هوش مصنوعی چگونه به رسانه‌ها کمک می‌کند
کد خبر: 4192897
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷

هوش مصنوعی چگونه به رسانه‌ها کمک می‌کند

پژوهشگر حوزه فضای سایبر معتقد است: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و پردازش تصویر به رسانه‌ها، ضمن ایجاد تصویر بزرگ از موضوعات مختلف، تحلیل‌های مدیران و تصمیم‌گیران را در حوزه‌های مختلف حکمرانی و مدیریتی بهبود بخشد.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به رسانه‌ها کمک می‌کنداسماعیل کفاشی، کارشناس و پژوهشگر حوزه فضای سایبر در گفت‌وگو با ایکنا درباره اخبار جعلی و دیپ‌فیک‌ گفت: فیک‌نیوز‌ها و دیپ‌فیک‌ها یکی از مصادیق غیراخلاقی هوش مصنوعی هستند.‌ فیک‌نیوز‌ها، اخبار دروغین یا مغرضانه‌ای هستند که با هدف تحریک، تضعیف، تقویت یا تغییر نظر عمومی منتشر می‌شوند. همچنین دیپ‌فیک‌ها تصاویر، صدا‌ها یا ویدیو‌هایی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی تغییر یافته یا ساخته شده‌اند و می‌توانند شخصیت، حرکات، صدا یا حتی حضور افراد را تغییر دهند. این محتوا‌ها می‌توانند برای اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا شخصی مورد استفاده قرار گیرند و به افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها یا کشور‌ها آسیب برسانند.

وی افزود: گرچه مبحث فیک‌نیوز‌ها هنوز بسیار پیچیده و مبهم است، اما برای مقابله با آن‌ها چند روش تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است که برای مقابله با این چالش‌ها، یکی از این راهکار‌ها افزایش سواد رسانه‌ای مردم است. آموزش سواد رسانه و فضای مجازی به مردم و چگونگی بررسی محتوا‌های رسانه‌ای، ارزیابی و انتقاد از آن‌ها از موارد بسیار مهم در این زمینه محسوب می‌شود. همچنین باید به آن‌ها یاد بدهیم که چگونه منابع معتبر و غیرمعتبر را تشخیص دهند و از اطلاعات تأیید شده و مستند استفاده کرده و از ابزار‌ها و روش‌های موجود برای شناسایی و گزارش فیک‌نیوز‌ها و دیپ‌فیک‌ها استفاده کنند.

کفاشی تصریح کرد: توسعه و بهبود فناوری هوش مصنوعی یکی از راهکارهای دیگری است که می‌توان برای کشف، جلوگیری و مبارزه با فیک‌نیوز‌ها و دیپ‌فیک‌ها استفاده کرد. در حوزه طراحی الگوریتم‌های هوش مصنوعی باید به گونه‌ای باشد که بتوان محتوای تغییر یافته یا ساخته شده را با دقت بالا تشخیص داد و از پخش آن‌ها جلوگیری کرد که البته حوزه توزیع و پخش نیز تابع قوانین بالادستی است و باتوجه به عدم وجود سازوکار‌های قانونی ما در کشور در این حوزه، فعلا امکان‌پذیر نیست، همچنین سکو‌ها و پلتفرم‌های فضای مجازی خارجی هیچ تعهدی را نسبت به این موضوع نپذیرفته، بلکه در توسعه این محتوا‌ها باتوجه به سیاست‌های غربی فعالیت می‌کند. 

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: تعامل و همکاری بین دانشمندان، متخصصان، مسئولان، رسانه‌ها، کاربران و ذی‌نفعان از دیگر زمینه‌های مقابله با فیک‌نیوز‌ها و دیپ‌فیک‌ها هستند و باید با ایجاد لینک‌ها و ارتباطات مستمر، از تبادل دانش، تجربه و منابع برای ارتقای کیفیت و اعتبار محتوای رسانه‌ای بهره‌برداری کرد و همچنین با توافقنامه‌ها و عقد قرارداد‌های لازم و ایجاد هماهنگی برای تعیین و اجرای استانداردها، قوانین و مقررات برای جلوگیری و مجازات فیک نیوز‌ها و دیپ فیک‌ها را مورد استفاده قرار داد.

وی در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در توسعه کاربردی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در عرصه رسانه، به چندین روش کمک کند. تولید محتوای خودکار یکی از این روش‌هاست. هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، مقالات، خبرها، گزارش‌ها، خلاصه‌ها و موارد دیگر را به صورت خودکار تولید کند. این موضوع می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا سرعت، دقت و کارایی خود را افزایش دهند و هزینه‌های نیروی انسانی را به شدت کاهش دهند.

کفاشی با اشاره به تحلیل و بصری‌سازی داده‌ها به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه رسانه‌ها افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و پردازش تصویر، داده‌های بزرگ و پیچیده‌ای را که در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، سیاست، ورزش، فرهنگ و موارد دیگر وجود دارند، تحلیل و بصری‌سازی کند. این موضوع می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا از روند و پیش‌بینی موضوعات مهم آگاه شوند و محتوای جذاب و معتبری را ارائه کنند. همچنین این مهم باعث ایجاد تصویر بزرگ از موضوعات مختلف شده و تحلیل‌های مدیران و تصمیم‌گیران را در حوزه‌های مختلف حکمرانی و مدیریتی بهبود می‌بخشد.

این کارشناس فضای مجازی  با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری تقویتی و فیلترینگ همکارانه، محتوا و توصیه‌هایی را بر اساس علایق، رفتار و نیاز‌های کاربران شخصی‌سازی کند، ادامه داد: این موضوع می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا رضایت، وفاداری و تعامل کاربران را افزایش دهند و درآمد خود را از طریق تبلیغات و اشتراک‌ها افزایش دهند. درک بهتر تعاملات، شخصی سازی محتوا، تحلیل رفتاری و ... از مزایای این موضوع است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی و چت‌ربات‌ها، خدمات مشتری و پشتیبانی را خودکار و کارآمد کند. این مسئله می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا پاسخ‌های سریع، دقیق و مناسبی را به سوالات، درخواست‌ها و شکایات کاربران ارائه کنند و رضایت و اعتماد آن‌ها را جلب کنند و بتوانند تعاملات خوبی را ایجاد کنند و همین موضوع باعث رشد فرایند یادگیری هوش مصنوعی شده و رفتار ماشین با انسان را به شدت بهبود می‌بخشد و به شخصی‌سازی محتوا‌ها کمک کند.

وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در افزایش امنیت و کیفیت محتوا تأکید کرد: هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری تحت نظارت و شناسایی الگو، محتوای غیراخلاقی، توهین‌آمیز، تبلیغاتی، تکراری یا نادرست را شناسایی و حذف کند. همچنین می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا امنیت و کیفیت محتوای خود را افزایش دهند و از انتشار فیک‌نیوز‌ها و دیپ‌فیک‌ها جلوگیری کنند.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha