آغاز به کار مؤسسه آموزشی «آل‌البیت» قم در شامگاه درخشش سفیران قرآنی
کد خبر: 4128588
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

آغاز به کار مؤسسه آموزشی «آل‌البیت» قم در شامگاه درخشش سفیران قرآنی

مراسم افتتاحیه مکان جدید مؤسسه فرهنگی و آموزشی «آل‌البیت لحفظه القران الکریم» در استان قم با اجرای زیبا و دلنشین جمعی از سفیران نوجوان و جوان قرآن کشورمان همراه بود.

آغاز به کار مؤسسه آموزشی «آل‌البیت» قمبه گزارش ایکنا از قم، آیین افتتاحیه مکان جدید مؤسسه فرهنگی و آموزشی «آل‌البیت» ویژه حافظان قرآن کریم بالای 7سال که یکی از ده‌ها مراکز وابسته به دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی است، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان، عباس سلیمی؛ استاد و پیشکسوت قرآنی کشور، محمدرضا پورزرگری و سیدجواد حسینی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم، محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن و مدرس آموزش حفظ قرآن و جمعی از نوجوانان و جوانان حافظ کل قرآن، شامگاه 25 اسفندماه در استان قم برگزار شد.

اشارات قرآنی به حفظ قرآن کریم

در ابتدای این مراسم، محمدعلی اسلامی، مدیر مؤسسه فرهنگی و آموزشی آل‌البیت(ع) با بیان اینکه چهار آیه در قرآن کریم اشاره به جریان حفظ قرآن دارد، بیان کرد: خداوند در سوره احزاب آیه 34 می‌فرماید: «وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا؛ و آنچه را كه از آيات خدا و [سخنان] حكمت‌آميز در خانه‌هاى شما خوانده مى‌شود، ياد كنيد در حقيقت ‏خدا همواره دقيق و آگاه است.» در تفسیر علامه طباطبایی(ره) پیرامون این آیه آمده‌ است که واژه «ذکر» در این آیه در مقابل «نسیان» قرار دارد در واقع زنان پیامبر به‌عنوان کسانی که در خانه‌های پیامبر(ص) و شاهد نزول آیات وحی و تلاوت قرآن توسط ایشان هستند، باید نسبت به حفظ قرآن کریم اهتمام داشته باشند.

وی افزود: خداوند در سوره قمر، آیه 17 که شش‌ مرتبه در این سوره تکرار شده‌ است، می‌فرماید: «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ؛ و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏‌ايم، پس آيا پندگيرنده‏‌اى هست»، مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع‌البیان پیرامون این آیه تصریح می‌کند: «اینکه ما قرآن را آسان قرار دادیم، برای حفظ قرآن و تلاوت آن است.»

اسلامی اظهار کرد: آیه دیگری درباره حفظ قرآن کریم در سوره عنکبوت، آیه 49 آمده است که خداوند می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ؛ بلكه [قرآن] آياتى روشن در سينه‏‌هاى كسانى است كه علم [الهى] يافته‏‌اند و جز ستمگران منكر آيات ما نمى‌شوند»، براساس این آیه، جایگاه آیات شریفه قرآن، سینه «اوتو‌العلم» است و در تفسیر این آیه آمده‌ است مصداق کامل و بارز «اوتوالعلم»، اهل بیت(ع) هستند که مفسر و مبین قرآن بودند و به حفظ قرآن کریم اهتمام ویژه داشتند.

وی ادامه داد: چهارمین اشاره قرآنی به حفظ قرآن کریم، در سوره حجر، آیه 9 مشاهده می‌شود که که خداوند می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به‌تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود» با استناد به این آیه، می‌توان گفت همانگونه که خداوند حافظ قرآن، حافظ، حافظان قرآن کریم نیز است.

اسلامی اظهار کرد: مؤسسه فرهنگی و آموزشی آل‌البیت(ع) در راستای جامه عمل پوشاندن به رسالت جذب و تربیت حافظان قرآن کریم که از ضروریات امروز جامعه قرآنی به‌شمار می‌رود، 40 حافظ کل قرآن از سراسر کشور را جذب و برای حضور در عرصه تبلیغ آماده کرده است، همچنین برنامه‌های آموزشی آنان به‌طور جدی پیگیری می‌شود؛ علاوه‌ بر این، بیش از 100 حافظ کل قرآن کریم در آخرین اطلاعیه این مؤسسه برای حضور و شرکت در دوره‌های آموزشی از سراسر کشور، اعلام آمادگی کردند که زمان برگزاری این کارگاه‌های آموزشی و نحوه جذب آنان متعاقباً اعلام می‌شود.

در ادامه، تلاوت زیبا و دلنشین محمدرضا پورزرگری، قاری ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم، معطر کننده فضای مراسم شد و کامل‌ کننده این لحظات معنوی، اجرای گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی عترت قم بود که در مدح امیرالمؤمنین علی(ع) و به زبان فارسی و عربی سرودند.

درخشش سفیران جوان قرآن

همچنین در بخش دیگری از مراسم، علی جنتی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، پارسا دست‌مردی، دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه بقیه‌الله، محمدحسین شکریان، 17ساله، امیرمحمد نیکخواه، 19ساله و مهندس کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، محمدطاها حاجی‌محمدی،  11ساله دارای مدرک لیسانس، علی محمدصادقی، 8 ساله، کوثر شهسواری و آلاء باقری، 8 ساله از پدیده‌های عرصه حفظ قرآن کریم در کشور تحت نظارت محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن کریم و مدرس آموزش حفظ قران کریم به اجرای برنامه پرداختند. در این بخش از مراسم، استاد بحرالعلوم، پرسش‌هایی درباره آیات، مفاهیم و ترجمه آیات قرآن مطرح کرد و هر کدام از حافظان قرآن کریم به ترتیب به پرسش‌ها پاسخ صحیح و شفاف ارائه دادند.

در این بخش از مراسم، شاهد یکی از معجزات قرآن بودیم. محمدحسین شکریان که در سن 15 سالگی حافظ کل قرآن شد، تنها با ذکر شماره‌های صفحه قرآن کریم توسط استاد، ابتدای آیه صفحه مورد نظر را تلاوت می‌کرد، همچنین به درخواست استاد، صفحات قبلی و بعدی آن و یا 100 صفحه پیش از تلاوت آیه و 100 صفحه پس از آن را نیز قرائت کرد. تلاوت قرآن کریم به زبان‌ انگلیسی توسط علی جنتی و پارسا دست‌مردی، جذابیت این بخش از مراسم را چندین‌ برابر کرد. این‌ها سفیران قرآن کریم کشورمان هستند، که با اجرای دلنشین و زیبای خود، حاضرین در جلسه را به‌وجد آوردند.

در ادامه سیدجواد حسینی از قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت قرآن کریم، دل‌های حاضرین در جلسه را منور به نور قرآن کریم کرد.

سفیران قرآنی متخلق به اخلاق الهی شوند

در ادامه عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به ضرورت توجه به تربیت نسل نوجوان و جوانان حافظ قرآن کریم در کشورمان، بیان کرد: اگر نوجوانان و جوانانی که مسلط بر قرآن کریم و آموزش‌های تبلیغ آن در عرصه جهانی هستند، از بعد معنوی و اخلاق قرآنی به نحو مستحکمی تربیت نشوند، موجب ضرر و خسران می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این زمینه نیازمند کارگاه‌های آموزشی برای متخلق شدن این سفیران قرآنی به اخلاق قرآنی هستیم، این سفیران باید بدانند که رسالت سنگینی بر دوش آن‌هاست و اطمینان حاصل کنند که به‌خاطر انس با قرآن از تمام ثروتمندان عالم، ثروتمندتر هستند، بنابراین اگر به چنین اطمینان‌ خاطر رسیدند، مسائل دنیوی در چشم آنان بی‌ارزش می‌شود و قدردان نعمت حفظ قرآن می‌شوند.

سلیمی ادامه داد: حفظ قرآن کریم توسط شیعیان تنها آن نیست که قرآن را به زیبایی و شکوه قرائت کنیم و کرسی‌های تلاوت مسابقات ملی و بین‌المللی را فتح کنیم بلکه باید عامل به دستورات قرآن کریم باشیم.

پیشکسوت قرآنی ضمن تشریح وظایف جامعه قرآنی به‌ویژه نسل جدید قرآنیان کشور، بیان کرد: نسل جدید جامعه قرآنی از دنیاطلبی پرهیز کنند و هیچ‌وقت به‌دنبال ارتزاق و منفعت‌طلبی نباشند، گرفتار تکبر و غرور نشوند، این نسل باید بدانند که شرکت در مجالس گناه، محفوظات قرآنی آنان را از بین می‌برد زیرا شیطان در این مجالس حضور دارد، صداقت در اعمال و رفتار خود داشته باشند، از تدبر و تأمل در قرآن غافل نباشند و گرفتار آفات و آسیب‌های دنیوی نشوند.

وی با اشاره به اینکه عاقبت به خیر شدن جامعه قرآنی میسر نمی‌شود مگر اینکه در سایه‌سار اهل بیت(ع) قرار بگیرند، تصریح کرد: در روایتی آمده است پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین فرمودند «هرگاه بنده‌ای خدا را به مدت عمر نوح که در میان قومش قیام کرد(950 سال) عبادت کند و به مقدار کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند، و بر فرض به‌قدری عمر کند تا بتواند با پای پیاده هزار سال حج به‌جا آورد و بعد(در بهترین مکان) بین صفا و مروه به ناحق کشته شود اما ولایت تو را قبول نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نمی‌رسد و داخل آن نمی‌شود»، بنابراین سعادت و عاقبت به خیر شدن قرآنیان در سایه ولایتمدار بودن حضرت علی(ع) رقم می‌خورد.

تجلیل از قهرمانان قرآنی کشور

پایان‌بخش این مراسم، تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی، ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم، محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن کریم و مدرس آموزش حفظ قران کریم، سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم و عباس سلیمی، پیشکسوت بود.

یادآور می‌شود، مؤسسه فرهنگی و آموزشی «آل‌البیت لحفظه القران الکریم» با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و انس هرچه بیشتر و عمیق‌تر نسل نوجوان و جوان، با رویکرد نخبه‌پروری قرآنی و تربیت حافظ و مبلغ قرآن کریم به‌عنوان سفیران قرآنی تشیع در آذرماه سال 1397 همزمان با میلاد رسول مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی در شهرمقدس قم تأسیس شد و مکان جدید این مؤسسه در خیابان فاطمی، کوچه 30 افتتاح شد.

بیش از 30 رتبه برتر در مسابقات سراسری، اعزام 7 حافظ کل قرآن کریم به خارج از کشور، برگزاری قریب به 500 محفل قرآن کریم در سراسر جهان اسلام، کسب نشان برترین مؤسسه قرآنی نخبه‌پرور در دو سال پی در پی، قبولی بیش از 30 نفر در کنکور کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، کسب رتبه‌های برتر رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و حضور در برنامه‌های متعدد رسانه‌های داخلی  و خارجی از اقدامات این مجموعه به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha