نقش مردم در حیات مؤسسات قرآنی + صوت و عکس
کد خبر: 4142946
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد:

نقش مردم در حیات مؤسسات قرآنی + صوت و عکس

مدیر شعبه بروجرد بیت‌الاحزان با تأکید بر اینکه قطعاً خدمات بخش مردمی در ترویج فرهنگ قرآنی بر کسی پوشیده نیست، گفت: مؤسساتی، چون بیت‌الاحزان حیات خود را مدیون لطف مردم و رهنمون‌ها و هدایت‌های باری تعالی هستند؛ بنابراین مسئولان و متولیان امور قرآنی باید کمک کنند تا مجموعه‌های مردمی را به مردم معرفی کنند.

حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی، مدیر شعبه بروجرد بیت‌الاحزان

حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی، مدیر شعبه بروجرد بیت‌الاحزان و حافظ قرآن است. وی متولد سال ۱۳۶۸ از ایذه خوزستان است و از حدود سال 92ـ91 با شعبه مرکزی مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در روستای لای خرمی استهبان استان فارس آشنا شده است و سپس با سپری کردن طرح حفظ یک ساله توانسته به درجه حفظ کل برسد. وی بخش مردمی را مهم‌ترین بستر برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه می‌داند و معتقد است رمز بقای مؤسسه‌ای چون بیت‌الاحزان، مردمی بودن و اهتمام مردم به آن است.

در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی را می‌خوانید:

ایکنا ـ چگونه با مؤسسه بیت‌الاحزان و طرح حفظ یک ساله آن آشنا شدید؟

در دوران طلبگی در حوزه آشتیان، یکی از طلاب درباره آشنایی‌اش با مؤسسه بیت‌الاحزان و اینکه طی یک سال توانسته به درجه حفظ کل قرآن برسد، گفت و معتقد بود که عنایت حضرت زهرا(س) در این مدت شامل حالش شده است، من به واسطه شنیدن این جمله، ترغیب شدم و با حضور در بیت‌الاحزان توانستم به این موفقیت دست پیدا کنم.

البته پیش از آن نیز هنگامی که دانش‌آموز بودم به حفظ قرآن، علاقه‌مند بودم و با توجه به اینکه نمرات در مدرسه خوب بود و در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کردم، برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه رفتم.

ایکنا ـ پس از حفظ قرآن، چه میزان در جذب سایرین مؤثر بودید؟

دو سال پس از اتمام حفظم، برای نخستین بار، دوره حفظی را در یاسوج برگزار کردم. پس از آن از سال ۹۵ به لرستان آمدم و تاکنون به عنوان مدیر شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان در بروجرد فعالیت می‌کنم. توانستیم با وجود فراز و فرود‌های شرایط اقتصادیف ۴۶۰ نفر از مشتاقان را در ۵ طرح و ۹۵ دوره مؤسسه تربیت کنیم و طی این هفت سال نیز ۸۰ حافظ کل قرآن در این شعبه تربیت شده است.

ایکنا ـ درباره ۵ طرح یا دوره مؤسسه بگویید.

دوره تخصصی حفظ یکساله همراه با ترجمه، مفاهیم و تفسیر، دوره تابستانه حفظ سه جزء (طرح ملی رحله و دوره آزمایشی حفظ تخصصی یکساله) همراه با برنامه‌های فرهنگی و اردو‌های تفریحی و ورزشی و طرح رویش‌های قرآنی سردار سلیمانی ویژه دانش‌آموزان با هدف آشنایی با جایگاه و عظمت قرآن، سبک زندگی سردار سلیمانی طی سه روز همراه با حفظ سوره‌های کوتاه به مانند سوره جمعه (حفظ یک صفحه و نیم از قرآن) و... که به صورت شبانه‌روزی در شعبه برگزار می‌شود.

اما دو طرح دیگر، چون حفظ روزانه و حفظ مجازی قرآن ویژه علاقه‌مندانی است که به هر دلیلی، چون مشغله کاری، تحصیل، بُعد مسافت و عدم توانایی در پرداخت شهریه دوره‌های شبانه‌روزی، امکان حضور را ندارند، اما علاقه‌مند به حفظ مصحف شریف هستند و توانایی و استعداد آن را نیز دارند.

ایکنا ـ با توجه به اینکه نگهداری محفوظات از حفظ آیات مهم‌تر است، درباره ضرورت این امر بگویید.

تثبیت و مرور محفوظات سه ماه اول، پس از سال حفظی، بسیار حائز اهمیت است. حافظان پس از سال حفظی خود بر روزی سه جزء را با برنامه‌ریزی مشخص و طی دوماه، مداومت داشته باشند و پس از آن می‌توانند اندک‌اندک از حجم برنامه‌های مرور و تثبیتشان کم کنند و با سرعت کمتری محفوظاتشان را دنبال کنند، اما هیچگاه برنامه مرورشان را رها نکنند.

حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی، مدیر شعبه بروجرد بیت‌الاحزان

ایکنا ـ با توجه به اینکه لباس تبلیغ به تن دارید، بهترین راهکار را برای جذب جوانان و نوجوان به فعالیت‌های قرآنی چه می‌دانید؟

سعه صدر، روی گشاده، زبان لین و نرم و مجهز شدن به علم روز. باید با جوانان با زبان خودشان و با علم روز صحبت کرد. این بهترین راه و تأثیرگذارترین راه برای نسل جوان است. البته باید این را نیز بگویم که فعالیت مجموعه ما، پتانسیل جذب دو هزار نوجوان را در لرستان دارد، اما نگرانی ما از این است که مبادا در خدمت‌رسانی طرح‌های شبانه‌روزی که نیازمند هزینه‌های بالاتری برای تهیه وعده‌های غذایی، خوابگاه و فراهم کردن امکانات رفاهی و اردویی است، دچار مشکلاتی شویم.

البته ما در کنار فعالیت‌های قرآنی، فعالیت‌های جهادی (بهتر است بگویم فعالیت قرآن عملی) نیز انجام می‌دهیم و در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف پای کار هستیم، چنانکه در سیل پلدختر با تجهیز گروهی متشکل از ۴۰ حافظ قرآن و تعدادی از پزشکان، سه روز تا یک هفته به سیل‌زدگان این منطقه کمک‌رسانی کردیم.

مجموعه‌ای مثل ما که نه بودجه‌ای دارد و نه از حمایت مالی خاصی دستگاهی بهره‌مند است و از طرف دیگر پتانسیل و ظرفیت خوبی در زمینه رفع فقر فرهنگی (فقر فرهنگ‌زدایی) و ترویج فرهنگ قرآنی با جذب جوانان و نوجوانان دارد، چرا مسئولان غفلت کنند و موجب رویش چنین مؤسسات توانمندی در استان‌ها و شهر‌ها نشوند.

کد

البته در سطح استان لرستان مسئولان خیرخواه زیادی هستند و جا دارد در اینجا از نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تشکر کنم به معنای واقعی خیرخواه مجموعه هستند و به اندازه‌ای دغدغه دارند که به دلیل پیشرفت کار‌های قرآنی و پیگیری امور، بعضاً سه ساعت پای بحث‌های مجموعه ما می‌نشیند.

ایکنا ـ درباره مهم‌ترین دغدغه‌ خود طی این سال‌ها بگویید.

قطعاً خدمات بخش مردمی در ترویج فرهنگ قرآنی بر کسی پوشیده نیست و مؤسساتی چون بیت‌الاحزان حیات خود را مدیون لطف مردم و رهنمون‌ها و هدایت‌های باری تعالی هستند. اگر لطف مردم نباشد، نمی‌توان کاری را به نحو احسن انجام داد. اگر مؤسساتی، چون بیت‌الاحزان در استهبان و یا در سراسر کشور پیشرفت داشتند، قطعاً مرهون الطاف مردم هستند.

ایکنا ـ درخواستتان از مسئولان با توجه به فعالیت قریب به هفت سال در بخش مردمی چیست؟

مسئولان و متولیان امور قرآنی باید کمک کنند تا مجموعه‌های مردمی را به مردم معرفی کنند و این مجموعه‌های مردمی بیشتر شناخته شود، قطعاً در هر فعالیتی، همراهی مردم باشد، شاهد رونق و روند صعودی رشد آن خواهیم بود. معتقدم اگر مؤسسه ما دولتی می‌بود، قطعاً فعالیت‌هایمان با شکست روبرو می‌شد.

حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی، مدیر شعبه بروجرد بیت‌الاحزان

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام سیدجلیل موسوی، از جمله 12 فعال قرآنی تجلیل شونده تحت عنوان «پرچمدار خدمت به قرآن کریم» بود که به پاس سال‌ها خدمت خالصانه به ساحت قرآن کریم و در مسیر ترویج فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم کشور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن مورد تجلیل قرار گرفت. 

انتهای پیام
captcha