ارشاد از پویش‌ نظامی‌خوانی سامانه­‌های پرمخاطب حمایت می‌کند
کد خبر: 4041291
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
افراسیابی در گفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

ارشاد از پویش‌ نظامی‌خوانی سامانه­‌های پرمخاطب حمایت می‌کند

محمدصادق افراسیابی گفت: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از برگزاری پویش­‌های نظامی‌خوانی در فضای مجازی حمایت می‌کند.

محمدصادق افراسیابیمحمدصادق افراسیابی، معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن اشاره به پویش ملی نظامی‌خوانی در فضای مجازی، گفت: به منظور معرفی حکيم نظامی شاعر و داستان‌سرای ايرانی و معرفی آثار و سروده‌های این شاعر حکيم، پویش ملی نظامی‌خوانی به دو شکل اجرا می‌شود.

وی توضیح داد: در شیوه اول مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی پویشی را در سامانه پلتزار رقم زده است که سیاستگذاری آن به طور کامل توسط معاونت امور محتوایی مرکز انجام می‌شود. در این بخش کار به این صورت است که هر فرد می‌تواند یک ویدئو یک تا سه دقیقه‌ای از خوانش اشعار نظامی توسط خود را ضبط کند و از طریق سامانه پلتزار ثبت‌نام و آن ویدئو را بارگذاری و ارسال کند. در نهایت 50 نفر از افراد برگزیده انتخاب و به هرکدام ضمن جایزه نقدی یک میلیون تومانی و یکی از آثار نفیس نظامی اهدا می‌شود.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص شیوه دیگر معرفی نظامی هم عنوان کرد: غیر از این پویش، برخی سامانه‌­ها، پلتفرم­‌ها و اپلیکیشن­‌ها برنامه­‌هایی را تدارک دیده‌­اند که مورد حمایت مرکز است. به عنوان نمونه اپلیکیشن شاد، مسابقه داستان کوتاه، انشاء‌نویسی، نظامی‌خوانی و چند برنامه دیگر را اجرا و جوایز آن‌ها را این مرکز تامین می‌کند.

وی افزود: همچنین پلتفرم‌های حوزه کتاب، مثل «کتابراه»، «فیدیبو» و «طاقچه» هم قرار است مسابقه کتابخوانی برگزار کنند که طبق توافق جوایز آن‌ها را هم مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تامین می‌کند. رایزنی و گفت‌وگوهایی هم با یکسری پلتفرم‌های دیگر انجام شده تا بسته به نوع کارکردی که دارند برنامه‌های این‌چنینی اجرا کنند و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی جوایز را تامین کند.

افراسیابی در ادامه ضمن اعلام آمادگی حمایت از نرم‌افزارها و حتی خبرگزاری‌هایی که بخواهند پویش نظامی‌خوانی را در پلتفرم‌ها و سایت‌های خود اجرا کنند، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از کانال‌های خبری مهم این پویش را طی ده روز برگزار و هر روز یک نفر برگزیده را معرفی می‌کند؛ که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای حمایت -غیر از این 50 میلیون که در بالا اشاره شد- 10 میلیون هم برای اهدای جوایز آنجا اختصاص داده است.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر اینکه پویشی که صفر تا صد آن طبق نظر مرکز اجرا شود، در نرم‌افزار پلتزار انجام می‌شود، عنوان کرد: در بقیه موارد مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نقش حمایتی دارد و آمادگی داریم از فعالیت‌های رسانه‌ها و پلتفرم‌ها در حوزه معرفی حکیم نظامی، شاعر نامدار ایرانی حمایت کنیم.

افراسیابی اضافه کرد: ضمن اینکه مردم را به شرکت در پویش نظامی‌خوانی در سامانه پلتزار به نشانی Platzaar.ir دعوت می‌کنیم، رسانه‌ها، سامانه‌ها و پلتفرم‌ها را هم به برگزاری رویدادهای ویژه برای معرفی نظامی دعوت و تشویق می‌کنیم و آمادگی داریم از این رویدادها حمایت کنیم.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود، هدف اصلی برگزاری پویش ملی نظامی‌خوانی را معرفی این شاعر حکیم به عموم مردم اعلام کرد و افزود: در داخل کشور خیلی از مردم اسم کتاب‌هایی مانند «لیلی و مجنون» یا «خسرو و شیرین» یا دیگر آثار این شاعر گرانسنگ را شنیده‌اند اما عمدتا حکیم نظامی شاعر نامدار ایرانی را نمی‌شناسند. این پویش و این قبیل حرکت‌ها به مردمی‌سازی حکیم نظامی کمک می‌کند و زمینه آشنایی مردم با اشعار نظامی فراهم می‌شود.

او ادامه داد: هرقدر ما شاعران نامدار و کهن ایرانی را به مردم بهتر معرفی کنیم، به قوی‌تر شدن هویت ملی ما کمک می‌کند و موجب می‌شود زمانی که در معرض تهاجم فرهنگی قرار داریم، به واسطه میراث فرهنگی قوی که داریم، راحت تحت‌تاثیر قرار نگیریم زیرا از تاریخ و شعر و ادبیات قوی خود آگاه هستیم و به آن افتخار می‌کنیم و دیگر کودک، جوان و نوجوان ما راحت تحت تاثیر تبلیغات بیگانه قرار نمی‌گیرد. 

افراسیابی با اشاره به اینکه امسال یک اقدام قوی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حول محور حکیم نظامی شکل گرفت، اضافه کرد: بخش‌های مختلف وزارت ارشاد برنامه‌های متعددی در این حوزه در دستور کار دارند که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی  این مسئولیت را در حوزه فضای مجازی دنبال می‌کند یا مثلا سازمان فرهنگ ارتباطات و یونسکو در حوزه بین‌الملل برنامه‌های دیگری را تدارک دیدند.

وی با تاکید بر اینکه باید حول محور چهره‌های ملی، شاعران و نویسندگان و هنرمندان ملی، کار بیشتری انجام دهیم؛ تصریح کرد: به نظر من یک بیت از نظامی حتی می‌تواند ایده ساخت یک فیلم سینمایی باشد، زیرا حکمت را در کنار ادبیات زیبای فارسی نزد شعرای نامدار ایرانی می‌یابیم؛ لذا باید به این بزرگان مراجعه و هرچه بیشتر آن‌ها را معرفی کنیم و از زبان و ادبیات آن‌ها برای آموزش بسیاری از آموزه‌های زندگی به جوان ایرانی و نوجوانان و کودکان ایرانی بهره ببریم.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خیلی از آموزه‌‍‌های مورد نیاز زندگی در اشعار کهن ما در قالب‌ها و مفاهیم بسیار جذاب و زیبا  وجود دارد، تاکید کرد: باید شاعران نامدار ایرانی مثل حکیم نظامی را مردمی‌سازی کنیم، یعنی عموم مردم با آثار، نگاه و حکمت او آشنا شوند چراکه اگر ملتی میراث خود را واقعا باور کند، هیچگاه آن را از دست نخواهد داد.

افراسیابی درباره بازه زمانی برگزاری پویش ملی نظامی‌خوانی هم اشاره کرد: فراخوان اولیه پویش از هفت اسفند اعلام شد و مردم تا 21 اسفند که روز حکیم نظامی است می‌توانند آثار خود را از طریق نرم‌افزار پلتزار ارسال کنند. البته احتمال تمدید پویش هم وجود دارد.

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه پویش مردمی است و محدودیت سنی برای شرکت ندارد، تصریح کرد: هر فردی با هر شیوه‌ای که امکان دارد، می‌تواند یک ویدئو از نظامی‌خوانی خود ضبط و برای ما ارسال کند اما طبیعتا نوآوری و خلاقیتی که به کار می‌رود در انتخاب آثار برگزیده مهم است؛ یعنی خلاقیت موجب برگزیده شدن آثار و جذب مخاطب می‌شود.

انتهای پیام
captcha