محرومیت‌زدایی نیاز به جهاد دارد نه شعار
کد خبر: 4073723
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

محرومیت‌زدایی نیاز به جهاد دارد نه شعار

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نهضت توانمندسازی این کمیسیون گفت: محرومیت‌زدایی جهاد می‌خواهد و برای رفع آن به دنبال شعار نباشیم.

سیده مریم حسینی، عضو شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، سیده مریم حسینی، رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز عصر دیروز، 4 مردادماه گفت: وظایف کمیسیون در راستای بررسی و تصویب نهایی طرح‌های مرتبط با امور ساماندهی، توسعه و توانمندسازی سکونت‌گاه غیررسمی، روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار در شهر شیراز در قالب طرح‌های عاجل و طرح‌های بنیادین در محلات هدف است.

وی با بیان اینکه امسال محلات هدف در کمیسیون ۴۰محله است، افزود: از وظایف دیگر کمیسیون نظارت بر اجرا شدن قوانین، مقررات و ضوابط و مصوبات مرتبط با حوزه ساماندهی و رسیدگی به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار است.

رسیدگی به نیازمندی‌های زیربنای

حسینی تصریح کرد: پایش مستمر محلات هدف، رسیدگی به نیازمندی‌های زیربنایی و سایر نیازمندی‌ها در محلات هدف، نظارت بر روند اجرا و پیشرفت برنامه‌ها به ویژه پروژه‌های واقع در محدوده‌های اسکان غیررسمی و سکونت‌گاه‌های الحاق شده در روستاهای اطراف نیز از جمله وظایف کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت‌زدایی است.

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این کمیسیون تاکنون ۱۴ مصوبه داشته است، گفت: ۹ مصوبه ابلاغ شده و ۵ مصوبه اجرا نشده است و ۴ مصوبه درحال اجرا است و در مجموع ۱۲۴ تصمیم داریم.

وی با تصریح اینکه نظارت بر اجرا و پیشرفت برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های واقع در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیر رسمی و روستاهای الحاق شده است، افزود: پایش مستمر عارضه‌های محلات هدف و حمایت از طرح‌های توزیع عادلانه خدمات و پیگیری نیازمندی‌های زیربنایی و... در محلات هدف از دیگر وظایف کمیسیون است.

دنبال شعارسازی نباشیم

حسینی با اشاره به توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، ارتقای محلات محروم هدف و سکونت‌گاه‌های غیررسمی گفت:  برای رفع محرومیت به همت جهادی نیاز داریم و نباید دنبال شعارسازی باشیم.

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز افزود: ساماندهی حاشیه‌نشینی به کمک همه دستگاه‌ها، مرهمی بر زخم کلان‌شهر شیراز خواهد بود و بار سنگینی را  از دوش کلان‌شهر شیراز بر می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه احیای معاونت بازآفرینی و رفع محرومیت در سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شیراز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: همچنین شاخص‌های اولویت‌بندی نیازهای محلات شهری نیز در کمیسیون به تصویب رسید و سپس در صحن شورا مصوب شد.

حسینی با اشاره به ایجاد دبیرخانه تخصصی رفع محرومیت‌زدایی زیر نظر کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت‌زدایی مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: این دبیرخانه درحال حاضر در حال تأمین نیرو است.

‌وی  با اشاره به الزام شهرداری به ایجاد مراکز مهارت‌آموزی و توانمندسازی سرپرستان خانوار در مناطق ۱۰، ۹،۷،۲ و ۳ شهرداری شیراز گفت: همچنین تهیه  GIS شهر شیراز و الزام شهرداری به تهیه و تکمیل سند محرومیت‌زدایی و نقشه ژئودیتا نیز مورد دیگری است که زمان‌بندی در خصوص تهیه سند مربوط ایجاد شده است.

حسینی همچنین به الزام شهرداری به اقدام در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در خصوص تأمین مسکن پرسنل نیازمند در شهرداری اعم از رسمی، پیمانی و خصوصی  در محلات محروم در کمیسیون محرومیت‌زدایی اشاره و تصریح کرد: همچنین شهرداری به ایجاد شعبه تخصصی ویژه کمیسیون ماده ۱۰۰ تخلفات ساختمانی حریم شهر شیراز ملزم شده است و مکلف است که نسبت به ایجاد شعبه تخصصی اقدام کند.

محرومیت چند وجهی است

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از دیگر مصوبات کمیسیون الزام شهرداری به پیگیری تغییر کاربری اراضی بوستان بهار در شهرک بهار به کاربری اولیه طی تشریفات قانونی بوده است. این کمیسیون که همیشه همراهی قرار گاه اجتماعی امنیتی احمدبن  موسی(ع) را اذعان دارد وجود جهادگران بی‌ادعا را بی‌بدیل‌ترین ظرفیت برای رفع محرومیت معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه محرومیت چند وجهی است و در هر جامعه‌ای متفاوت با محرومیت جامعه دیگر است، گفت: فعلاً عدم اشتغال محرومیتی است که باید همه دستگاه‌ها، نهادها و نخبگان و خیرین به صورت یکپارچه برای رفع آن گام بردارند تا به دنبال آن مشکل مسکن و ازدواج جوانان حل شود.

حسینی اظهار کرد: محرومیت اجتماعی فرایندی است که در آن  شهروندان از دسترسی به حقوق متفاوت، فرصت‌ها و منابعی که به طور معمول در دسترس دیگر شهروندان است منع شده باشند، لذا برنامه‌ریزی با این دید و به نتیجه رسیدن در این مسیر صبر می‌طلبد و نیازمند زمان است.

انتهای پیام
captcha