عنوان جزایر «سه‌گانه» یک دروغ تاریخی و غلط مصطلح است
کد خبر: 4142372
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
سیدعباس مجتهدی:

عنوان جزایر «سه‌گانه» یک دروغ تاریخی و غلط مصطلح است

مشاور ارشد مرکز مطالعات خلیج فارس با بیان اینکه عنوان جزایر سه‌گانه یک غلط مصطلح و دروغ تاریخی است که وجود خارجی ندارد، گفت: تعلق این جزایر به ایران تردیدناپذیر است و تنها مذاکرات مربوط به این جزایر به چهار نامه بین وزیر خارجه وقت ایران و همتای انگلیسی بر می‌گردد که آن هم فقط درباره ده درصد از جزیره ابوموسی بوده و به یک تفاهم‌نامه تبدیل شده است و اساساً دو جزیره «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» هیچگاه محل گفت‌وگو نبوده‌اند.

سیدعباس مجتهدی، مشاور ارشد مرکز مطالعات خلیج فارس

به گزارش ایکنا، در بیانیه 12 بندی پایانی نشست اتحادیه عرب در جده برخلاف سال‌های پیشین اشاره‌ای به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی و ادعای مالکیت امارات متحده عربی نشد که این می‌تواند یک گام رو به جلو باشد اما در تصمیمات نشست 32 اجلاس موضوع جزایر ایرانی و دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی ذکر شد که این مسئله از چشم اغلب رسانه‌های داخلی پنهان ماند و کمتر اشاره‌ای به آن صورت گرفت. به ویژه که همین امر واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه را در پی داشت و کنعانی درباره این اقدام اتحادیه عرب اظهار کرد: انتظار می‌رفت اتحادیه عرب با اجتناب از طرح برخی ادعاهای تکراری و ملال آور در قطعنامه‌های خود، گامی مثبت و سازنده در جهت تحکیم صلح و ثبات و تقویت همگرایی منطقه‌ای بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با ایرانی خواندن جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اظهار کرد: تمامی اقدامات ایران در راستای اعمال حاکمیت بر سرزمین خود صورت می‌گیرد و هرگونه‌ ادعایی در این خصوص مردود است.

سیدعباس مجتهدی، مشاور ارشد مرکز مطالعات خلیج فارس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مسئله جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: اساساً چیزی به نام جزایر سه‌گانه نداریم و این یک غلط مصطلح است. تعلق این جزایر یه ایران تردیدناپذیر است و در اسناد تاریخی کاملاً وجود دارد. در این رابطه تنها چهار نامه بین وزیر خارجه وقت ایران و همتای انگلیسی او وجود دارد که آن هم فقط درباره «ابوموسی» است و تبدیل به یک تفاهم‌نامه شده و در واقع مسئله‌ای بین ایران و بریتانیا بوده که حل و فصل شده است.

موضوعیت نداشتن عنوان جزایر سه‌گانه

وی افزود: آن زمان اصلاً کشوری به نام امارات وجود نداشت و نامی که ایرانی‌ها درباره این منطقه به کار می‌بردند «ساحل عمان» بود و انگلیسی‌ها نیز به این منطقه «ساحل دزدان» می‌گفتند.  

مجتهدی با تأکید بر اینکه طرح بحثی به نام جزایر سه‌گانه موضوعیت ندارد، گفت: تمامی مباحث و مذاکرات میان ایران و انگلیس درباره ابوموسی و آن هم ده درصد از آن بود که آن هم به ایران تعلق داشت و تنها چون این جزیره مقداری از خط وسط مرزی پایین‌تر بود ایران این مذاکره را با اکراه پذیرفت و تنب بزرگ و تنب کوچک کاملاً متعلق به ایران بود و هیچ بحثی درباره آنها هیچ‌گاه وجود نداشته است.

دو شرط گفت‌‌وگو با اماراتی‌ها

مشاور ارشد مرکز مطالعات خلیج فارس جزایر سه‌گانه را یک مسئله کاملاً تمام‌شده خواند و اظهار کرد: تنها و تنها شاید بر روی ده درصد از ابوموسی مباحثی قابل طرح باشد. امارات هم اگر می‌خواهد این مسئله حل و فصل شود دو شرط بزرگ را باید اجرا کند؛ شرط اول اینکه در جلسه مذاکره از نام صحیح و استاندارد جغرافیایی خلیج فارس استفاده کند و شرط دوم اینکه گفت‌وگوها فقط درچارچوب آن ده درصد محل سوء‌تفاهم باشد و اگرچنانچه امارات بخواهد صحبت دیگری مطرح کند هیچ گفت‌وگویی انجام نخواهد شد.

مجتهدی تصریح کرد: در حقیقت مطرح کردن عنوان جزایر سه‌گانه یک دروغ تاریخی است که اینها راه انداخته‌اند و یک زمین بازی طراحی‌شده از سوی آنها است و می‌خواهند ایرانی‌ها نیز در این زمین بازی کنند که خوشبختانه ایرانی‌ها با دقت و هوشمندی تمام تاکنون در این زمین بازی نکرده‌اند.    

گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام
captcha