تبیین ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 4191439
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
مجیدی‌مهر بیان کرد:

تبیین ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

رئیس ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه مسابقات ایران مهم برای کشورهایی است که چشم امیدشان در عرصه‌های دیگر به جمهوری اسلامی است، گفت: این مسابقات دارای ظرفیت‌ها و ابعاد متعددی است.

تبیین ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایرانحمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران فرزند و مولود مسابقات ملی است، مسابقاتی که با شش دوره اختلاف از مسابقات ملی به جایگاه مطلوبی در عرصه رقابت‌های قرآنی رسیده است. هر چقدر در دوره‌های گذشته مسابقات ملی با کیفیت برگزار شده است به تبع آن مسابقات بین‌المللی هم با توان و نمود خوبی برگزار شده است. 

تلاش برای جلب رضایت مردم در برگزاری مسابقات قرآن

وی افزود: امسال در مسابقات سراسری قرآن کریم که به میزبانی بجنورد برگزار شد، عملاً نشان داده شد که همه مؤلفه‌ها به کار گرفته شده تا مردم از مسابقات رضایت داشته باشند. مردم به عنوان حلقه اصلی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در مسابقات اخیر نشان دادند، اگر کار با کیفیت و به اصطلاح امروزی کار تمیز دینی و فرهنگی انجام شود، حتماً استقبال درخور و متناسب و فراتر از آن خواهد بود که در معادلات خودمان حساب می‌کنیم.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تصریح کرد: بعد از شکوه ایجاد شده در خراسان شمالی مردم تهران آماده‌اند تا همین شکوه را یک بار دیگر تکرار کنند و نشان دهند آنها نیز عاشق قرآن هستند. 

مجیدی‌مهر تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی چشم و چراغ قرآنی کشورهایی است که چشم امیدشان در عرصه‌های دیگر هم به جمهوری اسلامی است. کشورهایی که ملت‌ آنها سخنرانی‌های رهبر انقلاب را به عنوان نقشه راه با گوش دل و جان می‌شنوند و سعی می‌کنند آن را عملی کنند. امروز جمهوری اسلامی به عنوان ام‌القرای دنیای اسلام در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده است. عرصه قرآن هم یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بروز و ظهور جمهوری اسلامی است، چرا که اساساً ما ایران اسلامی را کشوری قرآن‌بنیان می‌دانیم که قانون اساسی آن برگرفته از قرآن کریم است. 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به برخی ابعاد اهمیت مسابقات قرآن ایران پرداخت و بیان کرد: مسابقات جمهوری اسلامی ایران از این بابت مهم‌ترین مسابقات دنیاست که شخصیتی همچون رهبر معظم انقلاب از دنبال‌کنندگان و حامیان آن بوده و اساساً مبدع مسابقات بین‌المللی شخص مقام معظم رهبری بوده‌اند؛ و سازمان اوقاف صرفاً متولی این حرکت بزرگ جهانی است. در کمترین مسابقاتی شاهد هستید که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور که ریاست جمهوری یا رئیس قوه قضائیه یا مقننه بیایند و همانند یک مستمع عادی در یک مراسم حضور پیدا کنند. اینها وجود تمایز مسابقات ایران نسبت به کشورهای دیگر است.

رویدادی که رقابت در آن اصل نیست

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: از طرف دیگر مسابقات ایران نشان داده است که جنبه رقابت موضوعی فرعی بر دیگر معنویات حاکم در این جریان است، چرا که اگر مسابقه اصل بود در دوران کرونا باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا به تعطیلی کشیده می‌شد یا حداقل به تعویق می‌افتاد،‌ اما آنجا نشان داده شد که چراغ قرآن ولو با استفاده از ابزارهایی غیر از حضور فیزیکی افراد همواره روشن بماند، نه تنها اتفاق افتاد، بلکه بعدها تبدیل به سبکی جدید در برگزاری مسابقات شد و حتی دیگر کشورها از جمله مالزی و الجزایر و ... هم مسابقات خود را به این سبک برگزار کردند. 

مجیدی‌مهر تصریح کرد: نکته دیگری که در مورد مسابقات جمهوری اسلامی مطرح است ابعاد رسانه‌ای این رویداد است، شاید در مسابقاتی که در قطر، عربستان، مالزی و ... برگزار می‌شود، نهایتاً یک شبکه تلویزیونی بیاید و بیرق کار را به دست گیرد. اما در هیچ کجای دنیا مسابقه‌ای را سراغ نداریم که تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌های استانی درگیر بخش یا بخش‌ها و یا تمام مسابقات بین‌المللی باشند. از طرف دیگر هیچ مسابقه‌ای در دنیا نیست که بستر پخش را برای بیش از 175 شبکه ماهواره‌ای در دنیا و بیش از 57 شبکه رادیویی در پنج قاره فراهم کند. اینها ظرفیت‌های بزرگ مسابقات قرآن جمهوری اسلامی است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: شرکت‌کنندگان خارجی با صحنه‌هایی برخلاف آن چیزهایی که در رسانه‌های دنیا در مورد جمهوری اسلامی گفته می‌شود، مواجه می‌شوند و این شاید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مسابقات جمهوری اسلامی است. مسابقات ایران رویدادی است که به لحاظ فنی هم با حضور بهترین‌های قرآنی از داخل کشور و کشورهای خارجی برگزار می‌شود. حتی آنهایی که در دیگر مسابقات، رتبه‌هایی کسب کرده‌اند، هم تمایل به حضور در مسابقات ایران را دارند و این نشان از بالندگی و رشد کیفی و کمی در مسابقات جمهوری اسلامی دارد.

وی افزود: کمیته فنی این دوره در سطح مطلوبی فعالیت‌ها را دنبال می‌کند و انصافاً با دقت بالا هدایت این دوره از مسابقات را عهده‌دار است، در عرصه بین‌الملل هم کمیته بین‌الملل این دوره به عهده جامعه المصطفی العالمیه است، همچنین تشریفات خارجی این دوره به بخش تشریفات خارجی جامعه المصطفی العالمیه با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی واگذار شده است. ارکان دیگری از حراست و بازرسی سازمان اوقاف همانند دوره‌های قبل پای کار هستند تا بتوانند این مسابقات را با شکوه برگزار کنند.

تأکید بر تکریم قرآنی‌ها در مسابقات

مجیدی‌مهر بر تکریم قرآنی‌ها در این دوره از مسابقات تأکید کرد و گفت: امسال برنامه خاصی برای تکریم قرآنی‌ها در نظر گرفته‌ایم و به دنبال این هستیم که با یک کمیته مستقل به صورت ویژه به استقبال این عزیزان در مسابقات برویم و از آنها دعوت کنیم. البته این برنامه مختص به آنهاست و نیاز به دعوت ندارند، اما حتماً این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد همکاری مجموعه‌های مختلف با این دوره از مسابقات بیان کرد: مجموعه‌هایی مانند شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌اند تا بتوانند در این عرصه به ویژه در تبلیغات شهری در کنار ما باشند. ضمن اینکه به دنبال این هستیم که شبکه‌های استانی رسانه ملی را هم پای کار بیاوریم و آنها هم در ویژه‌برنامه‌هایی به این موضوع بپردازند.

وی درباره حضور نمایندگان کشورهای مختلف بیان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد استقبال نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور از قاره‌های مختلف بوده‌ایم، از جمله این کشورها عربستان سعودی است که پنج نماینده را معرفی کرده است. همچنین کشور مصر که همواره حضورشان مورد سوال خبرنگاران بوده است نیز حضور خواهد داشت. کشورهای دیگر از حوزه جنوب شرق آسیا، آفریقا و ... که قاریان و حافظان مطرحی در سطح دنیا دارد نیز نمایندگانی به این مسابقات اعزام کرده‌اند. 

انتهای پیام
captcha