مهاجرت معکوس در پی اقدامات کمیته امداد در برخی روستاها
کد خبر: 4184425
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵

مهاجرت معکوس در پی اقدامات کمیته امداد در برخی روستاها

کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعطای وام به مددجویان به ویژه در روستاهای مختلف کشور و همچنین مددجویان شهرستان کلات خراسان رضوی تلاش کرده است تا روند مهاجرت به شهرها را متوقف کرده و مردم را به سوی مهاجرت معکوس سوق دهد.

خدمات کمیته امداد به گزارش ایکنا، کمیته امداد امام خمینی(ره) طی سال‌های اخیر بیشتر تلاش خود را معطوف توانمندسازی و خوداتکایی مددجویان برای دستیابی به درآمد و شغل پایدار کرده و با اعطای وام‌های اشتغال‌زایی خرد و کلان به مددجویان زمینه را برای دستیابی ایشان به این مهم فراهم کرده است.

یکی از مشکلات اساسی کشور طی دهه‌های گذشته، مسئله مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و خالی شدن روستاها از جمعیت بوده است. یکی از اهداف کمیته امداد از اعطای وام به روستاییان در مناطق مختلف کشور، بازگشت ایشان به روستاهای زادگاه خویش و توسعه و رونق این روستاهاست. در این زمینه و تاکنون فعالیت‌های خوبی از سوی کمیته امداد انجام شده و در برخی از روستاهای کشور شاهد مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها بوده‌ایم. 

یکی از اقدامات اساسی کمیته امداد، انجام فعالیت‌هایی است که به ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به خود، علاقه و استقبال از کار منجر می‌شود؛ به نحوی که افزایش حجم این‌گونه فعالیت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از اهمیت این موضوع تلقی کرد. هدف این فعالیت‌ها نیز کمک به درآمد خانوارها و ایجاد مشاغل مکمل برای بهبود رفاه خانوارهای تحت پوشش است. بنابراین، بررسی میزان استقبال و تمایل مددجویان نسبت به طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد می‌تواند منجر به اثربخشی چنین طرح‌هایی در راستای توسعه کارآفرینی اقشار فقیر جامعه شود. 

کمیته امداد امام خمینی(ره) طی سال‌های گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد اشتغال برای مددجویان در استان‌های مختلف کشور کرده است. کمیته امداد از طریق اعطای وام‌های مختلف خوداشتغالی و ... به مددجویان زمینه را برای اشتغال‌زایی ایشان فراهم کرده است. 

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و همگام با دیگر استان‌های کشور قدم در راه توانمندسازی مددجویان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها گذاشته است. این اقدامات کمیته امداد در برخی از استان‌های کشور حتی باعث مهاجرت معکوس روستاییان به زادگاه خود و رونق اقتصادی این روستاها شده است.

شهرستان کلات نادری و روستاهای محروم این شهرستان از نقاط هدف کمیته امداد استان خراسان رضوی برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال بوده است. روستاهای این شهرستان بعضاً در مناطق بسیار صعب‌العبور و کوهستانی واقع شده و با وجود سختی فراوان در دسترسی به امکانات و ابزار مختلف، کمیته امداد تمام تلاش خود را مصروف کرده تا مردم محروم این نواحی از کمک‌های این نهاد انقلابی محروم نمانند. یکی از صنایع رونق یافته در این شهرستان و به ویژه روستاهای محروم آن، توسعه بوم‌گردی از سوی ساکنان این روستاهاست. روستاییان توانسته‌اند با دریافت وام اعطایی از سوی کمیته امداد و آورده‌های خود، منازل مسکونی قدیمی خود را در قالب طرح بوم‌گردی آماده پذیرایی از مسافران و علاقه‌مندان به این صنعت کنند.

ایجاد زمینه برای اشتغال روستاییان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، پرورش ماهی و ... از جمله برنامه‌های کمیته امداد در مناطق محروم کشور است که شهرستان کلات استان خراسان رضوی نیز طرح‌های زیادی از این قبیل داشته است.

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات

حوزه بوم‌گردی در استان خراسان رضوی و شهرستان کلات به توفیق الهی از توسعه بسیار خوبی برخوردار بوده تا آنجا که رزرو منازل مسکونی صنعت بوم‌گردی در طول ایام سال با استقبال بسیار بالای مسافران روبه‌رو بوده و بعضاً برخی از این مناطق جای خالی برای رزرو مسافران ندارند.

در حوزه دامداری و کشاورزی نیز روستاییان این شهرستان از طریق دریافت وام کمیته امداد توانسته‌اند با توسعه زمین‌های کشاورزی و مکانیزه کردن آن با دریافت وام خرید تراکتور از کمیته امداد، به صورت سالانه از کشت بسیار خوبی برخوردار شده و علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد خوبی را نیز به دست آورند. 

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات

یکی از حوزه‌های در حال توسعه شهرستان کلات، حوزه پرورش ماهی است. برخی از روستاییان این شهرستان با وامی که از کمیته امداد دریافت کرده‌اند، نسبت به ایجاد مزارع پرورش ماهی اقدام کرده‌اند که تولید یکی از این مزارع به میزان 25 تن در سال است. ایجاد این مزارع باعث شده است تا تولیدات روستاییان بالا رفته و علاوه بر مهاجرت معکوس آن‌ها به روستای خود، زمینه برای ایجاد اشتغال دائمی ایشان فراهم شود.

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات

با وجود محرومیت فراوان در این روستاها، برخی از روستاییان این مناطق صعب‌العبور توانسته‌اند با بهره‌گیری از وام کمیته امداد و استفاده از امکانات به روز در کنار بافت سنتی و قدیمی روستای خود، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگران و علاقه‌مندان مهیا کنند. مشاهده کلبه‌های سوئیسی در روستای بابارمضان شهرستان کلات کاملاً تعجب‌برانگیز است. یکی از روستاییان توانسته با ایجاد کلبه‌های سوئیسی در این منطقه، علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود و اعضای خانواده، زمینه را برای جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی فراهم کند. 

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات

علی صلاحی، فرماندار شهرستان کلات در رابطه با ویژگی‌های این شهرستان و روستاهای آن، اظهار کرد: شهرستان کلات در منطقه کوهستانی و شهرستان مرزی است که در شمال شهرستان مشهد قرار داشته و همسایه جنوبی کشور ترکمنستان است و حدود 145 کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم. 

وی افزود: با توجه به زیبایی‌هایی که در شهرستان کلات وجود داشته و منطقه‌ای سرسبز و بکر را تشکیل می‌دهد، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه در این شهرستان وجود دارد، به‌ویژه در حوزه گردشگری، کشاورزی، دامپروری و در موضوعات اقتصادی ظرفیت‌های بالایی در شهرستان وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها به خوبی بهره‌برداری کنیم.

صلاحی ادامه داد: در حوزه گردشگری شهرستان کلات دارای سه سد است که تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه را برعهده دارند. این سدها در منطقه بسیار زیبایی قرار دارند که گردشگران می‌توانند برای بازدید و انجام ورزش‌های مختلف از آن بهره‌برداری کنند. همچنین، چندین آبشار بسیار جذاب نیز در شهرستان وجود دارد که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. 

وی بیان کرد: همچنین، ابنیه‌ تاریخی فراوانی از جمله کاخ خورشید، بند نادری، کتیبه نادری، برج‌های ارغون‌شاه و ... در شهرستان کلات وجود دارد که تاکنون نیز تعداد  60 ابنیه به ثبت ملی رسیده است. لذا شهرستان کلات یک مجموعه تاریخی گردشگری است و قدمت چند هزار ساله در موضوعات مختلف دارد. 

صلاحی با بیان اینکه صنایع دستی شهرستان کلات در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، گفت: در سال جاری سه اثر صنایع دستی شهرستان شامل گلیم‌بافی آغداش، نواربافی لاین و ابریشم‌بافی زاوین در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسید.

فرماندار کلات ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان کلات در موضوعات اقتصادی، تولید و خودکفا شدن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) تلاش دارد تا به سمت خودکفایی در تمامی امور خانواده حرکت کند، به دنبال بالابردن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های روستاها با محوریت تولید روستایی و مولدسازی است.    

مهاجرت معکوس؛ نتیجه تلاش کمیته امداد در روستاهای صعب‌العبور کلات    
وی تصریح کرد: شهرستان کلات در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، محصولات کشاورزی، پرورش دام‌های سنگین و سبک، پرورش زنبور عسل و ... فعالیت داشته و تنوع فراوانی در این زمینه‌ها در شهرستان وجود دارد. امسال حدود دو هزار طرح اشتغال‌زایی به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان اجرا شده است. در این زمینه مبلغی بیش از 270 میلیارد تومان برای طرح‌های خودکفایی خانوار در نظرگرفته شده و در این رابطه نیز تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد و استانداری خراسان منعقد شده و هم‌اکنون در حال معرفی افراد واجد شرایط به بانک‌ها برای دریافت وام هستیم.

فرماندار کلات بیان کرد: با توجه به اینکه در روستاهای مختلف شهرستان، افراد مخاطب طرح‌های اشتغال‌زایی کاملاً مشخص هستند، تلاش می‌کنیم تا برای مدیریت منابع موجود، شبکه‌های تولید و پشتیبانی را برای هر یک از رسته‌های شغلی تعریف کنیم تا اعتبارات هدر نرفته و حتماً تبدیل به اشتغال پایدار شود. 

گزارش تصویری خدمات کمیته امداد در مناطق صعب‌العبور خراسان

انتهای پیام
captcha