محتواسازی برای دفاع مقدس با سلیقه جوانان از تحریف آن جلوگیری می‌کند
کد خبر: 4170555
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

محتواسازی برای دفاع مقدس با سلیقه جوانان از تحریف آن جلوگیری می‌کند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت جوانان برای معرفی فرهنگ دفاع مقدس، گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها که در حال کار هستیم شامل تدوین و تالیف دانشنامه دفاع مقدس است و در واقع محتواسازی فرهنگ دفاع مقدس به وسیله جوانان مطابق با سلیقه نسل روز را در دستور کار داریم.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبیسرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص چگونگی حفظ و ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس، اظهار کرد: رسالت این اداره کل، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویح فرهنگ ایثار جهاد، شهادت و مقاومت است که از راه‌های مختلف عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روایتگری رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های شهدا از جمله راه‌هاست، افزود: این روایتگری‌ها باید در قالب آثاری جمع‌آوری شود چراکه اگر مطالبه گری کرده و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم این فرهنگ ماندگار خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی ادامه داد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها که در حال کار هستیم شامل تدوین و تالیف دانشنامه دفاع مقدس است. دانشنامه‌ای که به ابعاد و زوایای دفاع مقدس و اشخاص مختلفی که در جنگ تحمیلی افتخار آفریدند، می‌پردازد.

فلاحی با بیان اینکه تاریخ شفاهی و خاطرات رزمندگان از مقوله‌هایی است که می‌تواند از تحریف دفاع مقدس جلوگیری کند، ادامه داد: بخشی دیگر از اقدامات انجام کارهای فرهنگی است و در این راستا جشنواره‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم که برگزاری جشنواره شعر دفاع مقذس و جشنواره ادبیات پایداری از جمله آن‌هاست.

وی با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در دستور کار است، ادامه داد: به این معنا که از پتانسیل افرادی که در دفاع مقدس نبوده‌اند برای نشر این فرهنگ بهره ببریم چراکه این گونه اثرگذاری آن بهتر است. در واقع محتواسازی فرهنگ دفاع مقدس به وسیله جوانان مطابق با سلیقه نسل روز را در دستور کار داریم.

فلاحی از برگزاری نشست‌هایی با موضوع دفاع مقدس و برگزاری یادواره‌ها به همت جوانانی که دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، تصریح کرد: پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها از طریق تدریس دروسی که محتوای مناسبی دارد و یا درس آمادگی دفاعی که در مدارس دیده می‌شود، نیز از دیگر اقدامات است‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی بیان کرد: پویایی این فرهنگ در دفاع از حرم اهل بیت(ع) جبهه گسترده مقاومت اسلامی را شکل داد و سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی با همان الگوی مدیریت و فرماندهی  توطئه بزرگ آمریکا و صهیونیسم بین الملل در حاکم کردن تروریسم در منطقه را به شکست کشاند.

فلاحی ادامه داد: اکنون گنجینه معارف دفاع مقدس در اختیار ماست و حکم جهاد تبیین از سوی ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا صادر شده است دشمنان اسلام بخوبی می‌دانند که راهبرد پیروزی ما در فرهنگ و معارف دفاع مقدس نهفته است، لذا با تحریف حقایق آن سعی در مخدوش کردن این سرمایه دارند.

وی با بیان اینکه همکاری تمام دستگاه‌ها و مردم برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس، اظهار کرد: حکم جهاد تبیین تکلیف مسئولین و فعالان عرصه فرهنگ دفاع مقدس را دوصد چندان کرده تا با بیان حقایق و روایت متقن دفاع مقدس اجازه ندهند روایت جعلی و تحریف شده دشمن شکست خورده به افکار عمومی جامعه القا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده که امید است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد. هشت سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی بوده که می‌توان سال‌ها از آن سرمایه گذاری کرد و بر ما وظیفه است فرهنگ دفاع مقدس را نشر دهیم و روحیه ایثار و شهادت را به دیگران منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۷ عنوان برنامه طی هفته دفاع مقدس در سطح استان اجرایی می‌شود، افزود: از ایثارگران و رزمندگان خواستاریم روایت‌های دفاع مقدس را برای جوانان بازگو کنند تا فرهنگ دفاع مقدس هر چه بیشتر نشر یابد. علاوه بر این در سال جاری تولید و تهیه ۸۱ عنوان کتاب در دستور کار بوده که این امر نیازمند همکاری دستگاه‌ها، رزمندگان و ایثارگران است.

فلاحی با اشاره به نهضت وصیت نامه خوانی شهدا بیان کرد: از این ظرفیت و برنامه می‌توان در مکان‌های عمومی و مساجد بهره ببریم تا جوانان بیشتر آَشنا شوند. علاوه بر این وضعیت استان در تولید و تألیف کتاب و وصیت نامه‌های شهدا بسیار مطلوب بوده و سالانه ۶۰ عنوان کتاب در استان در بخش‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس به چاپ رسیده و در حال حاضر خاطرات رزمندگان استان در حال جمع آوری است.

انتهای پیام
captcha