واشنگتن پست: بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیل بنیامین نتانیاهو است
کد خبر: 4157904
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

واشنگتن پست: بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیل بنیامین نتانیاهو است

اقدامات بنیامین نتانیاهو و شباهت آنها به اقدامات رئیس جمهور سابق آمریکا، باعث شده که برخی این عقیده را داشته باشند که تهدید شماره یک امنیتی اسرائیل از سوی نخست‌وزیر ترامپ‌مانندِ آن، یعنی بنیامین نتانیاهو می‌آید.

به گزارش ایکنا به نقل از واشنگتن پست، مکس بوت (Max Boot)،  تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی که در این نشریه منتشر کرد با اشاره به تنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی نوشت: به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو یا همانطور که در سطح جهانی شناخته می‌شود، بی بی،  اهمیتی نمی‌دهد که سیاست‌هایش دموکراسی را تضعیف می‌کند، روابط نزدیک اسرائیل با ایالات متحده را به خطر می‌اندازد، و حتی ممکن است جرقه انتفاضه سوم در میان فلسطینیان کرانه باختری باشد. به نظر می‌رسد او مانند ترامپ به چیزی جز حفظ قدرت اهمیت نمی‌دهد و سیاست‌های رادیکال او بهای حفظ ائتلافی از احزاب افراطی جناح راست است.

رئیس جمهور بایدن، دوست اسرائیل، سعی کرده به بی بی در مورد مسیر مخربی که در آن قرار دارد هشدار دهد اما فایده‌ای نداشت. هفته گذشته، بایدن تلفنی با نتانیاهو صحبت و حتی از او دعوت کرد تا برای اولین بار از زمان روی کار آمدن در دسامبر ملاقات کند. پیشنهاد بایدن برای دیدار یک ژست آشتی‌جویانه بود که احزاب اپوزیسیون را ناامید کرد.

اما تداوم اختلاف بین دو طرف در بازخوانی متناقض تماس نتانیاهو و بایدن مشهود بود. کاخ سفید تأکید کرد که رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر درباره اتخاذ اقدامات یکجانبه بیشتر برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری هشدار داده و بر نیاز به گسترده‌ترین اجماع ممکن قبل از انجام اصلاحات قضایی تأکید کرده است.

لایحه بازنگری قضایی نتانیاهو که بعد از اعتراضات گسترده، اسرائیل را به بن‌بست رسانده و کنار گذاشته شده بود، اکنون با وجود اعتراضات گسترده و تهدیدهای نیروهای ذخیره نظامی اسرائیل مبنی بر امتناع از خدمت در صورت تصویب، به سرعت در کنست در حال حرکت است. پارلمان اسرائیل روز دوشنبه اولین مرحله این قانون را تصویب کرد. گروه‌های اپوزیسیون بلافاصله متعهد شدند که به مبارزه علیه برنامه‌های دولت ادامه دهند.

تل‌آویو اکنون یکی از معدود کنترل‌های خود را در مورد استبداد اکثریتی از دست می‌دهد، زیرا دادگاه عالی اسرائیل دیگر نمی‌تواند قوانین را به دلایل ناواضح اینکه معقولانه نیست، لغو کند. دادگاه عالی با نادیده گرفتن معافیت‌های دسته جمعی برای ارتدوکس‌های افراطی از خدمت اجباری سربازی، محدود کردن گسترش شهرک‌های غیرقانونی کرانه باختری و ممانعت از انتصاب نتانیاهو از انتصاب رهبر یک حزب افراطی ارتدوکس یهودی در کابینه خود که به فرار مالیاتی، کلاهبرداری و رشوه محکوم شده بود، خشم جناح راست را برانگیخت.

احتمالاً به‌زودی نتانیاهو و کابینه راست افراطی‌اش به‌رغم اکثریت بسیار ناچیز انتخاباتی‌شان، دستشان برای اجرای برنامه‌های فراملی‌گرایانه‌ بیشترشان باز خواهد شد که پیامدهای ناگواری نه تنها برای دموکراسی اسرائیل، بلکه برای امنیت اسرائیل نیز خواهد داشت.

ماه گذشته، کابینه اسرائیل به بزالل اسموتریچ(Bezalel Smotrich)، وزیر دارایی حامی ملی‌گرای فوق‌العاده گسترش شهرک‌ها، تقریباً تمام مسئولیت رشد آتی شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را سپرد.

این همان اسموتریچ است که اوایل سال جاری گفت: چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد. هیچ تاریخ فلسطینی وجود ندارد. هیچ زبان فلسطینی وجود ندارد. اسموتریچ همچنین در پی حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستای فلسطینی حواره (که یک ژنرال اسرائیلی آن را «قتل عام» توصیف کرد)، گفت: من فکر می‌کنم که حواره باید محو شود. هدف هشداردهنده اسموتریچ دوبرابر کردن تعداد شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری از 500 هزار به 1 میلیون است که بی‌ثباتی را تشدید خواهد کرد.

اقدامات نظامی اسرائیل و نتیجه معکوس آن

نزدیک به 30 سال پس از امضای توافقنامه اسلو، فلسطینی‌ها امید خود را به داشتن کشور مستقل از دست می‌دهند. حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفته، در حالی که کرانه باختری توسط مقامات فاسد و بی‌کفایت تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، آنقدر پیر است (87 ساله) که بایدن را در مقایسه جوان جلوه دهد و با وجود اینکه آخرین بار در سال 2005 برای یک دوره چهار ساله انتخاب شده بود، 18 سال حکومت کرده است. حتی برای نقل مکان از شهری به شهر دیگر، نیروهای امنیتی فلسطین به اجازه اسرائیلی‌ها نیاز دارند.

افراط‌گرایان اسرائیلی برای پر کردن خلأ قدرت، به‌ویژه در شهر جنین در شمال که به منطقه ممنوعه برای نیروهای امنیتی فلسطین تبدیل شده، هجوم آورده‌اند. فلسطین عملاً توسط جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین یا گردان‌های محلی اداره می‌شود.

بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیل بنیامین نتانیاهو است

ایران از آن‌ها حمایت می‌کند تا علاوه بر تهدیداتی که از غزه، لبنان و سوریه علیه اسرائیل وجود دارد، جبهه چهارمی هم در برابر اسرائیل بگشاید. خشونت در کرانه باختری همراه با حملات در داخل اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] افزایش یافته است.

در 3 و 4 جولای، نظامیان اسرائیل،‌ حمله بزرگی را به اردوگاه آوارگان جنین، با پشتیبانی حملات هوایی انجام دادند.

این اقدام بزرگترین عملیات نظامی در کرانه باختری از زمان اوج‌گیری انتفاضه دوم در سال 2005 بود، 12 فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی کشته، صدها فلسطینی زخمی و هزاران نفر آواره شدند. این عملیات ممکن است برای جلوگیری از حملات بیشتر به اسرائیل ضروری بوده باشد، اما اگر خشم و ناامیدی بیشتری را در میان فلسطینی‌ها برانگیزد، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

سیاست‌های نتانیاهو بزرگ‌ترین تهدید امنیتی اسرائیل است

یکی از مقامات امنیتی ایالات متحده به من (نویسنده یادداشت) گفت که برای اینکه عملیات جنین اثرات ماندگاری داشته باشد، باید دو اتفاق بیفتد. اول، نیروهای امنیتی فلسطین باید برای خلع سلاح شبه نظامیان[گروه‌های مقاومت] برای همیشه وارد جنین شوند (زمانی که عباس در 12 جولای برای اولین بار پس از سال‌ها به آنجا رفت، فقط برای مدت کوتاهی وارد جنین شد.)

دوم، خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی باید متوقف شود. این مقام آمریکایی گفت: وقتی خشونت شهرک‌نشینان متوقف شود همه چیز ممکن است. تا زمانی که متوقف نشود، هیچ راهی برای پیشبرد اقدامات امنیتی واقعی یا ثبات واقعی وجود ندارد.

دولت نتانیاهو در پی عملیات جنین قول داد حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین را افزایش دهد. اما چه تضمینی وجود دارد که دولتی که تا این حد به شهرک‌شینان افراطی وابسته است، همین شهرک‌نشینان را مهار کند؟

بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیل بنیامین نتانیاهو است

چاک فریلیچ (Chuck Freilich)، معاون سابق مشاور امنیت ملی اسرائیل، به من گفت: «مشکل استراتژیک اسرائیل این است که در مورد کرانه باختری و فلسطینیان استراتژی ندارد، مگر اینکه الحاق بالفعل را یک استراتژی در نظر بگیرید.»

اسرائیل وارد هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود می‌شود و هیچ‌کس نمی‌توانست تصورش را هم بکند که این اتفاق بیفتد: وقتی بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای دولت از جانب رهبران خود می‌آید، چه باید کرد؟

بایدن سعی می‌کند برای نتانیاهو استدلال کند، اما بی بی عاقل نیست و ساکنان فلسطین احتمالاً بهای گزافی را برای سیاست‌های مخرب و فریبنده نخست‌وزیر پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha