ناکارآمدی پیمان ابراهیم در پی همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس
کد خبر: 4140290
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
کارشناس نیجریه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ناکارآمدی پیمان ابراهیم در پی همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس

ابوبکر صلاتی گفت: پیمان ابراهیم به طور کلی معاهده‌ای ناکارآمد است. تحولات اخیر از جمله توافق عربستان با ایران نشان داد که می‌خواهند به‌عنوان یک تیم در مورد مسائل منطقه‌ای همکاری داشته باشند. این موضوع در مورد سایر کشورها مانند قطر، کویت و بحرین نیز صادق است.

بِلو ابوبکر صلاتی (Dr. Bello Abubakar Salati)، استاد دانشگاه از نیجریه

بِلو ابوبکر صلاتی (Dr. Bello Abubakar Salati)، استاد دانشگاه از نیجریه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت هندسه نظم جدید جهانی گفت: یکی از موضوعات مورد تأکید درباره نظم نوین جهانی نقش ایران و آینده خاورمیانه است. وقتی به گذشته منطقه خاورمیانه در دویست سال گذشته و خاورمیانه کنونی نگاه می‌کنید متوجه تغییرات بسیاری خواهید شد.

صلاتی ادامه داد: برای مثال وقتی که به وضعیت عراق بعد از تهاجم آمریکا نگاه کنیم، می‌بینیم که آمریکا به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی به این کشور حمله کرد و تمام زیرساخت‌های مهم عراق را نابود کرد. با این همه بعد از سال‌ها هزینه بدون هیچ دستاوردی نیروهای آمریکایی، عراق را ترک کردند و قدرت به مردم و جامعه شیعیان این کشور رسید.

وی تصریح کرد: این شکست‌های آمریکا در افغانستان و سوریه هم به نوع دیگر تکرار شد و می‌توانید ببینید که قدرتی که آمریکا در دنیا به داشتن آن معروف است در عمل هیچ چیز نبود. این همان نظم نوینی است که در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است.

این کارشناس اهل نیجریه در پاسخ به سؤالی در مورد خطر افراط‌گرایی در آفریقا و نیجریه گفت: داعش و تفکر داعشی چیزی بود که عراق با آن رو به رو بود و همین طرز فکر و عقیده به نوعی دیگر در آفریقا در بوکوحرام دیده می‌شود.

وی افزود: این نوع اندیشه برگرفته از اسلام سلفی است. بوکوحرام به معنای ممنوعیت آموزش جدید است و این عقیده که مخالفت با آموزش نوین بوده در نیجریه وارد شده است. دولت نیجریه بارها تلاش کرد که با این گروه گفت‌وگو کند اما این گروه مورد حمایت برخی قدرت‌های خارجی قرار دارد.

صلاتی توضیح داد: بخش‌هایی که این گروه در نیجریه فعالیت دارد مملو از ذخایر اورانیوم بوده که برای انرژی هسته‌ای لازم است. بنابراین هدف سرگرم کردن دولت با معضل بوکوحرام استفاده از ذخایر اورانیوم و به یغما بردن آن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد نقش پیمان ابراهیم و تأثیر آن بر آینده منطقه غرب آسیا گفت: این پیمان به طور کلی معاهده‌ای بی‌استفاده است. وقتی شما به اتفاقات اخیر خاورمیانه نگاه کنید، عربستان سعودی را می‌بینید که به سوی ایران می‌رود تا به عنوان یک تیم در مورد مسائل خاورمیانه همکاری داشته باشند. این موضوع در مورد سایر کشورها مانند قطر، کویت و بحرین نیز صادق است.

وی در پایان گفت: اگر ایران بتواند این همکاری را با کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دهد پیمان ابراهیم به‌طور کامل فاقد اعتبار و ناکارآمد خواهد شد زیرا همکاری این کشورها با ایران همه چیز از جمله صلح، اقتصاد و... را برای همه کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha