معرفی بقعه امامزاده شهسوار روستای تنگ سپو کهگیلویه
کد خبر: 4041688
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

معرفی بقعه امامزاده شهسوار روستای تنگ سپو کهگیلویه

بقعه امامزاده شهسوار در روستای تنگ سپو کهگیلویه از شمال به کوه سیاه، از جنوب به رودخانه فصلی و آبادی قدیم برآفتاب، از مغرب به آبادی علی حیدر و از مشرق به تپه‌های ناهموار واقع شده است.

بقعه امامزاده شهسوار روستای تنگ سپو

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، بقعه امامزاده شهسوار در روستای تنگ سپو کهگیلویه از شمال به کوه سیاه، از جنوب به رودخانه فصلی و آبادی قدیم برآفتاب، از مغرب به آبادی علی حیدر و از مشرق به تپه‌های ناهموار واقع شده است.

چشمه چاتی در فاصله 5 کیلومتری شمال و دره مهتابی در ضلع جنوبی و تنگه عبدالله خان کشته‌ای در غرب این روستا قرار دارد.

توضیحاتی در مورد بنای بقعه

بنای بقعه عمارتی قدیمی 4*5 متر گچی که در وسط آن مرقد مطهر در ابعاد 80*180*100 سانتی متر و بر بالای آن گنبدی مخروطی متروکه به ارتفاع بیش از 3 متر استوار گردیده است این عمارت با گنبد زیبایش مورد توجه و احترام اهالی آن نواحی می‌باشد.

در نمای داخلی این بنا طاق‌نمایی در اضلاع پایین و مقرنس ضعیفی در بالا دیده می‌شود که در زیر آن حد فاصل یک متر چهار نورگیر کوچک جاسازی شده است.در زیر گردنه گنبد دو ابراز طولی دورانی نقش بسته که در مرمت‌های بعدی نقش و نگاره‌های گیاهی قدیم را امحاء کرده است.

بنابراین عناصری از این قبیل همراه با تارپود سطح الارضی، قدمت تاریخ‌گذاری بنا را قبل از دوره صفویه نسبت می دهد. لیکن مرمت و تشریفات حفاظتی توسط واحدهای زیربط بر آن مترتب است.

شجره‌نامه امامزاده

درباره شجره و نسب این بزرگوار، شجره نامه‌ای که بتوان نسب او را مشخص کرد، وجود ندارد، فقط افواها عموم مردم آن را شهسوار و گاه عبدالله از سادات علوی می‌خوانند و به نظر می‌رسد اصلی موجود بوده که بقعه مزبور بدین نام خوانده شد.در ثانی وجود کتیبه موجود بر در ورودی این بقعه که هنوز لاشه‌های ناخوانا از آن باقی مانده، به مراتب حکایت از اصل و هویت صاحب مدفن دارد که از روزگار قدیم مورد توجه مردم باایمان و مکانی برای تمسک و توسل اهل معرفت بوده است.

نقل قول محلیان

محلیان نقل کرده‌اند: در موقع حرکت به سوی ییلاق مردم عشایر، لوازم زندگی خود را در حریم آن قرار می‌داده تا کسی دست تجاوز به آنها دراز نکند.

در مورد عملیات عمرانی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، عبدالمحمد نمازی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه درگفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: این عملیات تنها در بقاع شاخص شهرستان انجام می‌شود، ضمن اینکه زیرساخت، امکانات و زائرپذیر بودن نیز اولویت اوقاف جهت اجرای این ویژه‌برنامه‌هاست.

انتهای پیام
captcha