رونق کارگاه مرمت قرآن‌های قدیمی در لیبی
کد خبر: 4046704
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۲

رونق کارگاه مرمت قرآن‌های قدیمی در لیبی

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گروهی از داوطلبان به‌طور شبانه‌روزی برای نوسازی نسخه‌های قدیمی یا آسیب‌دیده قرآن در کارگاهی واقع در طرابلس، پایتخت لیبی کار می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، خالد الدربی، یکی از معروف‌ترین مرمت‌کنندگان قرآن کریم در لیبی، از جمله صنعتگرانی است که روزانه به یک کارگاه در طرابلس می‌آیند تا نیازهای خیل عظیم مشتریان را در ماه رمضان برآورده کنند.

الدربی به خبرگزاری فرانسه گفت: خرید قرآن‌های جدید به‌طور سنتی قبل از ماه رمضان افزایش می‌یابد، اما این موضوع اخیراً در لیبی تغییر کرده است.

او افزود: برای بسیاری، با افزایش قیمت قرآن‌ها، به‌ویژه از زمانی که دولت، چاپ قرآن را در لیبی متوقف کرده خرید این کتاب مقدس دشوار شده است.

این کشور آفریقای شمالی بیش از یک دهه درگیری را تحمل کرده است و بسیاری از نهادهای آن  درهم ریخته و ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور نفت‌خیز وارد کرده است.

الدربی می‌گوید: هزینه خرید قرآن افزایش یافته است و از این رو استقبال مردمی برای مرمت قرآن‌های قدیمی محبوبیت بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

در مقایسه با هزینه یک قرآن جدید که بیش از 20 دلار است، کارگاه الدربی برای مرمت قرآن‌ها فقط چند دلار هزینه می‌گیرد. اما هزینه تنها عامل نیست. برای بسیاری، نسخه‌های قدیمی‌تر نیز ارزش معنوی دارند.

الدربی با بیان اینکه بسیاری از مشتریان قرآن را حفظ می‌کنند، گفت: برای برخی از مشتریان ارتباط معنوی وجود دارد. برخی می‌گویند این قرآن بوی پدربزرگ یا پدر و مادرم را دارد.

در بخش دیگری از کارگاه، عبدالرزاق العروسی کار می‌کند تا هزاران قرآن را بر اساس میزان فرسودگی آنها صحافی کند.

العروسی گفت: مرمت قرآن‌هایی با آسیب‌دیدگی کم، بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد، اما برای قرآن‌هایی که آسیب زیادی دیده‌اند ممکن است دو ساعت یا بیشتر زمان نیاز باشد.

رونق کارگاه مرمت قرآن‌های قدیمی در پایتخت لیبی

مبروک الامین، ناظر این كارگاه می‌گوید كه روند صحافی به تعداد زیادی صنعتگر نیاز دارد. کار با کتاب خدا بسیار لذت‌بخش است و ما خسته نمی‌شویم. لذتی وصف‌ناپذیر در این کار وجود دارد.

مرمتگران می‌گویند که از زمان افتتاح این کارگاه در سال 2008، نیم میلیون قرآن را ترمیم کرده‌اند و بیش از 1500 کارآموز از 150 کارگاه مرمت فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در سال‌های اخیر، زنان بیشتری به صفوف مرمتگران داوطلب پیوسته‌اند. الدربی در این باره می‌گوید: تعداد زیادی از بانوان در زمینه احیای نسخه‌های قرآن کریم آموزش دیدند و امروز کارگاه‌های خود را دارند.

یکی از مرمتگران زن به نام خدیجه محمود حتی برای زنان نابینا نیز جلسات آموزشی برگزار کرده است. الدربی افزود: اگر این زن توانا نبود، ما نمی‌توانستیم به این کار فکر کنیم.

برای محمود، که زنان را در کارگاهی در منطقه زاویه، واقع در 45 کیلومتری غرب طرابلس آموزش می‌دهد، مرمت قرآن در کارگاه زنان به آنها اجازه می‌دهد راحت و با سرعت بیشتری کار کنند.

او بیان اینکه کار ترمیم به بسیاری از زنان راه معناداری برای پر کردن اوقات فراغت خود داده است، می‌افزاید: بخش بزرگی از کارآموزان و مرمتگران بازنشسته هستند. برای آنها هیچ چیز بهتر از گذراندن اوقات فراغت خود در خدمت قرآن نیست.

انتهای پیام
captcha