پیوند جلسه قرآنی به قدمت نیم قرن با مسجدی در قلب تهران + عکس و فیلم
کد خبر: 4171933
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد

پیوند جلسه قرآنی به قدمت نیم قرن با مسجدی در قلب تهران + عکس و فیلم

در روزها و شب‌های شادی از میلاد حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم) شاهد پیوند مبارکی بین جلسه آموزش قرآن به قدمت بیش از 50 سال با مسجد فخرآباد تهران بودیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده، که به حق عنوان استادالاساتید برازنده اوست، در آستانه ورود به دهه هشتم زندگی پربرکتش، افتخار بیش از نیم قرن معلمی قرآن و جلسه‌داری را دارد.

این شاگرد ممتاز و مبرز مرحوم استاد محمدتقی مروت، در این روزهایی که سخن از احیای جلسات قرآن مساجد است، امید دارد تا مجدد رونق این جلسات را چون دهه‌های گذشته با حضور و شور و شوق نوجوانان و جوانان مشاهده کند.

در فضیلت تلاوت قرآن در مساجد، حدیث نبوی داریم که می‌فرماید: «انما نصبت المساجد للقرآن؛ مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‌اند». امسال در محفل قرآنی طلیعه ماه رمضان، رهبر معظم انقلاب نیز در راستای برشمردن اهمیت این موضوع، یکی از کارهای خوب را رواج تلاوت و استماع قرآن در مساجد برشمردند. سیدمحسن مو‌سوی‌بلده در تحقق این امر پیشتاز بوده و این انتظار از شاگردان گذشته و اکنون او نیز می‌رود تا با حضور خود و انجام تلاوت، زمینه جذب بیشتر نوجوانان و جوانان را در این جلسات مهیا کنند و بر آن باشند تا روزهایی از هفته را در مساجد شهر به امر آموزش قرآن بپردازند.

جلسه قرآن موسوی‌بلده مسجد فخرآباد

استاد موسوی‌بلده، بیش از نیم‌قرن است که صبح جمعه در اماکن مختلف و مؤسسات قرآنی از جمله دارتحفیظ القرآن الکریم(خیابان ایران) و مؤسسه احسن‌الحدیث واقع در میدان امام حسین(ع) تهران، جلسه قرآن دایر کرده است. 

صبح امروز، هفتم مهرماه 1402 و در روزهایی که به یاد میلاد پیامبر خوبی‌ها و واسطه وحی الهی، در تمامی جهان اسلام، جشن و شادی برپاست، نخستین جلسه آموزش قرائت و تجوید تخصصی قرآن استاد موسوی‌بلده در شبستان مسجد فخرآباد برپا شد.

سیدمحسن موسوی‌بلده

استاد، در نخستین جلسه تدریس در مسجد فخر تهران، به شوق حضرت قرآن، زودتر از ساعت قرارش با شاگردان به مسجد وارد می‌شود و رحل قرآن را می‌گشاید. او در آغاز کلامش در جمع شاگردان، به این که خود چراغ شبستان را روشن کرده است و شاگردان یکی یکی پس از او وارد شده‌اند، اشاره می‌کند. در اثنای همین تعریفِ استاد از لحظاتِ ورودش به شبستان مسجد فخر، گویی به گذشته پرت می‌شود و یاد و خاطر شاگردان شهیدش را مرور می‌کند. به یاد شهیدی که بعد از اقامه نماز صبح جمعه، به سمت جلسه قرآن می‌آمد و حتی پشت در بسته جلسه و روی پله‌های ورودی، به خواب می‌رفت، یا دیگر شهیدی که به شوق گرفتن کیف‌دستی استاد، زودتر از دیگر شاگردان، در خیابان به سمت استاد می‌دوید. موسوی‌بلده، بعد از گذشت سه دهه از دوران جنگ، هنوز شاگردان شهیدش را در مقابل خود حی و حاضر می‌بیند، چرا که او ایمان دارد که «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِی سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار، بلكه زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى ‌شوند».  

جلسه قرآن موسوی‌بلده

دوستداران این استاد می‌دانند که او در جلساتش، نام شاگردان شهیدش را صدا می‌زند و از جمع می‌خواهد که به نشانی حضور شهدا در جلسه، بلند «حاضر» بگویند. شهیدان برادران واضحی‌فرد، حسین محمدیان، عبدالله مداح، حمیدرضا پورزرگری و ... «حاضر». استاد موسوی‌بلده بر این موضوع تأکید می‌کند که حتی اگر روزی هیچ یک از شاگردانش در جلسه حضور نیابند، جلسه قرآن را با ارواح مطهر شهدای حاضر در جلسه‌اش برگزار و به اتمام می‌رساند.

جلسه امروز از ساعت هشت با جمعی از شاگردان آغاز شد. «ابراهیم آهور» و «طالب مرکزی» از اساتید آموزش قرآن مسجد شیخ فضل الله نوری تهران و «مهدی کمالی»، فعال قرآنی، نیز از نخستین افرادی بودند که در جلسه حضور یافتند. ابراهیم آهور، مؤلف کتاب «قرآن کریم به ۱۰ قرائت از طریق الشاطبیه، الدره و طیبة النشر» پس از قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه نمل و اشاره به نکاتی درباره قرائات مختلف، یک جلد از کتاب خود با چاپی نفیس را به استاد موسوی‌بلده اهدا کرد.

موسوی‌بلده و ابراهیم آهور

در نخستین جلسه مسجد فخر، دوستان و یاران همیشگی استاد که خود از اساتید بنام آموزش قرآن کریم هستند و در مساجد، حسینیه‌ها و منازل به امر تدریس قرآن کریم می‌پردازند نیز حضور داشتند و در ساعت پایانی جلسه، قاریان جوانی چون هادی رحیمی و حسین بیات و اساتیدی چون احمد مرادی، محمد خواجوی، محمدرضا پورزرگری، علی‌اصغر برومند، منصور آقامحمدی و سیدحسین موسوی‌بلده به جمع اضافه شدند و دقایقی را به تلاوت قرآن کریم پرداختند و جلسه رأس ساعت 11:30 با تلاوت محمد خواجوی و قرائت دعای ختم قرآن به پایان رسید.

جلسه قرآن

در شب میلاد حضرت محمد(ص) به تاریخ دوشنبه، 10 مهرماه، نیز مراسم جشنی در محل مسجد فخرآباد با حضور امام جماعت، نمازگزاران و اهالی محله‌های میدان بهارستان و دروازه شمیران تهران برپا خواهد شد و در این مراسم، مسجد فخر میزبانی خود را از اساتید قرآنی اعلام می‌کند.

پیوند جلسه قرآنی به قدمت 50سال با مسجدی در قلب تهران

احمد مرادی، دیگر مدرس و قاری قرآن و از شاگردان مرحوم استاد مولایی نیز دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در این مسجد جلسه قرآن خود را برقرار خواهد کرد.

شاگردان جلسه قرآن استاد موسوی‌بلده

حضور در این جلسات آموزشی برای عموم آقایان آزاد است و بانوان علاقه‌مند نیز می‌توانند از مباحث آموزشی آن بهره‌مند شوند. 

 

مسجد فخرآباد واقع در تهران، میدان ابن سینا، خیابان شهید مشکی(فخرآباد)، است و دسترسی به آن از طریق ایستگاه متروی دروازه شمیران به سهولت امکان‌پذیر است.

 
تلاوت محمدرضا پورزرگری
تلاوت سیدحسین موسوی‌بلده
تلاوت حسین بیات
دعای ختم قرآن محمد خواجوی
 
صدیقه صادقین
انتهای پیام
captcha