نگاه آموزشی و سنجشی به مسابقات قرآن جهاد کشاورزی
کد خبر: 4154507
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
مهدی نادی بیان کرد:

نگاه آموزشی و سنجشی به مسابقات قرآن جهاد کشاورزی

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برگزاری مرحله نهایی سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن کارکنان این وزارتخانه گفت: این مسابقات با سه عنوان «همایشی»، «آموزشی» و «سنجشی» برگزار شد.

نگاه آموزشی و سنجشی به مسابقات قرآن جهاد کشاورزیمهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مرحله نهایی سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و خانواده‌های آنها گفت: این مسابقات طی روزهای گذشته در شهر تبریز و به میزبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

وی افزود: این مسابقات از فروردین ماه امسال کلید زده شد و در بازه زمانی فروردین تا تیرماه مسابقات در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برپا شد. در اولین مرحله که مرحله استانی بود و اوایل امسال برگزار شد، ادارات جهاد کشاورزی تمام استان‌ها مسابقات را در بین کارکنان و خانواده‌های علاقه‌مند به رویدادهای قرآنی برپا کردند.

نادی تصریح کرد:‌ در ادامه مرحله دوم یا منطقه‌ای این مسابقات در پنج منطقه کشور و طی بازه زمانی مختلف برگزار شد و در نهایت برگزیدگان مرحله منطقه‌ای به مرحله کشوری که مرحله پایانی این رویداد است، راه یافتند. مرحله کشوری نیز طی روزهای نوزدهم و بیستم تیرماه در تبریز برگزار شد.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد رشته‌های این دوره از مسابقات بیان کرد: این مسابقات در 11 رشته متفاوت از نظر سنی و جنسی برگزار شد. از جمله این رشته‌ها می‌توان به قرائت تقلیدی ویژه نوجوانان زیر 18 سال، اذان و قرائت تحقیق بالای 18 سال(ویژه آقایان)، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء و تفسیر جزء اول قرآن کریم از کتاب تفسیر نور اشاره کرد. 


بیشتر بخوانید و ببینید:

افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن ویژه کارکنان و خانواده وزارت جهاد کشاورزی

تمام حرکت انسان‌ها باید مبتنی بر قرآن باشد

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه راهیافتگان به مرحله کشوری این مسابقات افزود: در مرحله پایانی در کنار مسابقات بحث آموزش را نیز دنبال کردیم و تلاش شد تا در کنار سنجش، بحث آموزش کمرنگ نشود و از این طریق بتوانیم یک ارتقای سطح را در بین شرکت‌کنندگان ایجاد کنیم.

نادی به دو اتفاق جدید در سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن جهاد کشاورزی اشاره و تصریح کرد: بحث سنجش در روز نوزدهم انجام شد و روز بیستم به سایر برنامه‌های جنبی همچون آموزش و بازدید از مراکز دیدنی شهر تبریز اختصاص یافت. آموزش‌ها هم از سوی داوران حاضر در این مرحله که از داوران تراز اول کشور بودند، در دو بخش بانوان و آقایان صورت گرفت. اضافه شدن بخش آموزش و نیز رشته تفسیر دو اتفاق تازه این دوره از مسابقات بود. 

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مسابقات در بخش تفسیر در دو مرحله منطقه‌ای و کشوری برگزار شد، بیان کرد: مسابقات رشته تفسیر در مرحله اول به صورت حضوری برگزار شد و طی آن شرکت‌کنندگان به چهل سوال پاسخ دادند. دومین مرحله این رشته که مرحله نهایی آن نیز بود، به صورت آنلاین برگزار شد و طی آن راهیافتگان به مرحله نهایی این رشته به 50 سوال به صورت مجازی پاسخ دادند. محوریت این رشته جزء اول قرآن کریم و منبع آن نیز تفسیر نور حجت‌الاسلام محسن قرائتی بود. 

وی در مورد استقبال از این مسابقات در بین کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، بیان کرد: در این دوره مجموعاً بیش از 3 هزار نفر حضور داشتند که از بین آنها 90 نفر به مرحله کشوری راه یافت و از بین این تعداد 33 نفر به عنوان نفرات برتر رشته‌های مختلف معرفی شدند و جوایز خود را در مراسم اختتامیه دریافت کردند.

نادی بیان کرد: متأسفانه در پنج سال گذشته به علت رویکرد برخی مسئولان و همچنین شیوع بیماری کرونا، این مسابقات تعطیل شده بود. بعد از پنج سال تعطیلی در دوره اخیر و با توجه به رویکرد مثبت مسئولان، شاهد برگزاری این مسابقات بودیم. 

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه بعد از پنج سال تعطیلی این مسابقات مجدد احیاء شده و با حضور بیش از سه هزار نفر برگزار شده است، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با حضور با شکوه‌تری از سوی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و خانواده‌های آنها در مسابقات باشیم. 

وی همچنین در مورد راهبردها و رویکردهای مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد:‌ راهبرد و رویکرد ما در بحث فعالیت‌های قرآنی صرفاً مباحث تبلیغی و ترویجی نیست و به بحث آموزش نیز توجه جدی خواهیم داشت. در نظر داریم در عین اجرای کارهای تبلیغی و ترویجی، برای اجرای برنامه‌های آموزشی نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. لذا این مسابقات با سه عنوان «همایشی»، «آموزشی» و «سنجشی» به صورت همزمان همراه بوده است. همایشی به این معنا که نخبگان قرآنی در این ایام گرد هم جمع شده‌اند، آموزش نیز مربوط به دوره‌های آموزشی است و بحث سنجش نیز اصل مسابقات است. 

نادی درباره نتایج این دوره بیان کرد: در پایان مسابقات از نظر رتبه گروهی، آذربایجان شرقی که میزبان این دوره از مسابقات نیز بود رتبه اول را به دست آورد. رتبه دوم مشترک نیز به استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و قزوین رسید و رتبه سوم مشترک نیز از آنِ استان‌های سمنان، گیلان، خراسان رضوی، همدان و آذربایجان غربی شد.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در پایان در مورد دوره آینده این جشنواره اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد تا دوره آینده این رویداد در سال 1402 و در اسفندماه شروع شود، همچنین برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که مرحله کشوری نیز در مهرماه برگزار شود تا بتوانیم مباحث آموزشی را به طور جدی‌تر در برنامه داشته باشیم.

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha