«آخرین خاتون» روی میز تدوین رفت
کد خبر: 4137919
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
پس از مرگ بازیگر اصلی

«آخرین خاتون» روی میز تدوین رفت

«آخرین خانون» مستندی به کارگردانی علی‌اکبر اسماعیلی است که با محوریت شعار سال، زندگی پیرزنی تَوبافی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایکنا، علی‌اکبر اسماعیلی مستندساز درباره کار جدید خود گفت: «آخرین خاتون» عنوان جدیدترین کاری است که اخیر تصویربرداری آن را به پایان رساندم و هم اکنون صادق دهقان‌پور تدوین آن انجام می‌شود. فیلمبرداری این کار قبل از شیوع بیماری کرونا آغاز شد اما با گسترش این بیماری تصویربرداری متوقف شده تا در نهایت بعد از فروکش کردن موج بیماری فیلمبرداری به اتمام رسید.

وی افزود: تاخیری که در روند فیلمبرداری پیش آمد روی کیفیت این کار تاثیر گذار بود چون وقتی مستندی فیلمبرداری را آغاز می‌کند هر گونه توقفی روی تک‌تک عوامل تاثیرات خودش را خواهد داشت. برای نمونه کاراکتر اصلی ما «خاتون» به دلیل کهولت سن برای ادامه کار در زمان طولانی با مشکل مواجه بود و در برخی مواقع با گروه همکاری نمی‌کرد. 

اسماعیلی درباره موضوع مستند هم چنین توصیح داد: فیلم درباره زنی سالخورده به نام «خاتون» است که با هنر تَوبافی که دارد کسب درآمده کرده و به زنان دیگر روستا نیز آموزش می‌دهد. پیام این فیلم به نوعی در جهت شعار سال است. این مستند در روستای روشاند از توابع مشهد فیلمبرداری شده است و این مستند در زمانی 20 الی 25 دقیقه پخش خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه در پایان فیلمبرداری شخصیت اصلی مستند فوت کرد و این تلخ‌ترین اتفاقی بود که در روند ساخت اثر با آن مواجه شدیم. از آن‌جایی که خبر درگذشت ایشان دیر به ما رسید نتوانستیم در مراسم تشییع جنازه حضور داشته باشیم اما راش‌هایی از مراسم روز بعد در مزار ایشان ضبط شده و بسته به شرایط تدوین ممکن است از آن‌ها نیز در کار استفاده کنیم.

این مستندساز درباره اهمیت به تصویر کشیدن هنرهای محلی و استانی در آثار مستند گفت: خاصیت ساخت مستند درباره این موضوع ثبت سندی تاریخی از فرهنگ، آیین و آداب و رسوم اقوام مختلف است. اما امکان پخش این سند تاریخی هم وجود دارد و می‌توان آن را در معرض دید دنیا به نمایش گذاشت و از این طریق هنرهای بومی ایرانی را زنده نگاه داشت. ضمن این‌ که اگر سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران ایرانی به دنبال جذب گردشگر واقعی باشند هرکدام از این هنرهای محلی قابلیت جذب گردشگر و ایجاد درآمد را دارند. این‌گونه خود هنرمندان روستایی نیز انگیزه بیشتری برای انجام کار پیدا می‌کنند. درنهایت با معرفی هرچه بهتر این محصولات هنری حتی می‌توان آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر کرد و هنر ایرانیان را به نمایش گذاشت.

کارگردان «آخرین خاتون» در انتها تاکید کرد: حمایت‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و‌پویانمایی از هنرمندان و فیلمسازان شهرستانی انگیزه‌بخش است. لازم می‌دانم از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای باز کردن چتر حمایتی خود تشکر کنم.

فهرست عوامل این مستند عبارتند از؛ نویسنده: محمد برادران، کارگردان: علی‌اکبر اسماعیلی، مدیرفیلمبرداری: محمد خوشنود، مدیر تولید: مرتضی قاسمی، صدابرداران: مرتضی کاخکی، بهزاد برادران، با هنرنمایی مرحوم صغری مختاری، تدوین و صداگذاری، صادق دهقانپور، کمک کارگردان: علی اصغر اسماعیلی، مدیر برنامه ریزی: عباس حیدری، منشی صحنه: سارا اسماعیلی. تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام
captcha