جشنواره ملی «کوچ» در یاسوج برگزار می‌شود
کد خبر: 4140713
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

جشنواره ملی «کوچ» در یاسوج برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه‌وبویراحمد از برگزاری هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین «کوچ» در پارک جنگلی یاسوج خبر داد.

سعید طالبی‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه‌وبویراحمدبه گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، سعید طالبی‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه‌وبویراحمد روز گذشته، ۲۳ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری، از برگزاری هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین «کوچ» از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در پارک جنگلی یاسوج با حضور وزیر میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در این جشنواره از تمام اقوام عشایر ایران‌زمین دعوت شده و تاکنون ۸ استان اعلام آمادگی کرده‌اند. احتمال تمدید دو روزه این جشنواره نیز وجود دارد.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان کهگیلویه‌وبویراحمد در حوزه گردشگری عشایری، اظهارکرد: یکی از راه‌های مهم برای شناساندن و معرفی استان و ظرفیت آن برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها در سطح ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه‌وبویراحمد بیان کرد: خوشبختانه در طول سالیان اخیر با برگزاری جشنواره عشایری «کوچ» بخشی از ظرفیت‌ها و داشته‌ها و موهبت‌های خداوندی استان به ایران و جهان معرفی‌ شده است. در چند سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی این جشنواره برگزار نشد اما طی سال گذشته در پارک ولایت یاسوج برگزار شد که با استقبال خوبی روبه رو شد.جشنواره کوچ جشنواره‌ای ملی بوده که فرهنگ اقوام عشایر ایران را با برند کوچ معرفی می‌کند و در تقویم جشنواره‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این جشنواره به نام کهگیلویه‌وبویراحمد به ثبت رسیده و باید هر سال در زمان کوچ عشایر در استان برگزار شود. از همه ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد.

طالبی‌پور با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، ادامه داد: از اهداف مهم آن معرفی ظرفیت‌های گردشگری عشایری همچنین معرفی آداب‌ و رسوم و سنت‌های مردم استان و احیای این سنت‌ها بوده چراکه کهگیلویه و بویراحمد پیشینه پرافتخار و روشنی در زمینه زندگی عشایری داشته است.شاهنامه‌خوانی و ادبیات بومی، بازی‌های بومی، محلی و حرکات موزون، موسیقی محلی و سنتی، سرپناه عشایر و نمایش نحوه زندگی عشایری از مهم‌ترین محورهای این جشنواره است.شعرخوانی، فیلم کوتاه، مقاله و مسابقه عکاسی از جشنواره از برنامه‌های بخش جانبی جشنواره هستند.

وی گفت: در این جشنواره برپایی نمایشگاه عشایری، نمایش بافت صنایع‌دستی، تولیدات عشایر، مسابقات اسب‌سواری، آئین‌های نمایشی، اجرای موسیقی محلی، غذاهای سنتی، نمایشگاه عکس و تجلیل از خانواده شهدای عشایر از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.از همه دستگاه‌های اجرایی استان انتظار داریم جهت هر چه بهتر برگزار کردن این جشنواره پای کار بیایند و در زمینه برگزاری این جشنواره ملی همکاری کنند.

انتهای پیام
captcha