برگزاری مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی»
کد خبر: 4139787
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی»

مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» صبح 20 اردیبهشت در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» از ساعت 8:30 صبح امروز چهارشنبه 20 اردیبهشت، با تلاوت آیات 64 تا 67 سوره مبارکه «آل عمران» از سوی حمیدرضا احمدی وفا؛ قاری بین المللی کشور و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه عالی دفاع ملی آغاز شد.

در ادامه پس پخش کلیپی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباره تغییر نظم جهانی در دیدار مسئولان نظام، ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در سخنانی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی و همه شهدای مقاومت و نیز تشکر از حضور رئیس مجلس در این همایش، گفت: ایده برگزاری همایش براساس بیانات رهبر انقلاب و‌ در پی حادثه جنگ اوکراین شکل گرفت که فرمودند امروز دنیا در آستانه یک نظم جدید است و فرمودند در تشکیل نظم جدید بیشترین مسئولیت با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان است و این همایش در پاسخ به ایده ایشان از حدود یکسال قبل با تشکیل شورای سیاستگذاری در قالب 8 محور اصلی آغاز به کار کرد.

گزارش آماری همایش هندسه نظم جدید جهانی

بنا به گفته احمدی‌مقدم، 358 مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده که 238 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و همچنین 53 نشست علمی ملی و 18 نشست علمی بین‌المللی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده است.

در ادامه محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و در بخشی از سخنان خود رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» با بیان اینکه بدون شک همه متخصصان و اندیشمندان اصل تغییر در نظم دنیا را پذیرفته‌اند، گفت: نقش اندیشمندان برای ترسیم دقیق و علمی آینده، مهم و کلیدی است و افراد مؤثر و مخصوصاً امت اسلامی باید به این موضوع توجه کنند تا با تشخیص درست در این مسیر گام برداریم.

در ادامه افتتاحیه همایش سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سخنرانی کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه جهان آینده دارای دوقطب عمده است، گفت: در یکسو امریکا و اروپا قرار دارند که دوران سروری ناقص خود را طی کرده و در مسیر افول هستند و به ویژه اروپا برای اینکه به قهقرا نرود باید زنجیرهای همراهی با امریکا را پاره کند. در سوی دیگر قطب در حال ظهور و قدرت یابنده آسیا و شرق قرار دارد.

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا نیز در ادامه این مراسم  به ارائه مقاله خود پرداخت و گفت: صحبت من درباره ظهور و بروز قطب قدرت جهان اسلام در هندسه نظم جدید جهانی است. مبنای نظریه من ایدئولوژی و اندیشه امام(ره) و مقام معظم رهبری و تجارب انقلاب اسلامی است.

وی افزود: عناوینی از قبیل دوره گذار ژئوپلیتیکی، نظم نوین جهانی و‌ پیچ تاریخی ابعاد ذهنی یا علمی یا آرمانی شرایطی است که در آن ساختار، قواعد و کارکرد نظم جهانی دستخوش تغییرات بنیادینی می‌شود.

نشانگان محسوس افول قدرت امریکا

صفوی شدت عمل امریکا و غرب مقابل چین و روسیه، همگرایی بیشتر چین و روسیه، ظهور قدرت‌های منطقهای مانند ایران، هند و برزیل را نشانگان محسوس افول قدرت امریکا و حرکت قدرت از غرب به شرق بیان کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: به نظر می‌رسد نظام قدرت در مقیاس جهانی به آرامی در حال تغییر از غرب به شرق است.مبنای تغییر قدرت عوامل فرهنگی، اقتصادی، دانشبنیان و ظهور رهبران جدید است.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: در ورای دوره گذار ژئوپلیتیکی جهان به تدریج به سمت نظم جدیدی در حرکت است که مبین یک ساختار دوبخشی شرقی غربی در نظام قدرت جهانی است. حال سؤال این است که جهان اسلام ظرفیت مادی و  ‌‌معنوی برای نقش‌آفرینی در جایگاه یک قدرت عمده جهانی را در هندسه نظم جدید جهانی دارد یا خیر که پاسخ به آن مثبت است.

عوامل توانمندساز ظهور قطب قدرت جهان اسلام

وی یادآور شد: ظرفیت عظیم بالقوه و بالفعل قدرت ژئواکونومیکی، قدرت فرهنگی تمدنی الهامبخش، وسعت جغرافیای طبیعی و انسانی، تسلط برگذرگاه‌های ژئواستراتژیک جهانی، پدیدار شدن نهضت بیداری اسلامی، ظهور رهبران کاریزماتیک، قدرتگیری جبهه غرب آسیا، پدیدارشدن قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای در غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق آسیا و شکل‌گیری اتحادیه‌ای مختلف جهانی و اسلامی در کنار تلاش برای دستیابی به علوم و فناوری‌های جدید و حرکت به سمت مرجعیت برتر در این حوزهها از حمله عوامل توانمندساز ظهور قطب قدرت جهان اسلام در هندسه نظم جدید جهانی است.

یادآور می‌شود مراسم اختتامیه این همایش دو روزه نیز بعد از ظهر فردا، پنجشنبه 21 اردیبهشت برگزار می‌شود و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سخنران اصلی مراسم اختتامیه است.

 ۱۸۲ مهمان بین‌المللی از ۳۶ کشور در همایش حضور دارند که از ۷ کشور چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، عمان، سوریه و عراق هیئت‌هایی رسمی حاضر شده‌اند.         

انتهای پیام
captcha