خشم محافل فلسطینی و حقوق بشری از گزارش اسرائیل درباره ترور خبرنگار فلسطینی
کد خبر: 4083569
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

خشم محافل فلسطینی و حقوق بشری از گزارش اسرائیل درباره ترور خبرنگار فلسطینی

مقامات و شخصیت‌های فلسطینی، فعالان حقوق بشر و خانواده شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره، نتایج تحقیقات رژیم اسرائیل را مبنی بر تصادفی بودن قتل این خبرنگار شدیداً محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، انتشار گزارش ارتش رژیم صهیونیستی درباره تصادفی بودن کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. ارتش اسرائیل پس از انتشار این گزارش در روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقات جنایی درباره قتل این روزنامه‌نگار کهنه‌کار فلسطینی ـ آمریکایی را آغاز نخواهد کرد.

این بیانیه در حالی منتشر شد که شبکه الجزیره و گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های رسانه‌ای، این گزارش را شدیداً محکوم کردند. 

ابوعاقله، خبرنگار 51 ساله، در 11 ماه می، در حالی که حمله اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری را پوشش می‌داد، با وجود پوشیدن کلاه ایمنی و جلیقه خبرنگاری که با خط درشت کلمه "PRESS" بر روی آن نوشته شده بود بر اثر تیراندازی نیروهای صهیونیست کشته شد.

خانواده ابوعاقله در بیانیه‌ای نتایج تحقیقات اسرائیل را رد و اعلام کردند که همچنان از دولت آمریکا می‌خواهند تا تحقیقات کامل، مستقل و معتبر انجام دهد. در این بیانیه آمده است: اسرائیل سعی کرد حقیقت را پنهان و از مسئولیت قتل شیرین ابوعاقله فرار کند.

از سوی دیگر حنان عشراوی، سیاستمدار فلسطینی نیز این گزارش را نفرت‌انگیز خواند. وی در توییتی نوشت: «ابهام آشکار، نتیجه‌گیری نادرست و دروغ؛ ارتش اسرائیل که مسئول قتل شیرین ابوعاقله است تصمیم گرفته خود را بی‌گناه جلوه دهد. این نفرت‌انگیز است.»

همچنین عمر شاکر، مدیر بخش اسرائیل و فلسطین در دیده‌بان حقوق بشر گفت که این گروه حقوق بشر مستقر در ایالات متحده با خانواده ابوعاقله اعلام همبستگی می‌کند. شاکر در توییتر نوشت: «همه شواهد نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی او را کشته‌اند. گزارش ارتش اسرائیل پنهان کردن حقایق بود.»

نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که این گزارش تلاش دیگری از سوی اسرائیل برای فرار از مسئولیت قتل ابوعاقله است.

وی به خبرگزاری وفا گفت: تمام شواهد، حقایق و تحقیقات انجام شده ثابت کرد که اسرائیل عامل این جنایت بوده و شیرین را کشته است و باید مسئولیت جنایت خود را بر عهده بگیرد.

وی گفت که مقامات فلسطین به پیگیری خود از طریق سازمان‌های بین‌المللی مرتبط از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی درباره پرونده‌ مربوط به قتل ابوعاقله ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر حازم قاسم، سخنگوی حماس هم درباره این گزارش گفت: گزارش منتشر شده توسط ارتش اشغالگر اسرائیل تلاش جدیدی برای فرار از مسئولیت کامل ترور ابوعاقله است که با تمام حقایق و شواهد موجود به اثبات رسیده است.

شبکه الجزیره هم گزارش اسرائیل را محکوم و اعلام کرد: این گزارش تلاشی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیل برای فرار از مسئولیت جنایی تیراندازی مرگبار به ابوعاقله است.

شبکه الجزیره انتشار این تحقیقات را محکوم و تأکید کرد که این تحقیقات چیزی نیست جز تلاشی از سوی رژیم اسرائیل برای فرار از مسئولیت کیفری قتل شیرین که با تحقیقات مستقل و بین‌المللی متعدد ثابت شده است. 

در این بیانیه آمده است: الجزیره بی‌میلی نیروهای اشغالگر اسرائیل برای اعتراف صریح به جنایت خود و تلاش برای فرار از تعقیب عاملان را محکوم می‌کند.

انتهای پیام
captcha