استفاده از پیشرفت علمی به عنوان ابزار اصلی حرکت انقلاب اسلامی
کد خبر: 4124397
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد:

استفاده از پیشرفت علمی به عنوان ابزار اصلی حرکت انقلاب اسلامی

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی پس از انقلاب، پیشرفت علمی را به عنوان یک راهبرد، ابزار و راهکار اصلی در جهت پیشرفت حرکت خود قرار داد و برای رسیدن به هدف نهایی خود که همانا رسیدن به تمدن نوین اسلامی است تا جایی که توانسته استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز 6 اسفند در همایش انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی، با موضوع «تحول در علوم انسانی بعد از انقلاب اسلامی» که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با بیان اینکه طبیعتا یک تمدن که آخرین هدف نهایی از انقلاب است، اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و آثار شگرفی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، عقیدتی، فرهنگی و نظامی بر جای گذاشت؛ اولین گام برای رسیدن به این هدف نهایی بود و همچنین تشکیل جامعه اسلامی و دولت اسلامی نیز گام‌های دیگر این مسیر بوده که گویا هنوز دولت اسلامی تشکیل نشده است و جمهوری اسلامی برای تشکیل چنین دولتی همواره در تلاش است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل نظام اسلامی و در نهایت هم تمدن اسلامی از جمله گام‌های دیگر در این مسیر است که این تمدن نیاز به زیرساخت‌هایی چون حکومت، نظام، دولت، جامعه، امکانات و به ویژه علم که یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های برای تحقق چنین تمدنی است. به همین سبب است که امیر مومنان(ع) در یکی از بیانات خود علم را به سلطان تعبیر کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: انقلاب اسلامی از چنین زیرساخت‌هایی که از اصول جهان‌‍شناسی اسلام برداشت می‌شود؛ برخوردار است، اما این پایه‌ها باید توسط جامعه، دولتمردان و متخصصان مورد استفاده قرار گیرد، به گونه‌ای که در روایات و قرآن کریم نیز برای علم جایگاه والایی در نظر گرفته شده است.

علم؛ یکی از عوامل امتیازبخشی به افراد در آموزه‌های اسلامی 

امامی تصریح کرد: در جامعه و آموزه‌های اسلامی اگر چهار عامل برای امتیازبخشی به افراد در نظر گرفته شده، قطعا یکی از این عوامل، مقوله علم است. البته این علم اختصاص به علم خاصی نیست، بلکه شامل تمام علومی است که در آموزه‌های اسلامی ارزش دارد به جز مواردی که می‌خواهد در اهداف نامقدس استفاده شود. از این‌رو اگر بناست که جامعه‌ای تداوم داشته باشد، رو به تحول باشد، امام داشته باشد و به تمدن پایدار منجر شود باید چنین جامعه‌ای به لحاظ علمی قوی باشد. 

وی بیان کرد: در واقع علم است که قدرت، سلطنت و سیطره را به همراه می‌آورد و هرکسی که این علم را به دست آورد می‌تواند به وسیله آن به دیگران هجوم آورد، موقعیت خود را تثبیت کند و به عنوان ابزاری برای دفاع از خود استفاده و در نهایت نیز طمع دشمن را خنثی کند، اما اگر جامعه‌ای به دنبال علم نباشد نمی‌تواند به چنین موقعیت‌هایی دست پیدا کند و همواره دنباله رو سیاست‌های استعمارگران و قدرت‌های قوی قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت علمی را به عنوان یک راهبرد، ابزار و راهکار اصلی در جهت پیشرفت حرکت خود قرار داد و برای رسیدن به هدف نهایی خود که همانا رسیدن به تمدن نوین اسلامی است تا جایی که توانسته استفاده کرده است.

جمهوری اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر خود را مرهون انقلاب می‌داند

امامی گفت: در واقع تحولات علمی جمهوری اسلامی که مرهون انقلاب است با پیش از دوران انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، چرا که می‌توان این ادعا را داشت که کشور ما پس از انقلاب اسلامی توانسته است در همه زمینه‌ها اعم از علوم تجربی، علوم انسانی و... پیشرفت‌هایی داشته باشد.

وی بیان کرد: کشوری که پیش از انقلاب با تمام امکانات فراوان اقتصادی که در اختیار داشته است، اما تقریبا تمام محصولات صنعتی، اقتصادی و تمام نیازمندهای پزشکی خود را از خارج وارد می‌کرده است، به گونه‌ای که در آن زمان به دلیل کمبود پزشک عمومی در کشور، پزشکانی از کشورهای پاکستان، هند و بنگلادش وارد کشور می‌شدند. اما این در حالی است که امروزه جمهوری اسلامی جزو کشورهای رده اول جهان بشمار می‌رود.

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: وقتی انسان این عقبه را دیده و تجربه کرده و با پیشرفت‌هایی که امروز حاصل کرده است، مقایسه می‌کند می‌تواند این پیشرفت‌ها را بهتر و بیشتر لمس کند.

امامی اظهار کرد: درست است که فناوری و زیرساخت‌ها افزایش یافته، اما این توسعه زیرساخت‌ها به راحتی انجام نشده بلکه در شرایط تحریم و جنگ به دست آمده است. دشمن به دلیل اینکه از تحول و رشد جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه‌های علمی جلوگیری کند در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه‌های خود را در ابعاد مختلف مانند ترور شخصیت‌های علمی، نظامی و سیاسی، ایجاد حرکت‌های فرقه‌ای و حذبی در بخش‌های مختلف کشور، توطئه جهت براندازی نظام و کودتا و در نهایت هم راه‌اندازی جنگ تحمیلی طولانی هشت ساله که در این جنگ ایران به طور کامل می‌توان گفت تحریم بود؛ شروع کرد.

وی گفت: در واقع انقلاب اسلامی در چنین شرایط سخت تحریم، کارشکنی‌ها، جنگ و نفوذ، پیش رفته است. طبیعتا اگر بناست به قله هدف انقلاب که تحقق تمدن نوین اسلامی است برسیم باید تلاش دو چندانی در این مسیر داشته باشیم، چرا که هنوز فاصله زیادی با این قله داریم و برای رسیدن به این قله نیز با توجه به اینکه در گام دوم قرار داریم نیازمند سرمایه بیشتری در حوزه‌های مختلف هستیم که یکی از این حوزه‌ها، حوزه علوم انسانی است که بخشی از آن علوم اسلامی است.

رشد علوم انسانی در زمینه‌های آموزشی نیاز به توجه بیشتری دارد

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: بخشی از حوزه‌های علمی که نیاز به توجه و کار بیشتری دارد و مسئولیت ما را در این زمینه تعریف می‌کند، رشد و گسترش در زمینه علوم انسانی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی است که در زمینه تحقیقی و پژوهشی بیش از همه زمینه‌ها با کمبود و فضای خالی مواجه هستیم.

امامی افزود: بر اساس این مسئله وظیفه دانشگاهیان و به ویژه دانشگاهیان حوزوی که نمونه مجسم و مظهر آن‌ها را دانشگاه علوم اسلامی رضوی تشکیل می‌دهد را دو چندان می‌کند.

وی تاکید کرد: پس مسئولین، اساتید و دانشجویان در این زمینه مکلف هستند تا کمک کنند باری از دوش این جریان عظیم انقلاب و جامعه اسلامی که به سمت این هدف متعالی که تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کند، بردارند.

انتهای پیام
captcha