مرحوم علامه الوائلی نماد وحدت ملی و مبارزه با دیکتاتوری بود
کد خبر: 4155084
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
نخست‌وزیر عراق:

مرحوم علامه الوائلی نماد وحدت ملی و مبارزه با دیکتاتوری بود

نخست‌وزیر عراق در سالروز ارتحال علامه احمد الوائلی از برجسته‌ترین خطبای منبر حسینی در این کشور وی را نماد وحدت ملی و مبارزه با ظلم و دیکتاتوری توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با صدور پیام تسلیت سالروز درگذشت مرحوم علامه شیخ احمد الوائلی، خطیب شیعی مشهور این کشور وی را نماد وحدت ملی و مبارزه با ظلم توصیف کرد.

السودانی با صدور بیانیه‌ای گفت: ما بیستمین سالروز ارتحال خطیب نام آور حسینی شیخ دکتر احمد الوائلی رحمة الله علیه را گرامی می‌داریم. سیره شیخ وائلی در منبر تبلیغ دین سرمشقی در مبارزه با دیکتاتوری و ظلم بود که از طریق منبر، اندیشه‌های اخلاقی، انسانی، فرهنگی و معرفتی را ترویج می‌داد.

نخست‌وزیر عراق گفـت: در تمام مدت مشغله علامه الوائلی به رسالت خطابه در منبر، مضامین وحدت ملی و اسلامی وجه بارز تمام سخنرانی‌های وی بود که رویکردی متمایز را برای این خطیب ترسیم کرد و موجب برخورداری وی از احترام و تقدیر همه مسلمانان شد.

السودانی در پایان پیام خود آورده است: امروز با یادآوری سالگرد ارتحال علامه الوائلی ارزش‌های بزرگ و پیام تسامح‌آمیز اندیشه اسلامی را که شیخ الوائلی یکی از ارکان اصلی آن بود، تداعی می‌کنیم. خداوند وی را غریق رحمت واسعه خود کند و ما به خانواده و مریدان وی سالروز این مصیبت را تسلیت می‌گوییم.

شیخ احمد الوائلی، روحانی، خطیب و شاعر شیعه اهل عراق بود که در خطابه سبک خاصی را پدید آورد و در سخنرانی‌های خود در عین پایبندی به اصول مذهبی، به موضوعات گوناگون علمی و سیاسی مرتبط با مسائل جامعه اسلامی از جمله مسئله فلسطین می‌پرداخت. الوائلی افزون بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات کلاسیک را نیز تا مقطع دکتری ادامه داد.

او که از رهبران معارض رژیم سابق بعث به شمار می‌رفت پس از آنکه وضع سیاسی عراق در سال ۱۹۷۸ میلادی برایش خطرآفرین شد، از عراق هجرت کرد و مدت ۲۳ سال در سوریه، ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا به فعالیت خود ادامه داد. پس از سقوط حکومت صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی مرحوم الوائلی به عراق بازگشت، اما ۱۰ روز پس از ورودش به عراق بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در کاظمین از دنیا رفت و پیکر او در کنار مرقد کمیل بن زیاد (در شهر نجف) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha