قرآن پناهگاه امن فرهنگی و سپر دفاعی است
کد خبر: 4140325
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷

قرآن پناهگاه امن فرهنگی و سپر دفاعی است

استاد و پیشکسوت قرآنی گیلان با بیان اینکه قرآن مأمن و پناهگاه امن فرهنگی و سپر دفاعی است، گفت: اقرأ و القا یعنی همانطور که به تو نازل شده بخوان و دنبال کن و همانطور که بر تو تلاوت شده آموزش بده، پس اقرأ دروازه ورود به دریای بیکران تدبر و فهم قرآن است.

فرهاد فلاح پور استاد و پیشکسوت قرآنی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، فرهاد فلاح‌پور، استاد و پیشکسوت قرآنی گیلان عصر امروز، 21 اردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه ویژه‌برنامه قرآنی ۳۰ محفل در ۳۰ شب که با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، کیا عاشوری، سرپرست فرمانداری شهرستان رشت و نخبگان قرآنی در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: امروز بزرگترین معضل فرهنگی نسل جوان و نوجوان امروز، نداشتن مأمن، ملجأ و پناهگاه فرهنگی امن است. پناهگاهی که بتواند در مقابل تهاجم فرهنگی، ابتذال فرهنگی، ماهواره‌ها که توسط شیاطین بر سر فرزندان ما فرود می‌آید، بایستد.

وی با بیان اينکه فرزندان این کشور توانستند جلوی فرود بمب‌ها را بر سر مردم بگیرند اما ما مدعیان حوزه فرهنگی چه کردیم؟ افزود: مدارس بزرگترین پایگاه فرهنگی کشور است اما اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد، اخباری که دل نسل قرآنی را به درد آورده است زیرا وجود ابتذال فرهنگی در مدارس نتیجه‌اش می‌شود اينکه بیشترین دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر را نسل دانش‌آموز تشکیل می‌دهد.

فلاح‌پور با بیان اینکه قرآن مأمن و پناهگاه امن فرهنگی و سپر دفاعی است، گفت: بنابر فرموده پیامبر هرگاه آشوب‌ها و فتنه‌ها شما را فرا گرفت، به قرآن روی آورید. به تعبیر امام(ره) قرآنی که بر جامعه انسانی ترسیم کردیم، کتاب گورستان‌ها و مجالس ختم شده و نقشی در زندگی افراد ندارد و در مقابل قرآن و عترت قرار دادیم و اینطور جا انداختند که حافظ کل شدن نجات نیست، نجات امام حسین(ع) است در حالیکه نگفتیم امام حسین(ع) خود بر کشتی نجات قرآن سوار است، نگفتیم که مظلومیت حسین(ع) از مهجوریت قرآن است.

استاد و پیشکسوت قرآنی گیلان بیان کرد: قرآن را از زندگی مردم حذف و خواندن و فراگیری آن را سخت کرده‌ایم، دوره‌های آموزشی متعدد روخوانی، روانخوانی و تجوید ۱و تجوید۲ و... برای چیست! ورود قرآن اقرأ و خروجی‌اش مرتل است. مؤانست با قرآن بیانگر سبک زندگی قرآنی و ورود به دریای فهم و تدبر است.

فلاح‌پور با بیان اینکه قرآن کتاب وحی و آموزش آن هم وحیانی است، تصریح کرد: اقرأ و القا یعنی همانطور که به تو نازل شده بخوان و دنبال کن و همانطور که بر تو تلاوت شده آموزش بده، پس اقرأ دروازه ورود به دریای بیکران تدبر و فهم قرآن است. به عبارتی اقرأ یعنی دعوت به حجاب و مقابله با بی حجابی و ابتذال فرهنگی می‌باشد، همچنین به معنای دیگر دعوت به نماز و ولایت‌پذیری آرامش، سلامت جسم و جان،  انسانیت انسان است.

وی گفت: خداوند دوست دارد قرآن به صورت «و رتل ترتیلا» خوانده شود، لذا ورود به قرآن را خدا برای بشر آسان کرده است، قرآن برای انسان‌های معمولی هم نازل شده و قابل درک است که باید شکوفا شود. آموزش این امر از سنین کودکی سهل‌تر است. فصاحت تلفظ آموزش قرآن امروزه به دلیل شدت تمرینات روبه فراموشی است و فرد باید سواد خواندن و نوشتن بداند، در حالیکه با شیوه اقرأ و القا تمام مراحل صوت، لحن و تجوید حتی برای کودک بی سواد انجام می‌شود. امروز وقتی قاری به مسابقه برود به نوع خواندنش امتیاز می‌دهند که به صورت کامل و جامع در شیوه‌ اقرأ و القا وجود دارد.

وی با بیان اینکه اقرأ و القا زبان مختص قرآن است، گفت: هر فرد که دهان داشته باشد می‌تواند قرآن بخواند و لزوما نیازی به سواد، کتاب و کاغذ ندارد. اصل قرآن خواندن این است که از لحظه اول با زبان و  لهجه عربی قرآن بخواند و فنون و ضرب آهنگ‌های قرآن را بداند.

وی با بیان اينکه به تعبیر مقام معظم رهبری قاریان قرآن هنرمندانی هستند که قرآن را موزون تلاوت می‌کنند، افزود: امروز باید بسیج عمومی به شیوه اقرأ و القا راه بیاندازیم، دوره‌های پیوسته روخوانی، روانخوانی و تجوید و ... فرد را خسته می‌کند، به شیوه وحیانی اقرأ و القا می‌توان با فصیح‌ترین تلفظ به جای درست رسید. موسیقی قرآن دنیایی است که بر جان انسان می‌نشیند.

انتهای پیام
captcha