رمزارز ریال کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند + صوت
کد خبر: 4037395
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
عبادی در گفت‌وگو با ایکنا:

رمزارز ریال کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند + صوت

عضو انجمن فین‌تک ایران گفت: طبیعتاً می‌توان بسترهای ایجاد یک رمزارز اسلامی را فراهم کرد و اگر دولت‌های اسلامی تصمیم بگیرند چنین کاری را انجام دهند، خواهند توانست.

مهدی عبادی

مهدی عبادی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه رمزارزها صرفاً به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در شرایط کنونی با هدف حفظ ارزش پول از رمزارزها استفاده می‌شود. دلیل این اتفاق این است که کارمزدهای انتقال در شبکه‌های موجود کارمزدهای بالایی است یا اگر هم برخی از شبکه‌ها از کارمزدهای پایینی برخوردار هستند کارآیی بسیاری برای دیگر مصارف ندارند. پس با این اوصاف به نظر می‌رسد با شرایط موجود رمزارزها صرفاً به‌عنوان یک ابزار حفظ ارزش باقی خواهد ماند.

وی افزود: اما اگر کارمزدها کاهش پیدا کند، احتمال اینکه در مراودات مالی و خریدوفروش‌ها از رمزارزها استفاده شود بسیار بالاتر خواهد رفت. البته در حال حاضر به‌عنوان ابزار خریدوفروش از رمزارزها استفاده می‌شود، ولی حجم آن بسیار اندک است.

عدم تمایل عمومی به رمزارز متمرکز

کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال درباره تأثیر ارزهای دیجیتال بر توسعه اقتصادی و رویکرد بانک مرکزی به گسترش این نوع ارزها بعد از تشکیل ارز دیجتال ریال اظهار کرد: انحصار استخراج رمزارز ملی در اختیار حاکمیت است، اما دیگران هم می‌توانند از این رمزارز استفاده کنند و هدف حاکمیت هم در حال حاضر همین است. وقتی در رابطه با رمزارز صحبت می‌‎کنیم ابتدا باید ماهیت آن مشخص شود. تصور من این است که رمزارز ریال منجر به هیچ تغییری نخواهد شد و عملاً یک پروژه کاملاض بی‌فایده در بانک مرکزی خواهد بود و یک دوره‌ای خواهد آمد و هزینه‌ای صرف آن خواهد شد و بعد هم از بین خواهد رفت؛ لذا بعید می‌دانم تأثیری بر اقتصاد ما بگذارد.

عبادی اضافه کرد: مزایایی که رمزارز ایجاد می‌‎کند صرفاً دیجیتال‌بودن آن نیست. یکی از مهمترین مزایای رمزارزها تحت کنترل حاکمیت‌ها نبودن است. وقتی تحت کنترل حاکمیت در بیاید احتمالاً کارکردی نخواهد داشت و از سوی دیگر مسئله داشتن یا نداشتن رمزارز بر پایه ریال مطرح نیست، بلکه مسئله امکان مراوده مالی با دنیاست که ما به هر دلیلی چه رمزارز ملی داشته باشیم یا نداشته باشیم به دلیل تحریم‌ها نخواهیم توانست از این ابزار استفاده کنیم. پس بنا به این دلایل است که من معتقدم رمزارز ریال منجر به تغییر شرایط اقتصادی هرچند کوچک نخواهد شد.

وی ادامه داد: رمز ارز ریال بر مراوده ایران با سایر دولت‌ها اثرگذار نیست؛ زیرا به‌دلیل تحریم‌ها کشورها حاضر نمی‌شوند آن را بپذیرند و اگر هم بپذیرند مصرفی برایشان ندارد؛ یعنی به فرض هم رمزارز ریال را دریافت کنند خب به چه کارشان می‌آید. وقتی ما با دنیا مراوده مالی نداریم عملاً فرقی نمی‌کند دلار، یورو، ریال یا رمزارز ریال داشته باشیم. وقتی با حاکمیت‌های دیگر مراوده‌ای نداریم این ابزارها هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.

تشکیل رمزارز اسلامی نیازمند تصمیم سیاسی است

 عضو انجمن فین‌تک ایران درباره ارز رمزنگاری‌شده در گستره جهان اسلام گفت: طبیعتاً می‌توان بسترهای ایجاد یک رمزارز اسلامی را فراهم کرد و اگر دولت‌های اسلامی تصمیم بگیرند چنین کاری را انجام دهند، خواهند توانست، اما نکته مهم این است که آیا بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزهای مطرح غیراسلامی هستند که لازم است حتماً اسلامی آن را به وجود بیاوریم. به نظر من این رمزارزها هم منافاتی با شرع ندارند و بعید می‌دانم نیازمند یک رمزارز اسلامی باشیم.

عبادی تأکید کرد: اما اگر قرار باشد چند کشور با اتحاد کلام اسلامی‌بودن مابین خود رمزارزی را به وجود آورند، طبیعی است که آن می‌تواند خلق ارزشی کند. در اینجا پرسشی به وجود می‌‎آید و آن پرسش این است که آیا اکنون مالزی با ایران می‌تواند مراوده مالی یورویی و دلاری داشته باشد؟ اگر نمی‌تواند داشته باشد پس رمزارز اسلامی هم کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد. مگر اینکه از رمزارزهای غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده شود که وقتی این رمزارزها به رمزارزهای متمرکز تبدیل شوند، ماهیت خودشان را از دست خواهند داد. حداقل برای ایران نفعی نخواهد داشت.

وی گفت: به هر حال تصمیم‌گیری در رابطه با تشکیل رمزارز اسلامی نیازمند یک تصمیمات سیاسی است. همین الان 57 کشور اسلامی می‌توانند تصمیم بگیرند که از بیت‌کوین استفاده کنند و طبیعی است که کمک‌های بسیار زیادی به آنها خواهد شد و اگر جایگزین دلار و یورو شود فواید اقتصادی برایشان خواهد داشت و تفاوتی هم ندارد به‌جای بیت‌کوین رمزارز اسلامی داشته باشند. جایگزینی این رمزارزها خیلی ارزشی ایجاد نخواهد کرد اما اگر وحدت کلام وجود داشته باشد و 57 کشور تصمیم بگیرند چنین کاری را انجام دهند قطعاً می‌تواند تبعات مثبت اقتصادی داشته باشد.

عضو انجمن فین‌تک ایران در پایان درباره رسمیت یافتن رمزارزها از سوی 57 کشور اسلامی عنوان کرد: رمزارزهای غیرمتمرکز نیازمند تأیید دولت‌ها نیستند و منتظر تأیید هم نمی‌مانند. با این نوع رمزارزها هیچ‌کس نمی‌تواند مقابله‌ای کند. به نظر من حاکمیت‌ها به دو دسته تقسیم خواهند شد. حاکمیت‌هایی که هوشمندانه از این ظرفیت استفاده خواهند کرد و حاکمیت‌هایی که به خیال اینکه با رمزارزها می‌توانند مقابله کنند اقدامات هزینه‌زایی را انجام خواهند داد و در نهایت هم خودشان متضرر می‌شوند. مثل این می‌‍ماند کشوری بخواهد اینترنت را محدود کند و سپس به سرنوشت کره شمالی تبدیل شود. با بیت‌کوین و اتریوم هیچ مقابله‌ای نمی‌توان انجام داد.

کد
گفت‌وگو از سعید امینی
انتهای پیام
captcha