دیپلماسی علمی تکمیل کننده دیپلماسی عمومی است
کد خبر: 4165474
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
محمدعلی زلفی‌گل:

دیپلماسی علمی تکمیل کننده دیپلماسی عمومی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی عمومی گسترش می یابد گفت: دیپلماسی علمی تکمیل کننده دیپلماسی عمومی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد علی‌زلفی گل، در اولین همایش روسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان «دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی، ظرفیت‌ها و رویکردها» که در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: دیپلماسی علمی، تکه‌ای از جورچین دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تکه های دیگر دیپلماسی عمومی هستند.

وی با اشاره به اینکه امروزه مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری مدنظر همه جوامع می‌باشد گفت: مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی علمی گسترش می‌یابد، باید فرایند دیپلماسی علمی را  کوتاه کرد و برایند دیپلماسی علمی را طوری  درنظر گرفت که قابل سنجش و ارزیابی مستمر باشد .

 ده راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم

وزیر علوم با تاکید بر اینکه برای توسعه تعاملات علمی و بین‌المللی به راهبردها و راهکارهای کارشناسی و تخصصی نیاز است گفت: راهبردهای دهگانه وزارت علوم در این خصوص شامل  فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و استادان، انتشار مجلات علمی مشترک علمی،  انجام طرح های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری مشترک؛ انتشار مقالات و کتب مشترک، میزبانی استادان، محققان و دانشمندان کشورهای دیگر، طراحی مقاطع تحصیلی مشترک با مدرک مورد تایید دانشگاه‌های داخل و خارج، پذیرش دانشجویان بین‌المللی، اعزام دانشجو برای تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های اولویت‌دار، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی مشترک و عضویت و حضور در مجامع علمی و انجمن‌های علمی بین المللی است.  

وی اظهار داشت: برای تحقق هر یک از راهبردهای مذکور نیاز است راهکارهای عملیاتی طراحی و اجرا شود؛ در مواردی باید قوانین و مقررات لازم تدوین و تصویب و در مواردی قوانین موجود مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

برخی از اقدامات انجام شده در وزارت علوم در خصوص دیپلماسی علمی

 زلفی‌گل گفت: در راستای تحقق راهبردهای دیپلماسی علمی، آیین نامه تعاملامات بین المللی تدوین  شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: دستورالعمل پژوهانه جامع نیز تدوین شده  و بزودی ابلاغ می‌شود؛ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان اجرایی شده است و برای بروندادهای حاصل از دیپلماسی علمی ضریب قائل شده‌ایم.

انتهای پیام
captcha