قرآنی نداریم و جایی را پیدا نکرده‌ایم که به ما قرآن را آموزش دهند.

وی ادامه داد: امروز ۶۰ هزار معلم قرآنی از سازمان دارالقرآن مجوز فعالیت گرفته‌اند، این درحالی است که کل جلسات قرآنی کشور به ۱۰ هزار مورد نمی‌رسد. امروز نزدیک به ۱۵ هزار معلم حفظ قرآن داریم که بخش زیادی از آن‌ها طلبه هستند، اما وقتی مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که ما در کشور به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور نیاز داریم، یعنی حفظ قرآن دروازه ورود به فهم و انس با قرآن است و بعد از آن تدبر و در نهایت عمل به قرآن و تربیت قرآنی و جامعه قرآنی است که ما در این بخش عملکرد ضعیفی داشته‌ایم.

فضای تربیت معلم قرآن را از حوزه و طلبه‌ها شروع کنیم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه امروز ۱۴ هزار مؤسسه قرآنی در کشور داریم که وظیفه آن‌ها آموزش قرآن است، گفت: یاد گرفتن قرآن و عمل به قرآن در این مؤسسات ضعیف است. انتظاری که از دوستان داریم، این است که فضای تربیت معلم قرآن و ارتباط با آن را از حوزه و طلبه‌ها شروع کنیم. ما قرآن را مهجور نگه داشته‌ایم و این مهجوریت در همه بخش‌ها از جمله در حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش و مساجدمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز در سیاست‌های غلطمان یک شبکه قرآن درست کرده‌ایم و همه قرآن را در این شبکه گذاشته‌ایم و کاری کرده‌ایم که سایر شبکه‌ها کاری به قرآن نداشته باشند، گفت: اینگونه است که سایر شبکه‌ها هرکاری که خواستند می‌کنند و شبکه قرآن در نهایت با ۱۸ درصد مخاطب به فعالیتش ادامه می‌دهد.

حجت الاسلام اخوان صباغ اظهار کرد: امروز در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها مرسوم است که با استفاده از علمای دینی، طلبه‌ها و دانشجویانی که حدی از معارف را آشنا هستند، جلسات قرآن را اداره می‌کنند. یکی از اشکالات برخی از جلسات قرآن، این است که این جلسات به انحراف می‎‎‌رود، زیرا ممکن است کسی که این جلسه را اداره می‌کند، معارف صحیحی به او انتقال داده نشده باشد و جلسه قرآن به انحراف رود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه جلسات خانگی قرآنی را تحت عنوان نورالثقلین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی آن توسعه و فرهنگ‌سازی جلسات قرآن در پیش است، گفت: از شما می‌خواهیم علاوه بر آموزش قرآن، معارف قرآن و اهل بیت(ع) را هم در این جلسات انتقال دهید. امروز اقبال خوبی از جلسات قرآن شده است زیرا مردم قرآن را دوست دارند و پای کار قرآن می‌آیند، اما برنامه تعریف شده‌ای برای جمع کردن مردم در جلسات قرآن نداریم.

محفل‌های خانگی قرآن یکی از بستر‌های تربیت قرآنی

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای اعلام کردند که همه این‌ها مقدمه است و لذا باید به سراغ سبک زندگی قرآنی، تربیت قرآنی، فهم و عمل به قرآن برویم که متاسفانه در کشور با این موضوعات فاصله داریم؛ لذا محفل‌های خانگی قرآن را یکی از بستر‌های تربیت قرآنی می‌دانیم. اگر ظرفیت قرآن، ارتباط و انس با قرآن توسط مردم شکل بگیرد، این جلسات قابلیت دارند تا برای تربیت نفوس مورد استفاده قرار گیرند؛ لذا استدعا داریم طلبه‌هایمان در حرکت تهذیبی، به معلم قرآن شدن نگاه افتخارآمیز داشته باشند.

حجت الاسلام اخوان صباغ با تاکید بر اینکه باید در تربیت طلبه‌ها اولویت قرآن را ببینیم، گفت: هم در تربیت معلم قرآن و هم در تربیت نسلی که می‌خواهد روی نسل بعدی تاثیر بگذارد، باید اولویت قرآن لحاظ شود. باید قواعد زندگی، سبک زندگی و تربیت قرآنی بر زندگی ما حاکم شود.

وی اظهار کرد: استدعا داریم که محتوای قرآن در حوزه جدی دیده شود تا طلبه‌ای که به سطح یک حوزه می‌رسد، یک معلم قرآن تمام عیار شود و بتواند حداقل یک جلسه قرآن خانگی را اداره و در جایگاه مبلغ این عرصه نقش‌آفرینی کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه یکی از بستر‌های تبلیغ، جلسات قرآن است که می‌توانیم با جلسات اهل بیت(ع) آن‌ها را ممزوج کنیم، گفت: هم درون حوزه و هم در بیرون از حوزه باید سبک زندگی قرآنی و قاعده قرآنی دادن به مردم برای زندگی صحیح به طور جدی دیده شود. قرآن کتابی است با موضوع و محتوای تربیتی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی که در اختیار ما برای تبلیغ قرار گرفته است و لذا باید آن را جدی بگیریم و برکت و نور آن را وارد خانه‌ها ببریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم.

 
 
انتهای پیام
captcha