نتیجه آزار حیوانات به زندگیمان برمی‌گردد
کد خبر: 4130923
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

نتیجه آزار حیوانات به زندگیمان برمی‌گردد

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: لازم است با بکارگیری آموزه‌های پر از رحمت و مهربانی اسلام به تکریم حیوانات بپردازیم و فراموش نکنیم که هرگونه اذیت آن‌ها در نظام طبیعت به خودمان برخواهد گشت‌.

حجت الاسلام محسن شیدایی، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت الاسلام محسن شیدایی، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد اهمیت طبیعت و حیوانات در دین مبین اسلام، اظهار کرد: خداوند متعال آنقدر زیاد به حیوانات و طبیعت  اهمیت داده که شش سوره از قرآن کریم با نام حیوان نام گذاری شده است.

وی با بیان اينکه این امر نشان می‌دهد اسلام به جایگاه طبیعت و حیوانات بسیار اهتمام می‌ورزد، ادامه داد: روایاتی نیز در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد این اهتمام بسیاری جدی است.

شیدایی اظهار کرد: در روایتی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که در شب معراج من بانویی را مشاهده کردم که دچار عذاب خاصی است؛ آن عذاب به این صورت بود که یک گربه این بانو را دندان گرفته و به صورت مداوم این کار تکرار می‌شد؛ این عذاب به این دلیل بود که این بانو در زمان حیاتش گربه‌ای داشته و آن را حبس کرده و به او غذا و آب نمی‌داده است و همین باعث عذاب او در آن سرا شد.

وی با بیان اینکه همه ما ممکن است خطاهایی در زندگی خود مرتکب شده باشیم، اما ببینید توجه به حیوانات تا چه اندازه مهم است که عذاب خاصی برای یک فرد در سرای آخرت درنظرگرفته می‌شود، افزود: در مکتب اسلام، حیوانات حقوقى دارند و از آن سو براى انسان‌ها نیز باید تکالیفى را بپذیریم؛ یعنى اگر انسان‌ها در رعایت حقوق حیوانات کوتاهى ورزند، در روز قیامت مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

شیدایی ادامه داد: طبق فقه اسلامی، در صورتى که مالک هر حیوانى به تأمین نیازمندهاى آن اقدام نکند، بر حاکم لازم است که او را به این وظیفه اجبار کند و در صورت عدم توانایى شخص، باید افراد دیگر به این وظیفه اقدام کرده و حیات آن حیوان را حفظ کنند

وی یادآور شد: مهم‌ترین حقوق حیوانات را می‌توان مواردی از جمله درست کردن جایگاه و شرایط زیستی مناسب، تدارک آب و خوراک سالم، توجه به مسائل روانی و رسیدگی به بهداشت و درمان و عدم آزار و اذیت آنان دانست که کسی که عهده دار مراقبت از حیوانی می‌شود باید آن را رعایت کند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: بنابراین لازم است با بکارگیری آموزه‌های پر از رحمت و مهربانی اسلام به تکریم حیوانات بپردازیم و آزار و اذیت آنان را از یاد ببریم و فراموش نکنیم که هرگونه اذیت آن‌ها در نظام طبیعت به خودمان برخواهد گشت‌.

انتهای پیام
captcha