روایتگری دفاع مقدس با پرهیز از بزرگنمایی انجام شود
کد خبر: 4170985
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

روایتگری دفاع مقدس با پرهیز از بزرگنمایی انجام شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان بزرگنمایی رویدادها و اشخاص را از آسیب‌های روایتگری در حوزه دفاع مقدس برشمرد و گفت: این بزرگنمایی رسیدن به خصلت‌های شهدا را دست نیافتنی می‌کند.

سرهنگ محمود مهدوی‌فرد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانسرهنگ محمود مهدوی‌فرد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص پیام‌های دوران دفاع مقدس و آسیب‌های روایتگری این دوران، مهمترین پیام دوران دفاع مقدس را مقاومت دانست و گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب رمز ماندگاری دفاع مقدس، مقاومت به پشتیبانی ایمان و اعتقاد است.

وی افزود: هشت سال ایستادگی، جوانمردی، پافشاری، ایثار و شهادت در برابر ابر قدرت‌های جهان کار کوچکی نبود و با ضعفی که کشور در آن زمان در موضوع ملزومات نظامی داشت این مقاومت انجام شد و ایستادگی، صبر و مقاومت در دوران دفاع مقدس به ما نشان داد که در هر شرایطی که باشیم می‌توانیم با صبر و استقامت در برابر بسیاری از مشکلات و سد معبرها ایستادگی کنیم و این امر برگرفته از دفاع مقدس است.

سرهنگ مهدوی‌فرد در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان واقعیت‌های دفاع مقدس را برای نسل جوان تبیین کرد، بیان کرد: راویان، کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند و همچنین کسانی که اهل سخنرانی هستند و بیان خوبی دارند باید بین جوانان، مسئولان و در مجموعه‌های مختلف حضور یافته تا هم مسائل دفاع مقدس را یادآوری کنند و هم اینکه آگاه‌سازی و جریان‌شناسی دفاع مقدس انجام شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی‌ بر تبیین دوران دفاع مقدس برای دیگران به‌ویژه جوانان، افزود: بسیاری از جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان نگاه متفاوتی نسبت به جنگ و دوران دفاع مقدس دارند و متوجه عظمت آن نیستند. لذا با صحبت‌کردن، تولید آثار هنری و محتوایی و با زبان هنر می‌توان به‌صورت گسترده مطالب دوران دفاع مقدس را بیان کرده و به نسل جوان انعکاس دهیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تأکید بر اینکه همه ما وظیفه داریم بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب به حوزه جهاد تبیین وارد شویم و حتماً نباید منتظر باشیم از ما دعوت کنند تا در مورد دفاع مقدس صحبت کنیم، ادامه داد: در جمع‌های کوچک و خانوادگی نیز می‌توان صحبت و مطالب را تبیین و شبهات را پاسخ داد.

وی تصریح کرد: ابتدا باید از جمع‌های کوچک و گفت‌وگوهای چهره‌به‌چهره شروع کرد و از آن می‌توان به جمع‌های بزرگ رسید و بسیاری از مسائل مهم را حل کرد. انقلاب اسلامی ابتدا با تعداد کمی آغاز شد و با بیان ارزشمند اسلام به جمع انبوهی رسیدیم که انقلاب را به پیروزی رساند لذا اگر روایتگری دوران دفاع مقدس از جامعه کوچک شروع شود و روایات دست اول را به جمع‌های کوچک برسانیم، پس از آن گسترده خواهد شد و اینگونه مسائلی که امروز در جامعه وجود دارد حل می‌شود.

مهدوی‌فرد با طرح این سؤال که چرا بعضی مسئولان احساس می‌کنند که دفاع مقدس تنها مربوط به بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار است؟ افزود: در دوران دفاع مقدس از تمام اقشار و حتی ادیان مختلف حضور داشتند لذا مسئولان نباید تصور کنند که تنها این دو نهاد باید برای حفظ و تبیین دستاوردهای دفاع مقدس تلاش کنند. مگر نه اینکه به ازای هر صندلی در جمهوری اسلامی شهدای زیادی تقدیم شده است؟ بنابراین همه مسئولان وظیفه دارند در مباحث مربوطه، معرفی و رفع شبهات و بزرگداشت دوران دفاع مقدس کار کنند. هر کار کوچکی در این حوزه تأثیرگذار است و سبب اتفاقات بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ادارات مختلف، ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای حفظ دستاوردهای دوران دفاع مقدس چاپ کتاب منتسب به شهدا است که می‌تواند در ادارات مختلف پیگیری شود و ما نیز در بنیاد آماده همکاری در این حوزه هستیم. زیرا این کتاب‌ها یک سند ماندگار در استان است و سبب آشنایی مردم با فرهنگ ایثار و شهادت و سبک زندگی شهدا می‌شود. برای معرفی سبک زندگی شهدا اقدامات مختلفی برنامه‌ریزی شده و آماده همکاری با نهادهای مختلف در این حوزه هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان به شبهات مربوط به دوران دفاع مقدس پاسخ داد، گفت: شبهاتی پیرامون عملیات‌ها، چرایی آغاز و تداوم جنگ، شهدای گمنام و... مطرح شده که برای پاسخگویی به این شبهات سایتی با نام «مقر» رونمایی می‌شود که دو سویه است تا اگر شبهه‌ای وجود دارد مطرح شده و پاسخ آن نیز از سوی کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث شهدا و دفاع مقدس همه خود را مدیون می‌دانیم و هیچ دوگانگی وجود ندارد و حتی شهدایی که مسلمان نبودند نیز مورد احترام هستند، افزود: مطالبی که در دوران دفاع مقدس رخ داده وقایع بزرگی بودند و از آنجا که در بین جوانان رمان‌‌ها و داستان‌ها جذابیت دارد اگر این وقایع در قالب رمان و داستان و کار هنری بیان شوند نگاه متفاوتی به دفاع مقدس را به دنبال دارد اما نکته‌ای که باید مراقبت کنیم، بزرگنمایی‌هایی است که از بعضی اتفاقات رخ می‌دهد. گاهی یک شهید به قدری دست نیافتنی معرفی می‌شود که خیلی از جوانان از رسیدن به چنین ویژگی‌هایی ناامید می‌شوند.

سرهنگ مهدوی‌فرد بزرگنمایی رویدادها و اشخاص را از آسیب‌های روایتگری در حوزه دفاع مقدس برشمرد و ادامه داد: این بزرگنمایی رسیدن به خصلت‌های شهدا را دست نیافتنی می‌کند. کارهای هنری برای شهدا تأثیرگذار است. تأثیر دفاع مقدس در تغییر شخصیت رزمندگان بسیار بود و حتی بعضی از شهدا به درجه عرفان رسیدند که این موضوع باید در قالب هنر بیان شود مانند فیلم‌هایی که در این ارتباط ساخته شده است لذا در بیان مطالب دفاع مقدس برای جوانان باید دقت شود تا نقاط آسیب را بشناسیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در پایان با تأکید بر اینکه در روایت دوران دفاع مقدس نباید تفاوتی میان نیروهای نظامی و رزمندگان قائل شویم زیرا اتحادی که در دفاع مقدس بود را زیر سؤال می‌برد، اظهار کرد: تمام رزمندگانی که در جبهه بودند از ارتش، سپاه، نیروهای کمیته و ژاندارمری آن زمان و مردم عادی زمانی که عملیات آغاز می‌شد همه یک تیم ملی می‌شدند و رتبه‌های نظامی و منیت‌ها کنار گذاشته می‌شد و همه تلاش می‌کردند تا عملیات‌ها به موفقیت برسد.

انتهای پیام
captcha