حمایت گسترده از فعال قرآنی و خطیب مشهور فقید مصری
کد خبر: 4113322
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

حمایت گسترده از فعال قرآنی و خطیب مشهور فقید مصری

در پی برخی حملات علیه شیخ متولی الشعراوی، خطیب و مفسر مشهور فقید مصری، مشاور رئیس‌جمهور مصر به تجلیل از شخصیت وی پرداخت.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، اسامه الازهری، مشاور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در امور مذهبی، در مورد غوغای گسترده در میان فعالان در شبکه‌های اجتماعی پس از حمله یک روزنامه‌نگار مصری به واعظ فقید، محمد متولی الشعراوی اظهار نظر کرد.

الازهری در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: امام شیخ محمد متولی الشعراوی نماد علم، میهن‌پرستی و بخشش مصری‌ها به تمام جهان عرب و اسلام است، اما برخی به دلایل نامعلومی از امام الشعراوی انتقام می‌گیرند.

وی ادامه داد: یکی از آنها او را به داشتن افکار داعشی متهم کرده اما پنجاه سال پیش  الشعراوی دنیا را پر از علم کرد. ما کسی را از علاقه‌مندان او ندیدیم که قطره‌ای خون بریزد یا اسلحه به دست گیرد و به خاطر حرفی که از شیخ الشعراوی شنید داعشی شود.

بعضی گفته‌اند الشعراوی علیه قبطیان بوده است. در حالی که رئیس قبطیان پاپ شنودا درباره او گفته است که ما از مرگ او بسیار متأثر شدیم. زیرا او عالمی است که در علم خود دانا بود و  صدها هزار نفر او را دوست دارند.

مؤسسه الازهر هم درباره او گفته است: الشعراوی جان خود را در راه تفسیر کتاب خدا بخشید و زندگی خود را وقف این کار کرد. او مفاهیم قرآن را به آرامی و شیرینی به شنوندگان منتقل و مردم را به سوی دین جذب می‌کرد.

مرکز بین‌المللی الازهر برای فتواهای الکترونیکی هم اعلام کرد که آن مرحوم از مصادیق اعتدال بود و مواضع شرافتمندانه میهن‌پرستانه‌ای در برابر نیروهای اشغالگر و تلاش‌های موفقی در رد شبهات نسبت به اسلام و قرآن داشت.

خانواده شیخ تصمیم داشتند وکیلی را برای تشکیل پرونده علیه کسانی که سخنان توهین‌آمیز  علیه او گفته‌اند تعیین کنند. اظهارات خانواده شیخ محمد متولی الشعراوی پس از حمله ماجده خیرالله، منتقد فیلم به وی و پس از اعلام قصد ارائه اثری نمایشی درباره زندگینامه شیخ در تئاتر ملی مصر بیان شد.

به گزارش قاهره 24، به گفته همسر نوه الشعراوی، خانواده شیخ، سمیر صبری، وکیل دادگستری را مأمور کردند تا علیه خیرالله و طارق الشناوی که او نیز به شیخ حمله کرده است، اقدام قانونی کند.

همسر نوه الشعراوی در مورد ادعای ماجده خیرالله مبنی بر اینکه شیخ الشعراوی از طریق تجارت دین، ثروت مالی زیادی به دست آورده است، پاسخ داد: منبع پول او معلوم است. او از خدا ترسید و از حق خود گذشت. او مؤسسه مذهبی و مسجد ساخت و مؤسسه خیریه تأسیس کرد و بیمارستان خیریه ساخت.

شیخ محمد متولی الشعراوی در سال ۱۹۱۱ در روستای «دقاقوس» در استان «دقهلیه» مصر متولد شد. وی قرآن کریم را به روش‌های آسان، به زبان عامیانه و قابل فهمی تفسیر کرد و به همین دلیل باعث شد که شهرت وی در جهان عرب زبانزد و لقب امام واعظان به وی داده شود.

وی در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۹۸ درگذشت. الشعراوی آثار دینی فراوانی نگاشته و کتابخانه اسلامی بزرگی را برای طلاب و دانشجویان در سراسر جهان به یادگار گذاشته است. خاطرات این مفسر بزرگ در اذهان مردم مصر و امت اسلامی نقش پررنگی دارد. برای شنیدن سخنرانی‌های الشعراوی در رابطه با تفسیر قرآن کریم، كه براى تمامی آحاد مردم قابل فهم است، گروه گروه مخاطبان پای تلويزیون‌ها جمع می‌شدند.

انتهای پیام
captcha