خشم گسترده آمریکایی‌ها از قتل جوان سیاه‌پوست با شعار «عدالت نیست»
کد خبر: 4117712
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

خشم گسترده آمریکایی‌ها از قتل جوان سیاه‌پوست با شعار «عدالت نیست»

مرگ یک جوان سیاه‌پوست بر اثر خشونت پلیس و انتشار تصاویر آن در رسانه‌ها موجی از اعتراضات در سراسر آمریکا برانگیخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از سی ان ان،

پلیس شهر ممفیس آمریکا، ویدئوهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد مأموران پلیس، یک مرد سیاهپوست را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. او سه روز بعد جان خود را بر اثر شدت جراحات از دست داد.

تایر نیکولز، ۲۹ ساله که یک سیاه‌پوست آمریکایی بود، روز دهم ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. او سه روز پیش از مرگ - هفتم ژانویه - در حین رانندگی توسط ۵ مأمور پلیس، که همگی آنها هم سیاه‌پوست‌اند، به اتهام رانندگی خطرناک متوقف شد. پلیس به صورت تایر نیکولز اسپری فلفل پاشید و با لگد، مشت و باتوم با او برخورد کرد. در این ویدئوها، صدای فریاد او که مادرش را صدا می‌زد، شنیده می‌شود. پنج پلیس سیاه‌پوست که در این حادثه دست داشتند اخراج و به قتل او متهم شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از مشاهده فیلم خشم و درد عمیق خود را ابراز کرد. تظاهرات در ممفیس و چندین شهر دیگر ایالات متحده برگزار شده است. این پرونده خشم عمومی را در ایالات متحده به دلیل خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان زنده کرده است.

مقامات ممفیس چهار ویدئو شامل دوربین لباس پلیس و دوربین مدار بسته از ضرب و شتم مرگبار این مرد به دست پلیس را منتشر کرده‌اند. در این تصاویر، چند مأمور پلیس به طرز وحشیانه‌ای با لگد، مشت، چماق و روش‌های دیگر به این شهروند سیاه‌پوست بدون نشانه‌ای از حمله از سوی وی، حمله می‌کنند. 

انتشار این فیلم پس از آن صورت گرفت که این پنج نفر به قتل درجه دوم، آدم‌ربایی، سوء رفتار و ظلم در ارتباط با مرگ نیکلاس، 29 ساله، در 10 ژانویه متهم شدند.

مادر این قربانی گفت که پسرش تنها حدود 80 متر با خانه فاصله داشت که مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

با انتشار این ویدئو و پخش آن از سوی رسانه‌ها در شامگاه جمعه، گروهی از معترضان در ممفیس تجمع کردند و شعار «عدالت نیست، صلح نیست» دادند.

ده‌ها نفر نیز در میدان تایمز نیویورک تجمع کردند و شعارهای مشابهی سر دادند و بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «به خشونت پلیس پایان دهید».

بایدن درخواست خود را از تظاهرات‌کنندگان برای حفظ صلح و آرامش تکرار کرد و گفت: کسانی که به دنبال عدالت هستند نباید به خشونت یا خرابکاری متوسل شوند.

وی افزود: مرگ تایر یادآوری دردناکی است که باید بیشتر تلاش کنیم تا مطمئن شویم که سیستم قضایی ما به وعده عدالت، عادلانه و بی‌طرفانه عمل می‌کند.

مرگ این سیاه‌پوست یادآور خشونت پلیس و مرگ جورج فلوید جوان سیاه‌پوستی است که سال گذشته در حین دستگیری توسط پلیس در مینیاپولیس پس از آن‌که یک افسر پلیس سفیدپوست زانویش را به مدت ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه بر روی گردن وی قرار داد، کشته شد. پس از مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای در محکومیت این اتفاق و در اعتراض به برخوردهای خشن پلیس آمریکا به‌خصوص در برخورد با سیاه‌پوستان انجام گرفت.

انتهای پیام
captcha