سازش با دشمنان اسلام عقب‌گرد به دوران جاهلیت است
کد خبر: 4172310
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

سازش با دشمنان اسلام عقب‌گرد به دوران جاهلیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ادراک همه اندیشمندان باید مبتنی بر تقریب و نفرت از تکفیر باشد، گفت: ملت‌های مسلمان بدانند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام همانند پیمودن مسیر ارتجاعی و بازگشت به دوران جاهلیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در افتتاحیه کنفرانس وحدت

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز، نهم مهر ماه در مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و نیز فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: باید یاد و نام چهره‌های وحدت‌بخشی را گرامی بداریم که سال گذشته و سال‌‎‎های گذشته در بین ما بودند ولی امسال در قید حیات نیستند مانند آیت‌الله تسخیری و آقای شیخ‌الاسلام و دیگر اندیشمندان و نخبگانی که برای تحقق وحدت بین مسلمانان تلاش کردند.

وی با بیان اینکه موضوع وحدت بسیار اهمیت دارد و اهمیت آن، روزبه‌روز در عالم اسلام مورد تأکید قرار می‌گیرد، گفت: توجه به وحدت یک امر و یک نگاه مقطعی نیست بلکه یک منظومه فکری و فرهنگی با اساس قرار دادن قرآن است. وحدت برای حفظ منافع امت اسلامی حیاتی است و تمام اندیشه ما برای حفظ منافع و وحدت امت اسلامی باید به کار گرفته شود. وحدت با ریشه لغوی‌اش دارای یک هدف و یک مقصد است و باید خدا را در همه سطوح و ابعاد زندگی دید و قانون خدا را اجرا کرد و او را پرستید و به سخن او عمل کرد. پیامبر اسلام(ص) به عنوان بهترین خلق خدا دارای صفات بزرگی است او جلوه همه خوبی‌های عالم، جلوه صبر و جلوه اخلاق است.

پیروی از بیگانگان؛ مصداق عقب‌گرد و رفتارهای ارتجاعی

رئیس جمهور با بیان اینکه شرح صدر پیامبر(ص) بهترین نعمت خداست که به او اعطا شده است، افزود: او بهترین الگو برای انسان معاصر است. اگر توجه به او و سخنان و سیره و سلوک او وجود نداشته باشد وارد سیر قهقرایی، ارتجاعی، جاهلی و عقب‌گرد خواهیم شد. پیروی از کفار و بیگانگان باعث عقبگرد ما خواهد شد و مرتکب گناه می‌شویم و این را قرآن مورد تأکید قرار داده است. رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ وحدت و انسجام آنها بوده با محوریت اعتقاد به خدا، باور به رسول او و به تأسی از قرآن کریم، لذا نگاه به بیگانگان و خواست آنها را عملی کردن سیر ارتجاعی را به دنبال دارد.



حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: امروز نظام سلطه می‌داند مردم دلداده به خدا مهمترین سد در برابر او هستند. مردم دلداده به خدا معتقد به حرکت و پویایی هستند و توقف و ایستایی را مرگ خود می‌دانند. مهمترین شاخص دشمنی دشمنان اسلام این است که با وحدت مسلمانان در ستیز است و نمی‌‎خواهد وحدت مسلمانان رقم بخورد؛ بنابراین هرکسی که با قلم و اندیشه‌اش در جهت تحقق وحدت حرکت کند در مسیر خدا پیش رفته ولی اگر در جهت تفرقه تلاش کند بداند که در مسیر خواست دشمن حرکت کرده است.

ادراک همه اندیشمندان مبتنی بر تقریب و نفرت از تکفیر باشد

وی ادامه داد: توجه به آزادی قدس شریف مهمترین شاخص وحدت است و باید ملت‌های مسلمان این را مدنظر قرار دهند ولی در مقابل عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همانند پیمودن مسیر ارتجاعی و بازگشت به دوران جاهلیت است چرا که عادی‌سازی خواست بیگانگان است. حرکت‌های تکفیری مانند حوادث تروریستی در پاکستان و افغانستان ایجاب می‌کند که به وحدت دست یابیم و در این راستا ادراک همه اندیشمندان باید مبتنی بر تقریب و نفرت از تکفیر باشد و نباید در برابر دشمن تسلیم شویم و بدانیم آنچه که دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند ایستادگی و مقاومت و وحدت است. گزینه‌های تسلیم و سازش از روی میز برداشته شده‌اند و محبوب‌ترین گزینه برای همه مجاهدان راه حق همین مقاومت است.

سازش با دشمنان اسلام عقب‌گرد به دوران جاهلیت است

رئیس جمهور با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف منطقه حرکت دشمن با حرکت مجاهدان در راه حق را با هم مقایسه کنید، یادآور شد: امروز در فلسطین ابتکار عمل به دست مجاهدان است، در صورتی که تا دیروز در سازمان‌های آزادی‌بخش قراردادهای کمپ‌دیوید و اسلو را امضا می‌کردند که به هیچ یک از آنها هم پایبند نبودند ولی امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است و این موفقیت به شرط ادامه وحدت پابرجا خواهد ماند.

جهاد تبیین؛ سلاح مقابله با جنگ ترکیبی دشمن

وی درباره جنگ ترکیبی دشمن گفت: در مقابل جنگ ترکیبی و روانی دشمن، راهکار وحدت است و علما و اندیشمندانی که صاحب تریبون هستند بدانند جهاد تبیین برای مقابله با فضای رسانه‌ای دشمن ضروری است. دشمن می‌‎خواهد با سلطه رسانه‌ای خود ذهن‌ها را شکل دهد و لذا نباید از روشنگری و جهاد تبیین غفلت شود و روشنگری می‌تواند سرمایه‌های انسانی جهان اسلام را حفظ کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسلمانان باید در نظم نوین جهانی جایگاه خود را پیدا کنند، گفت: نظم نوین جهانی باید براساس عدالت شکل بگیرد و این اجلاس و این نشست باعظمت، وحدت‌بخش، ضدرژیم صهیونیستی و ضد نظام سلطه اثرگذار خواهد بود. ما معتقدیم امروز به برکت خون شهدا، امت اسلامی می‌خواهد مسلمان زندگی کند و به خودیابی تاریخی دست پیدا کند. ما به صلح و آسایش و رفاه امت اسلامی معتقد هستیم و همچنین پیشرفت در همه سطوح و حوزه‌ها را می‌خواهیم. جهان اسلام، جهان قدرتمندی است چون اهرم‌های اقتصادی و اجتماعی قوی دارد و هم از فرهنگ غنی برخوردار است.

نقش دیپلماسی فرهنگی و سیاسی در وحدت مسلمانان جهان

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: ما به پیروی از اندیشه امامین انقلاب همه را به وحدت دعوت می‌کنیم و اعتقاد داریم که دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی سیاسی بسیار اهمیت دارد و علما و اندیشمندان در این حوزه می‌توانند اثربخش باشند و باید مسلمانان آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا را از این طریق به هم پیوند داد. بدانید این نگاه و این حرکت می‌تواند راه سعادت را برای امت اسلامی روزبه‌روز هموار کند. شهیدان سلیمانی و المهندس رسالت سنگینی را به عهده ما گذاشته‌اند و اگر توجه کنید پیام شهدا در تمام فضا طنین‌انداز شده و لذا ما باید وحدت و امید به آینده را مدنظر قرار دهیم. دشمن می‌‎خواهد اراده خود را به ما تحمیل کند و فضای یأس و ناامیدی را به وجود آورد ولی امت اسلامی این معادله را به هم ریخته است. ما عبد خدا و پیرو خدا هستیم و بنا داریم در همین مسیر نورانی گام برداریم.

وی در پایان گفت: به حرکت زنجیره‌ای دشمن آگاهیم و می‌دانیم توهین به مقدسات، توهین به قرآن و پیامبران، حمایت از گروه‌های تکفیری و راه‌اندازی پروژه رابطه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی در این زنجیره قابل تعریف است و می‌خواهند از این طریق امت اسلامی را متوقف کنند ولی ما اهل ایستادگی و مقاومت و دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز هستیم.

انتهای پیام
captcha