از شیرینی حفظ قرآن در ۲۱ ماهگی تا آرزوی تأسیس دارالتحفیظ
کد خبر: 4121723
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
حافظ قرآن سنندجی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

از شیرینی حفظ قرآن در ۲۱ ماهگی تا آرزوی تأسیس دارالتحفیظ

اسوه محمودی، از حافظان کل قرآن سنندجی است که حفظ قرآن را از ۲۱ ماهگی با سوره «مسد» آغاز کرده و در ۱۲ سالگی حافظ کل شده است. محمودی امروز برای توسعه فرهنگ قرآنی مؤسسه «اسوه حسنه» را تأسیس کرده است و آرزوی راه‌اندازی یک دارالتحفیظ در شهر خود دارد.

اسوه محمودی حافظ قرآن

خانواده «ادریس محمودی» یک خانواده پنج نفره است که به واسطه پدر و مادر قرآنی سه فرزند این خانواده هر کدام قدم در مسیر روشن و نورانی قرآن گذاشته و در سایه مادری که خود حافظ کل قرآن بوده است هرکدام امروز یک حافظ قرآن موفق در استان کردستان هستند.

برای آشنایی بشتر با این خانواده قرآنی ایکنای کردستان، با اسوه محمودی دختر بزرگ خانواده گفت‌و‌گویی داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت‌های قرآنی که مشغول به آن هستید توضیح بفرمایید.

اسوه محمودی، 25 ساله،‌ حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه قرآنی «اسوه حسنه» سنندج، لیسانس زبان و ادبیات عرب از دانشگاه کردستان و در حال تحصیل در حوزه هستم. در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم پدرم روحانی و مادرم حافظ کل و مربی قرآن کریم است و دو خواهرم نیز یکی از آن‌ها حافظ سه جزء قرآن و دیگری یک جزء و نیم قرآن را حفظ کرده‌اند.

اسوه محمدی به همراه مادر

قبل از به دنیا آمدنم مادرم ادیبه محمودی، 18 بار قرآن را ختم کرده بود و کار آموزش قرآن را در رشته‌های مختلف قرآنی انجام داده و در حال حاضر نیز مربی قرآن است و برهمین اساس من نیز زیرنظر ایشان از همان نوزادی و در 21 ماهگی با حفظ سوره «مسد» کار حفظ قرآن را آغاز کردم. کم‌کم‌ کار حفظ قرآن را زیرنظر مادرم ادامه دادم تا در 12 سالگی حافظ کل قرآن شدم. در دوران مدرسه برای جا نماندن از کلاس‌های درسم فقط محفوظاتم را تثبیت می‌کردم و حفظ جدیدی را شروع نمی‌کردم و بیشتر کار حفظ قرآن را در تابستان انجام می‌دادم. از همان دورانی که کار حفظ قرآن را به اتمام رساندم با دوستان و هم سالان خود کار آموزش قرآن را انجام می‌دادم تا اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و در یک سال گذشته به حمایت پدر و مادرم اقدام به تأسیس مؤسسه قرآنی «اسوه حسنه» کردم و از همان یک سال گذشته با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت مؤسسه قرآنی خود را ادامه دادم. در حال حاضر تنها آرزوی من تأسیس دارالتحفیظ قرآن در سنندج است که امیدواریم خیرین و مسئولان من را یاری دهند.

اسوه محمدی در کودکی

ایکنا ـ از شیرین‌ترین خاطراتتان با توجه به اینکه مربی و مشوق اصلی شما در وادی قرآن مادر بوده بگویید.

لحظه به لحظه یادگیری قرآن زیر نظرم مادرم سرشار از خاطرات شیرین و به یادماندنی است و امروز هرچه دارم و به هر جا که رسیده‌ام در سایه همان خاطرات شیرین مادر و فرزندی بوده است. اما یکی از شیرین‌ترین این خاطرات شرکت در مرحله کشوری مسابقات حفظ قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 79 با حمایت مادر بود که در این دوره از مسابقات دو سال و نیم داشتم و موفق به کسب جایزه افتخاری شدم که این جایزه و تشویق‌ها در من شور و شعف شگرفی برای ادامه راه ایجاد کرده که هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.

اسوه محمدی به همراه پدر

ایکنا ـ از دیگر موفقیت‌های خود در عرصه‌های قرآنی بگویید.

به واسطه اینکه در کودکی حافظ قرآن شدم، لذا در مسابقات قرآن بسیاری شرکت و موفقیت‌های بسیاری را نیز کسب کرده‌ام که ازجمله کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن اوقاف، هشت دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی، رتبه برتر سه دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون، شرکت در 14 دوره مسابقات قرآن کشوری و کسب موفقیت شایسته تقدیر در مرحله کشوری مسابقات اوقاف است و دوست دارم که بتوانم رتبه برتر مرحله کشوری مسابقات قرآن سراسری اوقاف را نیز کسب کنم.

ایکنا ـ حفظ قرآن و تثبیت محفوظات به تحصیل شما آسیبی وارد نکرد؟

در دوران حفظ قرآن نه تنها هیچ آسیبی به درس و مدرسه من وارد نشد بلکه این امر موجب محبوبیت بین همکلاسی‌ها و معلم، مدیر و معاونان مدرسه‌ نیز شده بود. در درس و مدرسه‌ بسیار موفق بودم و به دلیل علاقه به رشته عربی در دوران دبیرستان رشته علوم انسانی را انتخاب کردم و در دانشگاه هم به آرزویم که فارغ‌التحصیلی در رشته زبان و ادبیات عرب بود، رسیدم که همه این موفقیت‌های خود را مدیون برکت یادگیری قرآن و وجود خانواده ام می‌دانم و امروز هم در ادامه این فعالیت تحصیل در حوزه علمیه را شروع کرده‌ام.

اسوه محمدی

ایکنا ـ در مورد تدریس‌ قرآن برایمان توضیح دهید.

از همان مدرسه کار آموزش قرآن را با دوستانم آغاز کردم و با توجه به اینکه خانواده‌های سنندجی بیشتر برای حفظ قرآن فرزندانشان رغبت نشان می‌دهند و استقبال از کلاس‌های حفظ قرآن بیشتر بود من هم این کار را به صورت تخصصی در مؤسسه خود بر عهده گرفتم و امروز با توجه به نیاز مبرم استان آرزوی تأسیس یک دارالتحفیظ را دارم.

ایکنا ـ دغدغه یک فعال قرآنی در حال حاضر در استان چیست؟

دغدغه فعالان قرآنی به ویژه مدیران مؤسسات قرآنی استان کردستان عدم حمایت مالی از سوی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است و در استان کردستان نیز تعداد خیرین قرآنی بسیار محدود بوده و نمی‌توانند به ما در توسعه و گسترش فعالیت‌ها یاری دهند و با توجه به اینکه امروز بخش اصلی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جوانان به دلیل دور شدن از کتاب انسان‌ساز قرآن بوده است لذا این امر می‌طلبد که فعالان قرآنی این عرصه که بدون هیچ چشمداشتی از گذشته‌های دور تاکنون کار توسعه فرهنگ قرآنی را برعهده گرفته‌اند، مورد حمایت بیشتر قرار گیرند و بودجه‌های قرآنی اگر وجود داشته باشد، افزایش یابد.

ایکنا ـ آیا در مؤسسه «اسوه حسنه» علاوه بر کلاس‌های قرآن فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌شود؟

در حال حاضر به دلیل نبود مکان مناسب برای برگزاری کلاس‌های قرآن فقط کار آموزش قرآن را انجام می‌دهیم اما برای ایجاد انگیزه و تشویق به حضور کودکان و نوجوانان در تلاشیم تا کلاس‌های تخصصی عربی، زبان انگلیسی و کلاس‌های تقویتی را در سطح مؤسسه برگزار کنیم که تاکنون علی‌رغم مراجعه به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط این امر تحقق نیافته است.

ایکنا ـ برنامه شما برای آینده چیست؟

در حال حاضر مشغول تحصیل در حوزه هستم و دوست دارم تحصیلات خود را در این بخش تا مقطع ارشد ادامه دهم و در تلاشم تا در آزمون ارزیابی و اعطای درک تخصصی حفظ قرآن موفق به کسب رتبه‌ در مقاطع بالاتر شوم تا بیشتر بتوانم در عرصه‌های قرآنی اثرگذار باشم.

ایکنا ـ سخن پایانی...

آرزوی موفقیت برای تمام فعالان عرصه‌های قرآنی را دارم و از خدا می‌خواهم به ما کمک کند تا روز به روز مؤسسات قرآنی ما منور به حضور جوانان و نوجوانان قرآنی شود و بتوانیم در سایه قرآن جامعه عاری از مشکلات و آسیب‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha