مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ انگیزه‌ای برای افزایش مهارت پاکستانی‌ها
کد خبر: 4123329
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
حافظ و مربی قرآن پاکستانی:

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛ انگیزه‌ای برای افزایش مهارت پاکستانی‌ها

حافظ عمر خالد، حافظ و مدرس قرآن پاکستانی که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش حفظ شرکت دارد، با تمجید از سطح بالای این مسابقات شرکت خود در این رقابت‌ها را عاملی برای افزایش انگیزه شاگردان خود و دیگر قرآن‌آموزان پاکستانی برای افزایش سطح مهارت‌های قرآنی خود توصیف کرد.

حافظ عمر خالد، حافظ و مدرس قرآن پاکستانی

حافظ عمر خالد، حافظ و مدرس قرآن پاکستانی که نخستین شرکت‌کننده در بخش حفظ از سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود، در گفت‌وگو با ایکنا، با تمجید از سطح بالای این مسابقات شرکت خود در این رقابت‌ها را عاملی برای افزایش انگیزه شاگردان خود و دیگر قرآن‌آموزان پاکستانی برای افزایش سطح مهارت‌های قرآنی خود توصیف کرد. در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانیم.

ایکنا ـ ابتدا خود را معرفی کرده و از کدام کشور و در چه رشته‌ای در این مسابقات شرکت کرده‌اید؟

 من حافظ عمر خالد از گوجران والا واقع در پنجاب پاکستان هستم و در این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم در رقابت‌های این دوره شرکت کرده‌ام و نخستین شرکت‌کننده این دوره از مسابقات در بخش حفظ هستم.

ایکنا ـ ارزیابی شما از سطح این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران چیست؟

سال 2012 در مسابقات جایزه بین‌المللی قرآن کویت شرکت کردم، 2011 در مسابقات پاکستان مقام اول رشته حفظ را به دست آوردم و در سال 2015 نیز در مسابقات عربستان سعودی شرکت داشتم و اکنون در سال 2023 افتخار شرکت در مسابقات ایران را دارم. در مقایسه میان مسابقات ایران و رقابت‌های برگزارشده در عربستان سعودی، پاکستان و کویت، باید به صراحت بگویم: سطح مسابقات ایران به اذعان همگان بسیار بالاست و از نظر کیفیت و سطح مدیریت مسابقات قابل‌ مقایسه با مسابقات دیگر نیست. من خود این تفاوت سطح را به عینه دیده‌ام و از دیگران نیز بارها شنیده‌ام و این امر قابل انکار نیست. سطح مسابقات ایران در جهان بالاتر است. علاوه بر این برخورد مردم و مسئولان مسابقات با ما بسیار خوب و خوشایند بوده است.

حافظ عمر خالد، حافظ و مدرس قرآن پاکستانی

ایکنا ـ وضعیت آموزش و فعالیت‌های قرآنی در پاکستان چگونه است؟

آموزش قرآن در پاکستان به شکل سنتی در مدارس مذهبی همچنان ادامه دارد. شیوه کار در این مدارس این است که ابتدا پس از خواندن مقدمات و تمرین‌های معمولی، افراد بنا به علاقه خود وارد رشته‌های مختلف در زمینه قرآن از قبیل ترتیل، تلاوت و حفظ می‌شوند، با این حال آموختن تجوید صحیح قرآن در صدر قرار دارد و در تمام بخش‌ها از قبیل حفظ و تلاوت، ابتدا تجوید به خوبی آموزش داده شده و سپس مهارت‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. قرآن جایگاه بسیار بالایی در پاکستان دارد و قاریان و حافظان قرآن کریم از احترام بسیاری در جامعه پاکستان برخوردار هستند. از دوران قدیم نیز قاریان بزرگ جهان اسلام از جمله عبدالباسط به این کشور سفر کرده و به تلاوت پرداخته‌اند.

من در پاکستان یک مرکز آموزش قرآن را در بخش حفظ و تجوید اداره می‌کنم. در این مرکز تمرکز ما بر روی آموزش تجوید صحیح و سپس حفظ قرآن است. شاگردان من و همچنین شاگردان دیگر مراکز آموزش قرآنی هنگامی که مشاهده می‌کنند که استاد آنها در این مسابقات سطح بالا در ایران شرکت می‌کند انگیزه پیداکرده و تشویق می‌شوند تا آموزش خود را تقویت کرده و سطح خود را بالا ببرند و بتوانند در این مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

ایکنا ـ آیا با مقام‌های قرآنی مختلف آشنا هستید؟ از کدام مقام‌ها در تلاوت خود استفاده می‌کنید؟

من با مقام‌های مختلف تلاوت قرآن آشنا هستم ولی شخصاً به مقام حجاز و نهاوند علاقه داشته و بیشتر تلاوت‌های من در این دو مقام است.

وی در پایان از جمهوری اسلامی ایران به دلیل برگزاری این مسابقات و همچنین خبرگزاری ایکنا به دلیل پوشش خبری مسابقات تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha