تربیت نخبگان علمی باایمان، رسالت مراکز آموزشی آستان قدس است
کد خبر: 4128000
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸

تربیت نخبگان علمی باایمان، رسالت مراکز آموزشی آستان قدس است

تولیت آستان قدس رضوی رفع خلاء‌های کیفی در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی با ایمان و تأثیرگذار بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت(ع) را مهمترین رسالت مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی دانست.

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی که با حضور جمعی از اعضاء هیئت علمی، اساتید، مدیران، کارکنان و دانشجویان، امروز 22 اسفندماه در محل این دانشگاه برگزار شد، دانشگاه علوم اسلامی را ادامه‌دهنده راه علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی در به فعلیت رساندن استعدادها و به کمال رساندن نفوس مستعد دانست و اظهار کرد: در قرون مختلف علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی همواره در تلاش بودند تا معارف اسلامی و قرآنی را در قالب نظام آموزشی کامل و فراگیر طراحی و به جامعه اسلامی عرضه کنند و در این مسیر هر کدام به تناسب موقعیت و امکانات محدودی که برخوردار بودند، گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

وی افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌تواند نمادی در تحقق‌بخشی به این دغدغه‌‌ علمای بزرگ شیعی برای طراحی و تدوین نظام آموزشی جامع معارف، احکام و فقاهت باشد.

مروی با تأکید بر اینکه تأسیس و اداره مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بالذات جزو وظایف آستان قدس رضوی نیست، بیان کرد: فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدارس و دانشگاه امام رضا(ع) در صورتی می‌تواند برای آستان قدس توجیه داشته باشد که بتوانند برای سایر مراکز مشابه در کشور الگو باشند و اگر این مجموعه‌ها نیز همانند سایر مراکز علمی و آموزشی کشور باشند، آنگاه چه دلیلی برای ورود آستان قدس رضوی به این عرصه وجود دارد؟

وی تصریح کرد: کشور از لحاظ تعداد دانشگاه و مراکز آموزشی شرایط مناسبی دارد و از این نظر کمبودی احساس نمی‌شود، از این‌رو دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی باید بتوانند خلاءهای کیفی را در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی با ایمان بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت(ع) در عرصه‌های مورد نیاز پر کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مراکز آموزشی آستان قدس باید آن تحولاتی را رقم بزنند که در تراز انقلاب اسلامی بوده و نظام علمی و آموزشی کشور به آن‌ها نیاز دارد و اگر این نگاه وجود داشته باشد آنگاه مقبولیت و مشروعیت برای ادامه فعالیت‌ این مراکز نیز وجود خواهد داشت، در غیر اینصورت مقبولیت و مشروعیتی برای ادامه فعالیت نداریم.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تلفیقی بین حوزه علمیه و دانشگاه است و این ظرفیت را دارد که به الگویی برای مراکز علمی و دانشگاهی کشور مبدل شود و می‌تواند دانش‌آموختگانی متخصص، شاخص و ممتاز تربیت کند که در کشور و جهان در عرصه‌های علمی، معنوی و فرهنگی تأثیرگذار باشند.

مروی افزود: اگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در اجرای چشم‌انداز و تحقق اهداف به ویژه در عرصه محتوا و دانش‌آموختگان موفق باشد، قطعاً این دانشگاه را تقویت و گسترش و حوزه فعالیت آن را وسعت خواهیم بخشید.

وی با اشاره به توفیقات دانشگاه علوم اسلامی از ابتدای تأسیس تاکنون، بیان کرد: این دانشگاه تاکنون آثار و برکات فراوانی داشته و نسبتا تأثیرگذار و موفق بوده است، اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه نسبت به بازنگری در مأموریت‌های اصلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید و تصریح کرد: این دانشگاه حدود 40 سال پیش برای رفع نیازهای وقت نظام مقدس اسلامی و جامعه شکل گرفت، حال با گذر زمان و تغییر نیازها و مسائل نظام جمهوری اسلامی، تغییر در مأموریت‌های این دانشگاه نیز احساس می‌شود، لذا باید به دنبال اموری برویم که اولاً مرتبط با حوزه علمیه و دانشگاه و نیاز روز کشور بوده و دوماً متکفلی نداشته باشند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت مرجعیت علمی دانشگاه رضوی و جریان سازی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور، گفت: تربیت فقیه، مدرس، نظریه‌پرداز در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی برجسته کشور در انجام مأموریت‌ها، ارتباط صمیمی مسئولان دانشگاه با دانشجویان، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و بدنه دانشجویی فعال، دغدغه‌مند و انقلابی در برنامه‌های دانشگاه، تحول در نظام استعدادیابی، احیای سنت مباحثه حوزوی و طرح و نقد آراء و تقویت کرسی‌های نظریه‌پردازی، بازنگری در حجم بالای واحدهای تحصیلی و استفاده از ظرفیت بین‌المللی دانشگاه، از جمله ضروریاتی است که باید در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مورد توجه قرار گیرند.

مروی ضمن تأکید بر لزوم ارتقاء واحد خواهران و اعضای هیئت علمی دانشگاه با فراهم آوردن بستر حضور اساتید بزرگ، نخبگان علمی و جوانان فاضل و عالم، بر لزوم رفع چالش اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به میزان مقدورات تأکید و تصریح کرد: باید با کمک حوزه علمیه خراسان، تعداد مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و فرهنگی حوزوی در مشهد افزایش یابد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید در میان دانشگاه‌های علوم انسانی و حوزوی یک نشان باشد تصریح کرد: مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی آستان قدس رضوی مجموعه‌هایی پیوسته هستند که باید با هم‌افزایی و همکاری نزدیک، در وهله نخست نیازهای آستان قدس و سپس نیازهای جامعه و کشور را برطرف کنند.

گفتنی است در این مراسم از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام  محمد امامی سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی تقدیر و حجت‌الاسلام جهانگیری به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معارفه شد.

انتهای پیام
captcha