اجرای طرح پزشک خانواده در کهگیلویه‌وبویراحمد
کد خبر: 4137907
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

اجرای طرح پزشک خانواده در کهگیلویه‌وبویراحمد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طرح پزشک خانواده برای ۳۰۰ هزار کهگیلویه‌وبویراحمدی اجرا می‌شود، ضمن اینکه به شکل پایلوت در شهرستان گچساران آغاز شده است.

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، سعید جاودان‌سیرت، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روز گذشته، 11 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری، اظهار کرد: طرح پزشک خانواده با پوشش ۳٠٠ هزار نفر در استان کهگیلویه‌وبویراحمد اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده به شکل پایلوت در شهرستان گچساران آغاز شده و شهرهای بالای ۲٠ هزار نفر استان را پوشش می‌دهد، افزود: باتوجه به اینکه در هفته سلامت قرار داریم که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از اهداف طرح پزشک خانواده است.در قالب این طرح برای هر سه هزار نفر از جمعیت استان، یک پزشک و دو مراقب سلامت خدمات‌رسانی می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه وضعیت، سابقه و تاریخچه فرد مراجعه‌کننده به طرح پزشک خانواده ثبت می‌شود، تصریح کرد: در صورت نیاز به ارجاع، توسط پزشک مرکز نوبت‌گیری انجام و خدمات‌رسانی را خواهیم داشت.علاوه بر ویزیت سرپایی، خدمات مختلف مشاوره‌ای، خدمات دندان و چند محور خدمات دیگر را خواهیم داشت.

جاودان‌سیرت از مشاوره افراد با ریسک بالا در طرح پزشک خانواده خبر داد و تأکید کرد: از نکاتی که در هفته سلامت پیگیر آن هستیم، دسترسی عادلانه است.ارتقای کمی و کیفی سلامت آحاد جامعه، دسترسی عادلانه مردم و رضایتمندی مردم، کاهش پرداخت پول از جیب مردم، استفاده از منابع انسانی که در اختیار داریم از مهم‌ترین اهداف طرح پزشک خانواده هستند.

وی با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت، تصریح کرد: کاهش ازدواج و تولد در استان زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا در آورده است که انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه کار کنند تا اگر جامعه به سمت پیری برود توان ارائه خدمات را ازدست می‌دهیم. مردم تشویف به فرزندآوری شوند.سلامتی می‌تواند در اقتصاد خانواده مؤثر باشد و مشکلات و ضایعاتی در مسایل اقتصادی جامعه و اقتصاد خانواده به بار می‌آورد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درخصوص وضعیت بیمارستان شهر پاتاوه، ادامه داد: رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی در این رابطه داشته‌ایم اما تاکنون زمینی تحویل علوم پزشکی نشده است بلکه دنبال و پیگیر هستیم که زمین برای این بیمارستان خریداری کنیم که این موضوع را براساس آیتم‌ها و شاخص‌ها از طریق وزارتخانه مکاتبه و پیگیری برای اختصاص اعتبار کردیم که در صورت تامین اعتبار این بیمارستان ساخته می‌شود.

جاودان‌سیرت با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده در سطح استان در برخی رشته‌ها با کمبود پزشک متخصص مواجهیم، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی که در سطح استان با کمبود رو به رو هستیم متخصص بیهوشی است که برای رفع این مشکل دنبال و پیگیر هستیم البته با توجه به استفاده از بخش خصوصی کمبود زیاد نیست و کمبود پزشک عمومی و متخصص دنبال رفع آن هستیم.

وی تأکید کرد: تنها استانی که مرکز رادیو تراپی، مرکز هسته‌ای و بیمارستان اختصاصی سوختگی ندارد، استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که امیدواریم در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی شود. در زمینه زیرساخت‌های اساسی استان کمبودهایی داریم که از وزارت بهداشت برای رفع آنها تقاضا کرده‌ایم. خیلی از مراکز روستاهای استان و خانه‌های بهداشت استان نیازمند تعمیر، تجهیز و ساخت هستند.

انتهای پیام
captcha