The Noor؛ برنامه‌ای همه‌کاره برای مسلمانان و غیرمسلمانان
کد خبر: 4095885
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

The Noor؛ برنامه‌ای همه‌کاره برای مسلمانان و غیرمسلمانان

به گفته بنیان‌گذار The Noor، این استارتاپ نه تنها دارای ویژگی‌های اصلی مانند اوقات نماز، قبله‌نما، قرآن، ادعیه و حدیث است، بلکه دارای ویژگی‌های مکمل مانند زکات و خدمات وصیت است. علاوه بر این‌ها، The Noor حاوی برنامه‌های تناسب اندام مانند کالری‌سوزی، ضربان قلب و محاسبه‌گر دقایق فعالیت است که غیر مسلمانان هم می‌توانند از آنها استفاده کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از New Straits Times، زمانی را به خاطر می‌آورید که مجبور بودید نزدیکترین مسجد را در گوگل جستجو کنید یا برنامه‌های متعددی را برای یافتن قبله یا اوقات نماز در گوشی خود نصب و باز کنید؟

امروزه با پیشرفت‌هایی که در اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند صورت گرفته است، به دست آوردن تمامی این اطلاعات بسیار آسان است. به عنوان مثال، برنامه The Noor برای راحتی مسلمانان در پایبندی به ایمان خود ایجاد شده است.

عزائری یمین(Izzairi Yamin)، اهل مالزی و یکی از بنیانگذاران این برنامه گفت که پس از دیدن بسیاری از کاربران برنامه‌های اسلامی رایگان که مجبور به تماشای تبلیغات 10 ثانیه‌ای‌ (در اپلیکیشن‌های دیگر) شده بودند، وی تصمیم گرفت تا یک برنامه را بدون هیچ گونه تبلیغات وقفه‌ای طراحی کند.

یمین گفت: هر وقت می‌بینم تبلیغاتی روی تلفن‌های کاربران ظاهر می‌شود، به‌ویژه تبلیغاتی که مطابق با شریعت نیستند، احساس ناراحتی می‌کنم. یک روز در حالی که در مسجدی در سایبرجایا مشغول نماز بودم، مردی مسن را دیدم که یک برنامه اسلامی را برای بررسی وقت نماز بعدی باز کرد.

بنیان‌گذار The Noor ادامه داد: یک آگهی غیرمنطبق با شریعت ناگهان به مدت 10 ثانیه ظاهر شد و او کاملاً از دیدن آن خجالت کشید. او به چپ و راست نگاه کرد به امید اینکه اطرافیانش متوجه آن نشوند. متوجه شدم که او از یک برنامه رایگان استفاده می‌کند، اما تعجب کردم که چرا هیچ برنامه اسلامی بدون نیاز به دیدن آن تبلیغات نامناسب ایجاد نشده است. این بود که ایده طراحی The Noor به ذهنم خطور کرد.

عزائری گفت: علاوه بر این، بسیاری از اپلیکیشن‌های اسلامی موجود در بازار تنها مسائل اولیه(اوقات شرعی، جهت قبله و ...) را پوشش می‌دهند و به صورت جداگانه وجود دارند. این سؤال دیگری را ایجاد می‌کند: چرا یک برنامه وجود ندارد که همه این کارها را انجام دهد؟

عزائری با دانستن اینکه ورود محصولات جدید به بازار به پول زیادی نیاز دارد، تصمیم گرفت از یک سلبریتی استفاده کند که هم تأثیرگذار و هم کارآفرین است. تمام آن خصوصیات را در نور نیلوفا محد نور (Noor Neelofa Mohd Noor) یافت که تاجری موفق و مسلمانی وارسته است.  عزائری برای توسعه The Noor ابتکار عمل را به دست گرفت.

او افزود: پس از به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌هایم با نیلوفا، تصمیم گرفتیم این چالش را انجام دهیم و در سال 2020 اپلیکیشنی بسازیم که شامل تمام عناصر مهمی است که هر مسلمانی به آن نیاز دارد.

The Noor؛ اپلیکیشنی برای همه

عزائری گفت که The Noor تنها دارای ویژگی‌های اصلی مانند اوقات نماز، قبله‌نما، قرآن، ادعیه و حدیث نیست، بلکه دارای ویژگی‌های مکمل مانند زکات و خدمات وصیت است. علاوه بر این‌ها، The Noor حاوی برنامه‌های تناسب اندام مانند کالری‌سوزی، ضربان قلب و محاسبه‌گر دقایق فعالیت است که غیر مسلمانان هم می‌توانند از آنها استفاده کنند.

این کارآفرین مالزیایی ادامه داد: ما در تلاش برای اختراع مجدد چرخ نیستیم، اما می‌خواهیم بهترین برنامه اسلامی را بسازیم که مردم بتوانند هر روز از آن استفاده کنند. آنچه تاکنون انجام داده‌ایم بیشتر به تحقیق، مهندسی و همچنین درک رفتار کاربران و چگونگی آن است. آنها از یک برنامه اسلامی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، ویژگی قرآن به کاربران امکان می‌دهد به آیات خوانده شده توسط قاریان مختلف گوش دهند و ترجمه صوتی را به پنج زبان اندونزیایی، انگلیسی، چینی، ​​ماندارین و مالایی داشته باشند.

آموزش تجوید برای مبتدیان یا افرادی که می‌خواهند قرائت خود را بهبود بخشند نیز گنجانده شده است.

عزائری توضیح داد: ما در مورد اینکه چه کسی می‌تواند The Noor را دانلود و استفاده کند بسیار منعطف هستیم. برای کسانی که می‌خواهند اسلام را بیاموزند و به تنهایی درباره این دین مطالعه کنند، ترجمه‌های چند زبانه، صوت و آوانگاری داریم.

وی افزود: این اپلیکیشن توسط کاربرانی از بریتانیا، آلمان، آمریکا و استرالیا دانلود شده است.

وقتی صحبت از تجارت به میان می‌آید، بسیاری از خارجی‌ها مارک‌های اسلامی مالزیایی را در پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مانند Shopee و Lazada می‌شناسند.

از این رو عزائری تصمیم گرفت نورکامرس(Noor Commerce) را نیز در این اپلیکیشن قرار دهد تا کاربران از سراسر جهان بتوانند اقلام اسلامی مانند سجاده و عود (تراشه چوب معطر) را خریداری کنند.

او همچنین به شرکت‌هایی مانند Hewlett-Packard ،GoPro  و Fippl مراجعه کرده است تا محصولات خود را در این برنامه بفروشد.

چالش‌هایی که هنوز وجود دارد

عزائری گفت که ایجاد این برنامه آسان نیست. یافتن اعضای تیم با طرز فکر و دیدگاه مشابه یک چالش بود.

وی توضیح داد: بیشتر استارتاپ‌ها در مراحل اولیه توسعه خود با مشکلات مربوط به یافتن استعداد، نفوذ به بازار و تأمین مالی مواجه هستند. مجبور بودیم به آرامی تیم را با حضور 14 عضو بسازیم، اما اکنون به 22 نفر رسیده‌ایم. مشتاقانه منتظریم که تیم را گسترش دهیم تا  بتوانیم ویژگی‌های بیشتری ارائه و مشارکت‌های بین‌المللی داشته باشیم.

The Noor، برنامه همه کاره برای مسلمانان و غیرمسلمانان

جدای از حل مشکلات فنی و اشکالات در ویژگی پیدا کردن خودکار مسجد(Auto Locate Masjid)، آنها همچنین مجبور بودند با هزینه‌های بالا به دلیل قرار گرفتن در جایگاه شماره یک در فروشگاه اپل اپ به مدت چهار ماه از زمان راه‌اندازی این برنامه در ژانویه سال جاری دست و پنجه نرم کنند.

بنیان‌گذار این استارتاپ مالزیایی گفت: The Noor، پنج میلیون و نهصد هزار بار دانلود و 2 میلیون و 800 هزار کاربر ثبت نام کرده دارد. هر چه تعداد افراد بیشتری اپلیکیشن شما را دانلود کنند، اپل هزینه بیشتری از شما دریافت خواهد کرد.

راهی که ادامه دارد

با توجه به نفوذ  نیلوفا، استقبال آنلاین بسیار زیاد بوده است. تعداد دانلودها در سه روز اول پس از راه‌اندازی آن افزایش یافت. با توجه به دانلودهای متعدد در خارج از کشور، سازندگان برنامه از آنچه که به دست می‌آورد مطمئن هستند.

عزائری تصریح کرد: اگرچه برخی از کاربران آلمانی یا استرالیایی طرفداران نیلوفا هستند، این برنامه بیشتر به صورت دهان به دهان شناخته و معروف شده است. افراد ممکن است به دنبال یک برنامه سازگار با شریعت بگردند و برنامه ما به‌طور برجسته در جستجوهای اینترنتی ظاهر می‌شود.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha