انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است + فیلم
کد خبر: 4148873
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
در آیین رونمایی از کنگره سراسری شعر دفاع مقدس عنوان شد:

انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است + فیلم

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس گفت: با وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی شعر و ادبیات به ساحل امن رسید و در حقیقت انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است.

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی از پوستر بیست‌و‌پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت امروز ۲۹ خرداد در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی‌اصغر جعفری گفت: شعر یکی از گونه‌های باارزش و الهام‌بخش است البته اگر این حوزه دست نااهلان بیفتد آسیب‌های آن نیز جدی خواهد بود. شعر فارسی با وجود تمام هجمه‌هایی که از صدها سال پیش وجود داشته به‌واسطه بزرگانی نظیر؛ حافظ، فردوسی، سعدی و... حفظ ‌شده است اما با وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی شعر و ادبیات به ساحل امن رسید. در حقیقت باید گفت انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است.

وی افزود: استاد جواد محقق می‌گویند؛ دفاع مقدس درون‌مایه شعر را دگرگون کرد. این جمله‌ای درست است. زیرا هشت سال جنگ تحمیلی ظرفیت‌های بالایی را در شعر فارسی به وجود آورد. ما هر آنچه داریم از دفاع مقدس است. پس دفاع مقدس باید در کلام شاعران انقلاب به‌خوبی نمایان باشد.

وی با بیان اینکه اتمسفر جامعه از شعر فاخر خالی‌ شده است، گفت: احساس شخصی من این است که فضای کلی جامعه از شعر فاخر خالی‌ شده است در این راستا شاعران انقلاب باید در این رابطه قدم‌های بسیار جدی بردارند. این خواسته یکی از اقدامات است که باید به‌ صورت جدی با برگزاری کنگره‌های نظیر شعر انقلاب حمایت شود. در ضمن از سردار بایرامی خواهش می‌کنم شورای تشکیل دهند تا روح و روان مردم از شعر خوب بهره‌مند شود.

علی‌اصغر جعفری: انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است وی درباره دستاوردهای این کنگره نیز چنین توضیح داد: کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت، نمی‌گذارد بزرگان شعر و ادبیات فراموش شوند. در این رابطه صداوسیما هم می‌تواند کمک‌های بسیاری انجام دهد. البته با وجود استاد قزوه اتفاقات خوبی در سیما رقم خورده است اما هنوز ظرفیت‌ها برای پرداختن به شعر فاخر در رسانه ملی به‌ صورت کامل تأمین نشده است.

جعفری توصیه کرد: باید از برگزاری کنگره به‌ صورت خطی پرهیز شود تا شور و شوق در جامعه رقم خورد. همچنین باید با زبان شعر امید را در جامعه اشاعه داد. نکته بعدی نیز به نقش زن ایرانی و مسلمان مربوط می‌شود. شعر می‌تواند جلوه‌گر موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باشد، به‌ویژه در شرایط فعلی که دشمنان در پی مخدوش کردن چهره زن مسلمان هستند توجه به این حوزه کارکرد‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.

علی‌اصغر جعفری: انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است
 

در ادامه جلسه سردار عباس بایرامی نیز بیان کرد: حضور جوانان در این کنگره نشان داد فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس مورد توجه شعرای جوان است تنها باید استعدادها و ظرفیت‌ها در این رابطه شناسایی شود. همچنین این کنگره تصمیم دارد ملاقاتی با پیشکسوتان داشته باشد چراکه نمی‌خواهیم بزرگان شعر و ادب را فراموش کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین انصاری‌نژاد، دبیر علمی کنگره نیز در سخنانی تصریح کرد: این رویداد را باید مثنوی شعر و ادب فارسی بدانیم. متأسفانه در مقطعی این کنگره با تأخیری چند سال برگزار شد که خوشبختانه از سال گذشته مجدداً شاهد برپایی آن هستیم. سال گذشته دو بخش جدید به کنگره اضافه شد ابتدا ایران قوی سپس شهدای شاهچراغ، امسال نیز دو حوزه جدید را معرفی خواهیم کرد. شهدای روحانی و بحث شهدای مدافع امنیت رویکردهای جدید ما در این کنگره هستند.

وی اضافه کرد: امسال در هر محور از کنگره دو داور باتجربه خواهیم داشت البته با توجه به اینکه کنگره ۱۰ محور دارد شاهد حضور ۲۰ داور در کنگره خواهیم بود. در ضمن در بخش بین‌الملل اتفاقات جدیدی رقم خورده است. برای مثال شعر عربی یکی از اتفاقات جدید در این عرصه است.

در بخش انتهایی این مراسم سردار کوشکی، مدیرکل اداره حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در تماسی تلفنی بیان کرد: خدا را شاکرم امسال با حمایت بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، افتخاری مجدد نصیبمان شد تا میزبان این کنگره باشیم. همچنین خوشحالم با مساعدت‌های سردار کارگر، این کنگره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. در خاتمه باید تأکید کنم هراندازه به فرهنگ شهادت بپردازیم به همان میزان امنیت و آرامش به دست خواهیم آورد.

در این جلسه علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین انصاری نژاد دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات تاریخ و دفاع مقدس و جمعی از شاعران انقلاب حضور داشتند. 

در انتهای این مراسم از پوستر کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha