تحلیل بیانات رهبر انقلاب درباره طوفان الاقصی از قاب رسانه
کد خبر: 4174554
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

تحلیل بیانات رهبر انقلاب درباره طوفان الاقصی از قاب رسانه

یک کارشناس رسانه در تازه‌ترین پست خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: با توجه به غافلگیری و شکست اسرائیل در میدان نظامی و اطلاعاتی از جنبش حماس و مردم فلسطین، انتظار هم این بود که سران این رژیم جعلی به لحاظ رسانه‌ای و ضلع بازنمایی، بتوانند ماجرا را مدیریت کنند.

تحلیل بیانات رهبر انقلاب درباره طوفان الاقصی از قاب رسانهبه گزارش ایکنا،‌حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی در آخرین پست خود در یکی از پیامرسان‌های اجتماعی داخلی به مسئله استراتژی اسرائیل در بازنمایی رسانه‌ای واقعه بزرگ و حماسی طوفان الاقصی پرداخت و نوشت:

با توجه به غافلگیری و شکست اسرائیل در میدان نظامی و اطلاعاتی از جنبش حماس و مردم فلسطین، انتظار هم این بود که سران این رژیم جعلی بلحاظ رسانه‌ای و ضلع بازنمایی، بتوانند ماجرا را مدیریت کنند. به طوریکه در عاجلترین اقدام از طریق ابزار رسانه بتوانند پس لرزه‌های اجتماعی و گسل سیاسی تشدید شده داخلی را جبران کرده و هم اینکه قدرت و تصویر پوشالی بین‌المللی‌شان را بازسازی یا روتوش کنند.

اما استراتژی اسرائیل و رسانه‌های همراه یا منتسب به این رژیم در بازنمایی رسانه‌ای این واقعه بزرگ و حماسی چه بود؟

تصویرسازی با محور مظلومیت: رسانه‌های منتسب به این رژیم سعی داشتند، به تعبیری جای مظلوم و ظالم را جابجا کنند و چهره مظلومی از اسرائیل به تصویر بکشند. اما چگونه؟ ارائه روایت‌های شخصی مثل مادری یا پدری که دخترش را گم کرده، به تصویر کشیدن اسارت زنان اسرائیلی، اشاره به برخی خشونت‌ها با زاویه کلوزآپ دوربین، تأکید بر لوکیشن مراسم موسیقی و القای بی‌گناهی میهمانان جشن و فرار به بیابان و محبوس شدن در اتومبیل‌ها با ترس و وحشت از تروریست‌های (از این واژه القایی زیاد بهره بردند) حماس و...

تحلیل شکست مبتنی بر فرافکنی: طبق برخی تحلیل‌ها، سران و رسانه‌های منتسب به این رژیم سعی داشتند، برای فرار از حقارت شکست از حماس و جبران آبروریزی اطلاعاتی و حفره‌های امنیتی، حزب الله و به ویژه ایران را به عنوان اختاپوس و دشمن بزرگ پشت ماجرای این واقعه دردناک تاریخی معرفی کنند.

راهبرد عملیاتی انتقام و اعاده حیثیت با مشت آهنین: در واقع پاسخ‌ها و رجز‌های توأم با عجز و اضطراب و انتحار این رژیم علیه غزه و حامیان ایرانی و لبنانی‌اش نیز چیزی جز ترمیم بخشی به شخصیت از دست رفته و ابهت فروریخته این رژیم سفاک و جعلی در بعد داخلی (حفظ سرمایه اجتماعی) و همچنین نفوذ بین‌المللی و تصویر بیرونی‌اش نبود.

مقام معظم رهبری با تصریح بر این شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل غاصب، استراتژی بازنمایی این رژیم را نیز در ساحت ۱. تصویر و ۲. تحلیل و ۳. تجویز به چالش کشیدند.  

۱. تصویرسازی صهیونیستی از این حماسه را مورد سؤال قرار داده و فرمودند: این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته، دیگران هم کمکش می‌کنند؛ رسانه‌های دنیای استکبار کمکش می‌کنند، برای اینکه نشان بدهند این مظلوم است...، این مظلوم‌نمایی، صددرصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیست‌ها، او مظلوم است؟ این رژیم غاصب هر چه هست، مظلوم نیست؛ ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوه‌گو هست، همه این‌ها هست، اما مظلوم نیست؛ ظالم است. هیچ کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت چهره یک مظلوم بسازد.

۲. تحلیل فرافکنانه را نیز نقش بر آب کردند و بیان داشتند؛ ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‌بوسیم، اما آن‌ها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیرفلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.

این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. اقدام شجاعانه و در عین حال فداکارانه فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده بود. مقصر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.

۳. راهبرد ترمیم با مشت آهنین و رجزخوانی و جبران مآفات را هم بی‌نتیجه خواندند و گفتند؛ در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر‌قابل ترمیم خورده است. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام
captcha